Page 126 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 126

UZMAN                      Bilgi, Bilmek ve Ö¤renmek...

                                          nsanlara, okul ve e¤itim an›-   ren dünya çap›nda bilim, sa-
                                        ‹  lar›n› sordu¤unuzda baz› iyi   nat, spor, edebiyat, ifl, e¤itim

                                                                          v.b. insanlar› nas›l yetifltirece-
                                          an›lar d›fl›nda genellikle bel-
                                        leklerinde kötü an›lar vard›r.    ¤iz ki?
                                        Bu kötü an›lar›n ço¤u derslerin   Her çocu¤un birer dahi do¤du-
                                        s›k›c›l›¤›, okulun faaliyet alan-  ¤unu bile bile bir flekilde onla-
                                        lar›n›n sadece dersler oldu¤u     r› birer tüketim merakl›s›, sor-
                                        ve spor, sanat gibi etkinlikler-  mayan, okumayan, karar vere-
                                        den yoksunlu¤u, mesafenin         meyen, kendi yaflam›n›n so-
                                        uzakl›¤›, karmaflas›, ezbere da-   rumluluklar›n› alamayan, özen-
                                        yal› oluflu, ö¤retmen veya ho-     ti, merak duygusu köreltilmifl
                                        calar›n sertli¤i, kuralc›l›¤›, ye-  bireylere nas›l dönüfltürdü¤ü-
                                        tersizli¤i, notlar›n bir silah ola-  müzü nas›l aç›klayabiliriz?
                                        rak kullan›ld›¤›, eskimifl ve ça-  Ve bu insanlardan dünya ça-
                                        ¤›n d›fl›nda kalan dersler v.s.    p›nda ifl insan›, giriflimci, mü-
                                        olmaktad›r.                       hendis, yazar, e¤itmen, sporcu,
             Prof. Dr.                  Bununla birlikte baz› iyi an›lar  sanatç›, bilim insan› v.s. nas›l
             TURGAY B‹ÇER               vard›r; arkadafll›klar, muziplik-  yap›labilece¤ini bir bilen var

             turgay@marmara.edu.tr      ler, okul k›rmalar, iz b›rakan    m›?
                                        aflklar, ö¤retmenler, dostluklar,  ‹stisnalar var ama bu istisna
                                        spor, sanat ve kültürel çal›fl-    ö¤renci, okul, e¤itmen ne ka-
                                        malar gibi. Üniversite di¤er      dar ki? Ve ne kadar› Türkiye’yi
                                        e¤itim kurumlar›ndan farkl› ve    dünya çap›nda bir ülke haline
                                        biraz da ö¤rencilerin yafl ola-    getirebilir? Tart›fl›lan ve yeni
                                        rak büyük olmalar› ile yaflanan    getirilmek istenen sistem ne
                                        k›smi özgürlükler daha baflka      kadar gelece¤in Türkiye’sine
                                        bir iz b›rakmaktad›r ö¤renciler-  ilaç olabilir?
                                        de...                             Bilgi önemlidir; bilgi ise ancak
           Bilgi önemlidir.             Bununla birlikte ortak olan ve    do¤ru tasarlanm›fl sistemlerle
          Bilgi ancak do¤ru             hala çözülemeyen olgu ise         üretilir. Okullar›n kendini göz-
                                        “ö¤renmenin gittikçe azalmas›,
                                                                          den geçirmesinin yan›s›ra bilgi-
              tasarlanm›fl               ö¤retim ve e¤itimin bir türlü     nin en de¤erli olgulardan biri
        sistemlerle üretilir.           bar›flamamas›”, çocu¤una, ö¤-      olaca¤› bir iklim yarat›lmal›d›r.
               Okullar›n                renciye “Kitap okuyor musu-       Bilgi ucuz olunca bilim adam›,
                                        nuz?” diye sordu¤unuzda “Der-
                                                                          bilgi insan› yetiflmez; kaçar bu
           kendini gözden               sime çal›flt›m” diye yan›t veri-   ülkeden. Biz de herfleyi d›flar›-
             geçirmesinin               yorsa hala e¤itim, ö¤retim ve     dan almaya bafllar›z. Baflka ül-
           yan›s›ra bilginin            ö¤renme aras›ndaki ba¤› kura-     kelere her konuda ba¤›ml› hale
                                                                          geliriz. Eme¤imizi ucuza sat-
                                        mad›¤›m›z›n göstergesidir.
               en de¤erli               Kitap okumak yerine bilgisayar    mak zorunda kal›r›z, ülke say-
            olgulardan biri             oyunlar› tercih ediliyorsa dersi  g›nl›¤›m›z kadar özgüvenimiz
           olaca¤› bir iklim            gerçekten ö¤renmek yerine ez-     de zedelenir; sonuçta baflkala-
            yarat›lmal›d›r.             berlemek ve not almalar yap›l›-   r› “Esas o¤lan bizler ise figüran
                                                                          oluruz” ki bu bafl›m›za gelecek
                                        yorsa; spor, sanat ve edebiyat
                                        çal›flmalar› küçük görülüp bun-    en büyük felakettir... Büyük
                                        lar›n bofla gitti¤i telkin edilip  Atatürk; “Çal›flmadan refah
                                        çocu¤a ha babam fen dersleri      içinde yaflamay› al›flkanl›k hali-
                                        çal›flt›r›l›yorsa, baz› çok bilmifl-  ne getirmifl toplumlar›n herfley-
                                        lerin “Okusan da ne olacak ki”    lerini nas›l yitirece¤ini” y›llar
                                        ukalal›klar› ekleniyorsa bizler   önce öngörmüfltü, bize hat›rla-
                                        okuyan, sorgulayan, karar ve-     mak kald› sadece.

           126 KobiEfor Eylül 2012
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131