Page 126 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 126
UZMAN Bilgi, Bilmek ve Ö¤renmek...
nsanlara, okul ve e¤itim an›- ren dünya çap›nda bilim, sa-
‹ lar›n› sordu¤unuzda baz› iyi nat, spor, edebiyat, ifl, e¤itim
v.b. insanlar› nas›l yetifltirece-
an›lar d›fl›nda genellikle bel-
leklerinde kötü an›lar vard›r. ¤iz ki?
Bu kötü an›lar›n ço¤u derslerin Her çocu¤un birer dahi do¤du-
s›k›c›l›¤›, okulun faaliyet alan- ¤unu bile bile bir flekilde onla-
lar›n›n sadece dersler oldu¤u r› birer tüketim merakl›s›, sor-
ve spor, sanat gibi etkinlikler- mayan, okumayan, karar vere-
den yoksunlu¤u, mesafenin meyen, kendi yaflam›n›n so-
uzakl›¤›, karmaflas›, ezbere da- rumluluklar›n› alamayan, özen-
yal› oluflu, ö¤retmen veya ho- ti, merak duygusu köreltilmifl
calar›n sertli¤i, kuralc›l›¤›, ye- bireylere nas›l dönüfltürdü¤ü-
tersizli¤i, notlar›n bir silah ola- müzü nas›l aç›klayabiliriz?
rak kullan›ld›¤›, eskimifl ve ça- Ve bu insanlardan dünya ça-
¤›n d›fl›nda kalan dersler v.s. p›nda ifl insan›, giriflimci, mü-
olmaktad›r. hendis, yazar, e¤itmen, sporcu,
Prof. Dr. Bununla birlikte baz› iyi an›lar sanatç›, bilim insan› v.s. nas›l
TURGAY B‹ÇER vard›r; arkadafll›klar, muziplik- yap›labilece¤ini bir bilen var
turgay@marmara.edu.tr ler, okul k›rmalar, iz b›rakan m›?
aflklar, ö¤retmenler, dostluklar, ‹stisnalar var ama bu istisna
spor, sanat ve kültürel çal›fl- ö¤renci, okul, e¤itmen ne ka-
malar gibi. Üniversite di¤er dar ki? Ve ne kadar› Türkiye’yi
e¤itim kurumlar›ndan farkl› ve dünya çap›nda bir ülke haline
biraz da ö¤rencilerin yafl ola- getirebilir? Tart›fl›lan ve yeni
rak büyük olmalar› ile yaflanan getirilmek istenen sistem ne
k›smi özgürlükler daha baflka kadar gelece¤in Türkiye’sine
bir iz b›rakmaktad›r ö¤renciler- ilaç olabilir?
de... Bilgi önemlidir; bilgi ise ancak
Bilgi önemlidir. Bununla birlikte ortak olan ve do¤ru tasarlanm›fl sistemlerle
Bilgi ancak do¤ru hala çözülemeyen olgu ise üretilir. Okullar›n kendini göz-
“ö¤renmenin gittikçe azalmas›,
den geçirmesinin yan›s›ra bilgi-
tasarlanm›fl ö¤retim ve e¤itimin bir türlü nin en de¤erli olgulardan biri
sistemlerle üretilir. bar›flamamas›”, çocu¤una, ö¤- olaca¤› bir iklim yarat›lmal›d›r.
Okullar›n renciye “Kitap okuyor musu- Bilgi ucuz olunca bilim adam›,
nuz?” diye sordu¤unuzda “Der-
bilgi insan› yetiflmez; kaçar bu
kendini gözden sime çal›flt›m” diye yan›t veri- ülkeden. Biz de herfleyi d›flar›-
geçirmesinin yorsa hala e¤itim, ö¤retim ve dan almaya bafllar›z. Baflka ül-
yan›s›ra bilginin ö¤renme aras›ndaki ba¤› kura- kelere her konuda ba¤›ml› hale
geliriz. Eme¤imizi ucuza sat-
mad›¤›m›z›n göstergesidir.
en de¤erli Kitap okumak yerine bilgisayar mak zorunda kal›r›z, ülke say-
olgulardan biri oyunlar› tercih ediliyorsa dersi g›nl›¤›m›z kadar özgüvenimiz
olaca¤› bir iklim gerçekten ö¤renmek yerine ez- de zedelenir; sonuçta baflkala-
yarat›lmal›d›r. berlemek ve not almalar yap›l›- r› “Esas o¤lan bizler ise figüran
oluruz” ki bu bafl›m›za gelecek
yorsa; spor, sanat ve edebiyat
çal›flmalar› küçük görülüp bun- en büyük felakettir... Büyük
lar›n bofla gitti¤i telkin edilip Atatürk; “Çal›flmadan refah
çocu¤a ha babam fen dersleri içinde yaflamay› al›flkanl›k hali-
çal›flt›r›l›yorsa, baz› çok bilmifl- ne getirmifl toplumlar›n herfley-
lerin “Okusan da ne olacak ki” lerini nas›l yitirece¤ini” y›llar
ukalal›klar› ekleniyorsa bizler önce öngörmüfltü, bize hat›rla-
okuyan, sorgulayan, karar ve- mak kald› sadece.
126 KobiEfor Eylül 2012