Page 88 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 88
BALIKES‹R OSB
Kula G›da Kombinalar› A.fi.:
Tar›m, hayvanc›l›k, sanayi entegrasyonu
1980 y›l›nda ‘Kula Yem’ markas›yla faaliyetlerine 2015 y›l›nda kendi çiftli¤imizdeki süt üretiminden
bafllayan Kula G›da Kombinalar› A.fi., 1990 y›l›nda do¤al yo¤urt üretmeyi hedefliyoruz. Üretti¤imiz 5
Nazar Un markas›yla un üretimini, 2004 y›l›nda etlik ton günlük sütü Yörsan firmas›na sat›yoruz. ‘Nazar’
civciv ve dam›zl›k civciv tesislerini devreye alm›fl. markam›zla markalaflmay› ve kapasite art›fl›yla bir-
Firma, y›ll›k 9 milyon adet civciv üretimini gerçeklefl- likte yüzde 20 büyümeyi hedefliyoruz.”
tiriyor. Kula G›da Kombinalar› A.fi. Yönetim Kurulu Kula G›da Kombinalar› A.fi., un ve yem sektörün-
Baflkan› Ahmet Kula, firmalar›n›n ifltiraki olan 300 de 1996 y›l›nda ISO 9002 Kalite Yönetim Belgesi’ni
bafl süt hayvanc›l›¤› yat›r›m›n› da bu y›l tamamlad›k- ilk alan flirket olmufl. Kula, 2003 y›l›nda HACCP
lar›n› söylüyor. Kula, g›da sektöründe Kula G›da 13001 G›da Güvenli¤i Yönetim Sistemi uygulamala-
Kombinalar› A.fi.’nin tar›m, hayvanc›l›k, sanayi en- r›na bafllam›fl, 2005’te ISO 22000 G›da Güvenli¤i
tegrasyonunu tamamlam›fl firmalardan oldu¤unu an- Sertifikas›, 2012 y›l›nda ise Helal G›da Sertifikas›’n›
lat›yor. Nazar Un markas›n›n Türkiye çap›nda pasta ald›klar›n› anlat›yor: “Bunun yan›s›ra Ar-Ge labora-
ve pasta mamülleri satan üreticilerin vazgeçilmez tuvar›m›zda un ve yem alan›nda yeni ürünler ç›kar-
ürünü haline geldi¤ini ifade eden Kula, 1-2-5-10 kg mak için çal›flmalar›m›z› sürdürüyoruz. 500 bin lira
halinde paket unlar›n sat›fl›n› marketlere ve distrü- de¤erindeki laboratuvar›m›zda yeni ürün çal›flmala-
bütörlere gerçeklefltirdiklerini kaydediyor. Ayr›ca r› yap›yoruz. Örne¤in tünel f›r›nlara yönelik unlar
tam bu¤day unu, tam çavdar unu, kepekli un ve mix ürettik.” Ahmet Kula, müflterilerinin isteklerini za-
(kar›fl›k un) de ürettiklerini sözlerine ekliyor. man›nda ve süreklili¤i sa¤layarak yan›tlad›klar›, ka-
Ahmet Kula, hedeflerini flöyle özetliyor: “Yem te- liteli ürün ve ekonomik fiyatlar› nedeniyle tercih
sislerinde 2012 y›l›nda expander teknolojisiyle yem edildiklerini söylüyor.
üretimimizde yenilik yaparak hayvan besleme verim- Faaliyet gösterdikleri sektörlere iliflkin Kula, flu
lili¤ini artt›raca¤›z. 25 ton/saat kapasiteli tesisimizi de¤erlendirmeleri yap›yor: “Yem sektörü gerçekten
Haziran 2012’de devreye alaca¤›z. 2013 y›l›nda civ- bölgemizin en önemli sektörlerinden biri. Tar›m ve
civ üretim kapasitemizde art›fl planl›yoruz. Kapasite- hayvanc›l›k ileri düzeyde. Bu sektörlerde ve un sek-
mizi yüzde 50 artt›raca¤›z, 13 milyon adet civciv üre- töründe k›ran k›rana bir rekabet sözkonusu. Türki-
tece¤iz. Yine 2013 y›l›nda süt hayvanc›l›¤›m›z›n ka- ye’de kaliteli bu¤day sorunu oldu¤undan Nazar Un
pasitesini 500 bafl hayvana ç›karmay› planl›yoruz. hammaddelerinin yüzde 50’si ithal, yüzde 50’si yer-
li bu¤day. Sanayicilerimiz maalesef risk yönetimini
yapam›yorlar. Sektörde ödeme vadeleri çok uzun.
Ahmet Kula
Bu sektörde ticari alacaklardaki vade yönetimini
herkesin çok iyi yapmas› laz›m. Türkiye’deki kaliteli
bu¤day sorunu devam ediyor. Bunun da yegane ne-
deni süne mücadelesi. Yo¤un çabalara karfl›n bafla-
r›lam›yor; bu da Türkiye’de üretilen bu¤day›n yüzde
25’inin kalitesiz oldu¤unu gösteriyor. Bu mücadele
iyi yap›ld›¤› zaman Türkiye d›flar›dan bu¤day getir-
meyecek, bu da cari a盤›m›z› önlemeye yard›mc›
olacak. Yem sektörü hammaddelerinden ya¤l› to-
humlarda Türkiye d›fla ba¤›ml›, soya üretimi Türki-
ye’de hiç yok. Ayçiçe¤i ve soya d›flar›dan geliyor, m›-
s›r›n iç piyasada yüzde 50 üretimi var, d›flar›dan ge-
liyor. Hammadde temininde d›fla ba¤›ml› olmak,
yem üretiminde s›k›nt›lar yarat›yor, girdi maliyetleri-
nin yüksekli¤inden dolay› yemde ihracat yap›lam›-
yor. Hammaddelerde iç piyasa fiyatlar›yla dünya fi-
yatlar› aras›nda çok büyük fiyat fark› olufluyor.”
88 KobiEfor Haziran 2012