Page 44 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 44

UZMAN                     Teflvik sisteminin art›lar› ve eksileri

                                       Y    eni ç›kar›lan teflvik sisteminin  cak, aramal ve katmade¤erli ürün
                                                                          üretimini destekleyecek önemli bir
                                            öncelikle ülkemiz  reel sektö-
                                            rüne, KOB‹’lere ve yeni yat›-
                                        r›mc›lar›na yararlar getirmesi dilekle-  ad›m. Stratejik yat›r›mlar olarak ta-
                                                                          n›mlanan, otomotiv, uzay, rüzgar
                                        riyle yeni sistemin art›lar› ve eksile-  enerjisi üretimi ve bu alanda kullan›-
                                        rini sizlerle paylaflmak istiyorum.  lan sistemlerin  üretim yat›r›mlar›n-
                                        Sistemin temel amaçlar›ndan biri,  da vergi, faiz, prim ve yer tahsisi
                                        cari a盤›n azalt›lmas› amac›yla itha-  deste¤i sa¤lanacak.
                                        lat ba¤›ml›l›¤› yüksek olan ara mal›  Bunlar yeni sistemin olumlu yönleri.
                                        ve ürünlerin ülkemizde yat›r›m ve  Büyük beklentilerle kurulan “Bölge-
                                        üretiminin artt›r›lmas› olarak benim-  sel Kalk›nma Ajanslar›” n›n  bu sis-
                                        senmifl. Di¤er amaçlar ise en az ge-  temde ifllevsiz kalmas› san›r›m göz-
                                        liflmifl bölgelere sa¤lanan yat›r›m  den kaçm›fl. Bir önemli eksiklik de
                                        desteklerinin art›r›lmas›, bölgesel  kad›n ve genç giriflimciler.Yeni yat›-
                                        geliflmifllik farkl›l›klar›n›n giderilme-  r›mlarda yat›r›m büyüklükleri ve
                                        si, destek unsurlar›n›n etkinli¤inin  alanlar›n›n belirlenmesi bu ba¤lamda
                                        artt›r›lmas›, kümelenme faaliyetleri-  kad›n ve genç giriflimcileri üzebilecek
                                        nin desteklenmesi, teknolojik dönü-  durumda. Eski ya da mevcut yat›r›m-
                                        flümü sa¤layacak yüksek ve orta-   lar›n  teflviklerden yararlanamayacak
             H‹LM‹ DEVEL‹               yüksek teknoloji içeren yat›r›mlar›n  olmas› da ciddi bir eksiklik.
             hilmideveli@kobi-efor.com.tr  desteklenmesi olarak s›ralanm›fl.  ‹ller baz›nda uygulamalara bak›ld›-
                                        Yeni teflvik sistemi; ‘Genel Teflvik  ¤›nda ise teflvik sistemindeki de¤i-
                                        Uygulamalar›, Bölgesel Teflvik Uygu-  fliklikten zararl› ç›kan illerin say›s›,
                                        lamalar›, Büyük Ölçekli Yat›r›mlar›n  karl› ç›kan illerin say›s›ndan daha
                                        Teflviki, Stratejik Yat›r›mlar›n Teflviki’  fazla olacak. Yeni sistemde 41 ilin
       Yeni ç›kar›lan teflvik            olmak üzere dört bileflenden olufl-  normal yat›r›mlarda ald›¤› devlet
                                        makta. Yeni sistemle yat›r›mc›lara,  deste¤i oran›, eskisine göre azala-
            sisteminin bir              ‘Katma De¤er Vergisi (KDV) ‹stisnas›,  cak. Buna karfl›n yat›r›ma devlet des-
                                        Gümrük Vergisi Muafiyeti, Vergi ‹ndi-  te¤i artacak illerin say›s› 34’te kala-
           yenili¤i OSB’ye              rimi, Sigorta Primi ‹flveren Hissesi  cak. 6 ilin durumunda ise bir de¤iflik-
                                        Deste¤i (asgari ücret üzerinden), Fa-  lik olmayacak. Birinci  grupta yer
        yap›lan yat›r›mlar,             iz Deste¤i’ avantajlar› getiriyor. Yeni  alan ‹stanbul, Ankara, ‹zmir, Bursa,
                                        sistemin yeniliklerine gelince iller  Kocaeli ve Eskiflehir için ise normal
           teflvikte bir alt             sosyo-ekonomik geliflmifllik düzeyine  yat›r›mlarda eski ve yeni sistemler
                                        göre 51 il 6 bölgeye (daha önce 4  aras›nda bir fark olmayacak. ‹ller ba-
               bölgenin                 bölgeydi) s›n›fland›r›ld›. Yeni uygula-  z›nda bir önceki sisteme göre  des-
           imkanlar›ndan                mada bölgesel sistem yerine il bazl›  teklerin en çok verildi¤i bölgelerden
                                                                          olup da yeni sisteme göre bölge de-
                                        bölgesel teflvik sistemine geçildi.
            yararlanacak,               Teflvik sisteminin bir baflka yenili¤i  ¤iflikli¤i nedeniyle kaybeden iller var.
                                        ise OSB’ye yap›lan yat›r›mlar›n, tefl-  Örne¤in önceki teflvik sistemine göre
         bir baflka yenili¤i             vikte bir alt bölgenin imkanlar›ndan  4. s›rada yer alan Trabzon bu sistem-
                                        yararlanacak olmas›. Geçmifl y›llarda-  de 3. bölgeye al›nm›fl. Eskiden en
             ise stratejik              ki teflvik sisteminde yer alan ‘Gelifl-  fazla teflvik alan 4. bölgede yer al›r-
                                        mifl bölgelerden geliflmekte olan böl-  ken yeni sistemde 6. bölge yerine 5.
         yat›r›mlara destek             gelere (tekstil, konfeksiyon gibi)  ta-  bölgeye al›nan iller ise en fazla kay-
                                        fl›nma deste¤i’nden vazgeçilerek,  ba u¤rayan dördüncü grubu olufltu-
               verilecek.               avantaj› bir bölgede yer alan bir fir-  ruyor.  Bu iller aras›nda Ordu, Gire-
                                        man›n; baflka bir bölgede de yat›r›m  sun, Sinop, Gümüflhane, Çank›r›,
              Ç›kar›lacak               yapmas› durumunda yeni yat›r›m ya-  Bayburt, Erzurum ve Tunceli yer al›-
                                        p›lan bölgedeki teflvik avantajlar›n›n  yor. Kay›p s›ralamas›nda bu illerin
           tebli¤lerle baz›             yat›r›mdan önce faaliyet gösterilen  ard›ndan 2. bölgeden 1. bölgeye al›-
            eksiklik ya da              bölgede de aynen geçerli olmas› da  nan Antalya ile Mu¤la geliyor.
                                        olumlu sonuç do¤uracak.
                                                                          Ç›kar›lacak tebli¤lerle baz› eksiklik
            yanl›fll›klar›n              Sistemin bir baflka yenili¤i ise stra-  ya da yanl›fll›klar›n giderilece¤i umu-
                                        tejik yat›r›mlara destek verilecek ol-  du tafl›yanlardan›m.
        giderilece¤i umudu              mas›. Stratejik yat›r›mlarda, yat›r›m  Genel olarak yeni teflvik paketini
                                        tutar›n›n 50 milyon liray› aflmas› ge-  olumlu buluyor,  tekrar yeni teflvik
          tafl›yanlardan›m.              rekiyor. Ayr›ca yüzde 40 katma de-  paketinin ülkemiz ekonomisine, sa-
                                        ¤er üretecek bir yat›r›m olmas› gere-  nayicisine ve tüm giriflimcilerine ya-
                                        kiyor. Bu ülkemizin ithalat›n› azalta-  rarl› olmas›n› diliyorum.
           44 KobiEfor May›s 2012
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49