Page 110 - KobiEfor_Subat_2012
P. 110

UZMAN                              Dürüst ve Ahlakl› Olan›na,
                                                           ‘Lider’ Denmeli

                                       L   iderli¤i en genifl anlamda ele al›-  çok önemlidir. Topluma hizay› onlar
                                           yorum... Aile için anne-baba,
                                                                          verir, flakul görevi görürler. Liderler
                                           e¤itim için okul yöneticileri ve
                                        e¤itmenler, kurulufllar için yönetici-  rollerini yerine getirirken hem kendi-
                                                                          leri ahlaki davran›fl göstermek, hem
                                        ler, topluluklar için önde gelenler,  de toplumun ya da kuruluflun ahlaki
                                        milletler için (cumhur)baflkanlar›,  çerçevesini belirlemek durumundad›r.
                                        baflbakanlar ve bakanlar... ‹zleyenle-  Etik kavram›n›n kökeni  Yunanca
                                        ri ve etki sahalar› olan kiflilerdir.  “ethos” sözcü¤üne, kökü ise felse-
                                        Liderler, takipçilerine göre daha faz-  feye dayanmakta. Ahlaki aç›dan
                                        la güce sahiptir; (gizli) bilgilere daha  do¤ru-yanl›fl ya da iyi-kötü ile ilgili
                                        rahat eriflebilirler; daha fazla yetki ve  olan etik, karakter ve al›flkanl›k an-
                                        sorumluluk tafl›d›klar› gibi daha fazla  lamlar›n› içermekte. Türk Dil Kuru-
                                        da imtiyaza sahiptirler. Etki sahalar›  mu, etik kelimesini bafll›ca iki flekil-
                                        genifltir, dolay›s› ile rollerinin özünde  de tan›mlamakta: 1. Töre bilimi, ah-
                                        mevcut olan ahlaki boyutlar› karfl›la-  lak bilimi, 2. Ahlaki, ahlakla ilgili.
                                        y›p karfl›lamamalar›, hem takipçileri-  Etik daha evrensel kullan›ma, ahlak
                                        ni ve yol arkadafllar›n› hem de çevre-  ise topluma ve zamana göre de¤ifl-
             IfiIK DEL‹ORMAN             lerini do¤rudan etkiler.          kenlik gösterebilecek davran›fl ve
             AYDIN                      Her ne kadar hemen her kuruluflun  uygulamalara iflaret etmekte. Özün-
                                        de¤erleri aras›nda insanlara ve çev-  de, insan, çevre ve topluma duyarl›-
             isikaydin@novida.com.tr    reye karfl› duyarl› ve sorumlu davran-  l›ktan bahsediyoruz asl›nda; eme¤e,
             www.novida.com.tr          mak, yasalara ve ahlak kurallar›na  bilgiye, huku¤a  sayg›dan; hakkani-
                                        uymak, adilane davranmak, hesap   yetli, do¤ru, dürüst, tutarl› ve so-
                                        verebilir ve fleffaf olmak, dürüstlük  rumlu davranmaktan.
                                        ve aç›kl›k gibi etikle ilgili kavramlar›  Kurulufl ve toplumlar ne kadar uzun
               Kurulufllar›              yo¤unlukla görsek de bunlar›n ihlali-  süreli, sürdürülebilir bir yaflam› amaç
           ya da toplumlar›             ne de s›kça tan›k olmaktay›z. Yalan  edinirlerse etik de o denli önem ka-
                                        söyleyen, ona inananlar› istismar
                                                                          zanabilmekte. Ticari ahlak, kazanc›n;
                  ileriye               eden, ayr›mc›l›k yapan, yolsuzluk ve  di¤er paydafllara (çal›flanlar, ifl ortak-
                                        hile yapan, çalan, ç›rpan, rüflvet  lar›, müflteriler, tedarikçiler,  çevre,
             götürebilecek              alan, sorumsuz davranan yöneticiler-  toplum gibi) sunulan de¤er, hisse-
                                        le de yaflamak durumunda kal›nm›-  darlar›n finansal beklentilerini karfl›-
                 liderler,              yor mu? Özünde kendine güveni ol-  laman›n; müflteri beklentisi, ürünün;
               stratejik ve             mayan, kendini herkesten üstün gö-  sosyal ve kültürel de¤erler, ekono-
                                        ren, bencil ve haris kiflilikler bunlar.  mik de¤erlerin önüne geçmeye bafl-
               dönüflümcü                Ancak güç bu kifliliklere bir geçti mi,  lamakta. Böylece davran›fl, kararlar
                                        etkileri ve b›rakt›klar› hasar büyük  ve uygulamada daha genifl çerçeve-
              özelliklerinin            oluyor.                           den de¤erlendirme ve dengeyi gö-
             temelinde etik             Böylesi kiflilerin eline geçen kurulufl-  zetme gere¤i ortaya ç›kmakta. Zaten,
                                                                          ‘ahla¤›n’ teste tabi tutuldu¤u an; li-
                                        larda sigortas›z iflçi çal›flt›rmaktan, fi-
              davran›fllara              nansal raporlarda hile yapmaya; fikri  derlerin nas›l karar verdikleri ve stres
                                        ve kiflilik hak ihlallerinden, ay›pl›,  alt›nda ya da krizdeki davran›fllar›d›r.
              sahip olmal›.             sa¤l›k ya da güvenlik riski tafl›yan  Ne, neyin önüne geçiyor, neden fera-
                                        ürün veya hizmeti piyasaya sunma-  gat ediliyor, iflte tam bu noktada
             Ayn› bir mimar             ya; çevreye ve insana zarar veren  gözlemlemek gerek.
            ya da tasar›mc›             ürünleri gizlemekten, eksik ya da ya-  Kurulufllar› ya da toplumlar› ileriye
                                        n›lt›c› bilgi ve beyanda bulunmaya;  götürebilecek liderler, stratejik ve
           gibi kurulufllar›n›           rakiplerini karalamaktan, garanti ya  dönüflümcü özelliklerinin temelinde
                                        da iade ifllemlerinde müflterisini sü-  etik davran›fllara sahip olmal›. Ayn›
            flekillendirmeli.            ründürmeye; binbir pazarlama hilesi-  bir mimar ya da tasar›mc› gibi kuru-
                                        ne baflvurmaya tenezzül edecektir.  lufllar›n› flekillendirmeli. Prensipleri,
                                        Ta ki ciddi bir denetim, flikayet ya da  politikalar› ahlaki temeller üzerine
                                        krizle karfl›laflana kadar.         kurgulay›p, kuruluflun kiflilik, kültür
                                        Ahlak bulafl›c›d›r, ahlaks›zl›k da. Hat-  ve düflünce sistemini sa¤lam de¤er-
                                        ta ahlakl› davran›fllar ve tutum gelifl-  ler ve dürüstlük üzerine infla etmeli;
                                        tirmek kimi zaman özel çaba ve zah-  yönetsel yap›, planlama, süreç ve ifl-
                                        met gerektirse de ahlaks›zl›k bir veba  leyifl, performans ve ifl sonuçlar›nda
                                        mikrobu gibi h›zla yay›l›verir. ‹flte  bu de¤erlerin yans›mas› deneyimle-
                                        onun içindir ki liderlerin omurgas›  nebilmeli.
           110 KobiEfor fiubat 2012
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115