Page 82 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 82

ARAfiTIRMA



                   TEPAV dikkat çekti:

             EXPY’miz




                    düflük







          Ö       nce ‘EXPY de¤iflkeni’ ne demek, onu göre-
                  lim:  ‹hraç etti¤imiz ürünlerin geliflmifl eko-
                  nomilerin ihraç etti¤i ürünlere ne kadar
                  benzedi¤ini gösteren matematiksel de¤ere
                                                             ÜLKELER‹N EXPY DE⁄‹fiKEN‹
                  EXPY diyoruz. Benzeme de¤eri de diyebili-
          riz. Bu de¤erlendirme kriteriyle Türkiye'nin ihraç  Japonya    19248  ‹sviçre        18937
          mallar›n›n niteli¤i dünya toplam ihracat mallar›n›n  Almanya   18857  Fransa         18516
          niteli¤inden düflük ç›k›yor.                        ‹ngiltere   18429  ABD            18411
            Bunun anlam› fludur: Türkiye genel olarak "s›ra-  G. Kore     17975  Hollanda       17541
          dan" mallar üretiyor ve ihraç ediyor. Bütün sektörle-  ‹talya  17303  ‹spanya        17185
          rimiz elbette böyle de¤il. Örne¤in plastik, kimya,  DÜNYA      16904  Türkiye        13791
          makine, elektronik gibi sektörlerde üretti¤imiz ürün-
          ler geliflmifl ekonomilerin üretti¤ine benziyor.
            Tekstil, haz›r giyim, demir-çelik, di¤er metaller                     çici” bir durum olmas› da
          a¤›rl›kl› ihraç ürünlerimizin yap›s›nda ise EXPY de¤ifl-                 belki mümkündür. Bu
          keni çok düflük.                                                         da, kal›c› olmamas› için
            Buradan ç›karmam›z gereken sonuç flu oluyor:                           gösterece¤imiz çabalara
          Türkiye’yi Fransa ve Almanya ile karfl›laflt›rmak                         ve izlenecek politikalara
          do¤ru bir yaklafl›m. Kimyasallar ile makine, elektro-                    ba¤l›d›r. Erkenden gör-
          nik ve ulafl›m araçlar› sektörlerinin EXPY de¤erlen-                     mek ve uyanmak önem
          dirmesindeki  pay› s›ras›yla yüzde 68 ve yüzde 72                       tafl›yor.
          iken Türkiye'de bu sektörlerin  pay› yüzde 48.
                                                                                    Gidiflat
            Katmade¤erin de¤eri                                                     de¤ifltirilmeli
            Katma de¤er elbette önemli. Ancak önemini bil-                          Gidiflat› de¤ifltiremez-
          mek baflka, önemini bilmekle yetinmek baflka. fiun-                        sek flu olacak: ‘Satabildi-
          lar› da bilmeliyiz: Plastik ve kimyasallar sektöründe                   ¤imiz bu’ demeden nite-
          ihracat yapabilmek için çeflitli üretim standartlar›n›n                  li¤i yüksek sektörlerde
          sa¤lanmas› flart. Bu standartlar›n sa¤lanmas› yüksek                     nas›l oyuncu olaca¤›m›-
          yat›r›m maliyetlerini gerektiriyor. Yüksek katma de-                    z›n stratejik hesaplar›na
          ¤ere ancak bu yoldan geçilebiliyor. Bu alanda ihra-  dalmal›y›z. Ama nas›l ve bu kimin görevidir? Teflvik
          cat›n büyük k›sm›n› geliflmifl ülkeler gerçeklefltiriyor.  sisteminde bir s›k›nt› yok. Ancak s›k›nt› flurada: Yak-
          Güney Afrika hariç di¤er tüm ülkelerde EXYP'ye en  lafl›k 300 bin iflletmenin bulundu¤u imalat sektörün-
          yüksek katk› makine, elektronik ve ulafl›m araçlar›  de sadece 3 bin küsur mühendis istihdam ediliyor.
          sektöründen geliyor. Türkiye'nin bu sektörleri ise ra-  Mühendislerin ço¤unlu¤u da masa bafl›nda gereksiz
          kipleri karfl›s›nda yetersiz kal›yor. Örne¤in Çek Cum-  ifllerde çal›flt›r›l›yor. Düflük ücret ise en büyük reka-
          huriyeti, Macaristan, Malezya, Meksika ve Tayvan'da  bet avantaj› olarak görülüyor.
          bu sektörlerin yaratt›¤› de¤er, bu sektörde "fakir ve  O halde;
          orta-üst zenginlikte mallar" ihraç eden Türkiye'nin 2  1- Makine, elektronik ve ulafl›m araçlar› ile plastik
          kat› civar›nda.                                 ve kimyasallar sektörlerinin üretimden ve ihracattan
                                                          ald›¤› pay artt›r›lmal›,
            Korkutan gerileme                                2- Öncelik verilecek sektörlerde niteli¤i yüksek
            Burada flunu da görelim: 2010-2011 döneminde   mallara öncelik verilmeli,
          Türkiye’nin ihracat›nda niteli¤i nispeten yüksek sek-  3- Firmalar›n uluslararas› rekabete aç›lmas› sa¤-
          törlerin pay› azalma e¤ilimine girerken, geleneksel,  lanmal›,
          s›radan üretim sektörlerinin pay› yükselifle geçti.  4- Küresel ekonomideki trendler kaç›r›lmamal›,
            Niteli¤i görece düflük sektörlerdeki yükseliflin ‘ge-  ‘yeflil büyüme kavram›’ ›skalanmamal›.
          82 KobiEfor Kas›m 2012
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87