Page 122 - KobiEfor_Ocak_2012
P. 122
SEKTÖRLER
SEKTÖR D‹NAM‹KLER‹M‹Z
2012 y›l›nda dünya ticareti daralma gösterecek. Türkiye’nin ihracat art›fl h›z›n›n
görece olumsuz etkilenmesi bekleniyor. Bu geliflme üretime de olumsuz
yans›yabilir. Ancak, Türkiye ekonomisinin dünya için olumsuz olan geliflmeleri
kendisi için f›rsata dönüfltürme potansiyeli de mevcut. Ekonomimizin dinamik
sektörel temelini 2011-2012 ba¤lam›nda inceledik.
B‹L‹fi‹M
Turgut Gürsoy
Biliflim Sanayicileri Derne¤i Baflkan› (TÜB‹SAD)
TTK sektörü h›zland›racak
2011 durumu: milyar dolara ulaflacak. Donan›m, yaz›l›m ve biliflim
Türkiye IT pazar› 2011 y›- hizmetleri 2012’de yüzde 9.6 büyüme ile 7 milyar
l›nda yüzde 4.7 büyüdü ve dolara ç›kacak. 2012’de Telekom pazar› yüzde 5.7
27 milyar dolar gerçekleflti. büyüme ile 23 milyar dolara yükselecek.
Donan›m, yaz›l›m ve biliflim hizmetleri alan› yüzde Geliflen piyasalar, küresel BT harcamalar›n› yüz-
3.6’l›k büyüme ile 5.7 milyar dolar oldu. 2011’de Te- de 50 art›racak. Bilgi teknolojileri sayesinde di¤er
lekom pazar› yüzde 5 büyüdü, 22 milyar dolara ulafl- endüstriler daha da ak›llanacak, etkinlik ve verimli-
t›. 2011 y›l›n›n önemli geliflmesi, Dijital Türkiye Plat- likte art›fl sa¤lanacak. Kamu ve özel sektör taraf›n-
formu’nun kurulmas› ve Digital Türkiye Üssü projesi- dan bulut (cloud computing) yaklafl›m› kabul göre-
nin bafllamas› oldu. Proje sektörün belli bafll› cek ve hayata geçmeye bafllayacak, bulut güdümlü
STK’lar›n› bir araya getirdi. veri merkezi dönüflümleri h›zlanacak.
Sosyal platformlar KOB‹'lerin güçlü bir büyümesi
Sektörün sorunlar›: için itici güç oluflturacak, bilgi ve iletiflim teknoloji-
Harcama içeri¤i aç›s›ndan sektörün, acilen önlem leri ile yay›nc›l›¤›n yak›nsamas›, sosyal medya ve
al›nmas› gereken bozuk bir yap›s› var. Geliflmifl ülke- reklam pazar›n› önemli ölçüde büyütecek.
lerde BT harcamalar›n›n yüzde 70-80’lik k›sm› hiz- Yeni Türk Ticaret Kanunu (TTK) yürürlü¤e girecek.
metler ve yaz›l›m kalemlerinden, yüzde 20-30’luk k›s- Tüm ticari ifllemlerin dijital ortamda yap›lmas›na ola-
m› ise donan›m kalemlerinden oluflurken Türkiye’de nak sa¤layan kanun e-devlet, e-toplum hedeflerine
bunun tam tersi mevcut. Ülkemizde katma de¤er ya- büyük katk›lar yapacak, biliflim sektörünü büyütecek.
rat›lam›yor. Sektör yerel derinlik kazanam›yor. Lojis-
tik, perakende, üretim gibi alanlarda BT harcamas›
yok denecek kadar az. Türkiye 2023 hedefine ulafl-
mak için; at›l›m›n›n, büyümenin katma de¤er üret-
mekle olaca¤›n›n fark›ndad›r. Bu da ancak bilgi ve
iletiflim teknolojileri sektörü ile mümkün olacakt›r.
Türkiye’de bilgi teknolojileri ve ‹letiflim sektörü-
nün büyümesini sa¤layacak stratejilerin ve politika-
lar›n gelifltirilmesi için muhatap organizasyon net
de¤il. Nitelikli istihdam yetersiz. Geniflbant yayg›n
de¤il. Kamudaki e-dönüflüm projeleri özel sektöre
yönlendirilmemifl. Kamu ve Özel sektör on-line uy-
gulamalar› yetersiz. Kamu ihale kanununun sektörle
ilgili yönü zay›f. Vergi sistemi sektörü teflvik etmiyor.
BT alan›nda yenilikçilik giriflimi için uygun politika-
lar devrede yok.
2012 sektörel hedefler:
Sektör 2012 y›l›nda 6.5’l›k büyüme göstererek 29
122 KobiEfor Ocak 2012