Page 121 - KobiEfor_Eylul_2011
P. 121

UZMAN                                  Çal›flanlar Neden
                                                        Demotive Olur?


                                       Ç    o¤u iflyerinde çal›flanlar özgürlükle-  leriymifl gibi davranmay›n.
                                            ri k›s›tlanarak, iflleri ve kariyerleri
                                                                          2. Çal›flanlar›n›za ifl orta¤›n›zm›fl gibi de¤er r
                                            kontrol alt›na al›narak kontrol al-
                                                                          verin. Yöneticiler çal›flanlar›n yeteneklerini
                                            t›nda tutularak çal›flt›r›lmaktad›r.  köreltmektedir. Yönetim, çal›flanlar›n fikir-
                                        Çal›flanlar, ne yapacaklar›, ne zaman ya-  lerini ve ö¤ütlerini almal›d›r. Organizas-
                                        pacaklar› ve nas›l yapacaklar› hakk›nda  yonlarda yayg›n olarak yap›lan bir hata;
                                        sürekli kontrol edilerek bask› alt›na al›n-  üst düzey yöneticilerin, ilk kademe yöneti-
                                        maktad›r. Verilen ücret karfl›l›¤›nda çal›-  cilerin düflünceleri ile ilgilenmemeleridir.
                                        flanlar, uzun saatlerini iflyerinde geçir-  3. Çal›flanlar›n›za karfl› dürüst olun. Yöne-
                                        mekte ve afl›r› kurallar alt›nda çal›flmak-  ticiler, çal›flanlara yalan söyleme haklar›n›n
                                        tad›r. Çal›flanlar ifllerine devam edebil-  oldu¤unu düflünüyorlar. Yöneticilerin böy-
                                        mek için yöneticilerin emirlerine itaat et-  le bir hakk› yoktur. Dürüstlük, çal›flanlar
                                        mek, onlara sayg›l› davranmak ve di¤er  ile iletiflimde her zaman için en iyi tutum-
                                        çal›flanlarla iyi geçinmek zorundad›rlar.  dur. Tabii ki baz› bilgiler çal›flanlar ile pay-
                                        Zamanlar›, mekanlar› ve eylemleri sürek-  lafl›lamaz, ama yalan›n asla hakl› bir maze-
                                        li kontrol edilmektedir.          reti yoktur.
                                        Üst yönetim çal›flanlar› dinlememekte ve  4. Çal›flanlar›n ba¤›ms›zl›klar›n› cesaretlen-
                                        onlar›n de¤erlerine önem vermemektedir.  di irin. Çal›flanlar ifllerini kaybetmemek için
                                        Çal›flanlar› ile direkt olarak iletiflim kurma-  birçok konuda sessiz kalmay› tercih eder-
                                        makta, bunun yerine orta kademe yöneti-  ler. Yöneticilerin kendilerine söyledikleri
             MEM‹fi YILMAM               ciler ya da gözetmenler (nezaretçiler) ile  fleyi be¤enmeseler de ifllerini kaybetme
             Uzman E¤itmen/             iletiflim kurmaktad›rlar. Verdikleri sözler-  korkusundan dolay› flikayet etmezler. Çal›-
             Yönetim Dan›flman›          den aç›klama yapmadan s›k s›k vazgeç-  flanlar›n fikirlerini, önerilerini gözard› et-
                                        mektedirler. Bu tutum sadece düflük ücret-  mek yerine onlar› dile getirmeleri için ce-
                                        li çal›flanlar için de¤il, yüksek ücretle çal›-  saretlendirin.
             memis@yilmam.com           flan uzmanlar için de geçerlidir.  5. Çal›flanlar›n, çal›flma saatlerini kontrol
                                        Böyle durumlarda kendilerini köle gibi his-  etmeleri için onlara f›rsat verin. Baz› ifl-
                                        seden çal›flanlar, bir süre sonra köle gibi  ler, flüphesiz bütün gün çal›flmay› gerek-
                                        düflünmeye ve köle gibi davranmaya bafl-  tirebilir. Bir müflteri temsilcisi flirketin ça-
                                        larlar. Yönetimden memnun olmad›klar›  l›flma saatleri boyunca telefonlara bak-
                                        için ifllerini kaybetmekten sürekli kayg› du-  mak zorunda kalabilir. Bir çal›flandan na-
                                        yarlar. Araflt›rmalar çal›flanlardan büyük  s›l daha fazla verim alaca¤›n›z› kendinize
                                        ço¤unlu¤unun iflyerlerine ve yöneticilerine  sorun. E¤er daha çok part-time çal›flan
                Çal›flanlara             güvenmediklerini göstermektedir. Bu kay-  kifli bulursan›z, daha mutlu ve daha ve-
                                        g›l› çal›flanlar genel olarak kiflisel kontrol-
                                                                          rimli olacaklard›r.
             mümkün oldu¤u              lerini kaybetmekte ve en iyi performansla-  6. Çal›flanlar›n kendi ifl sahalar›n› kontrol
                                        r›n› sergileyememektedirler. ‹fle yarayan fi-
                                                                          etmeleri için onlara f›rsat verin. Birçok or-
                 kadar çok              kirlerini dile getirme, öneri getirme,  iflleri-  ganizasyon, elemanlar›n iflyerine evde ça-
                                        ni gelifltirme ve iyilefltirme konusunda is-
                                                                          l›flt›klar› zaman daha verimli oldu¤unu
                 özgürlük               teksizdirler.                     keflfetmifltir. Bugün birçok ifl e-posta ve
                                        Yöneticiler ve çal›flanlar sorumluluk ve gö-  telefon ile yap›labilir. Çal›flanlar bu tarz ifl-
                sa¤lamak,               revlerini yerine getirebilmek için çeflitli rol-  leri evlerinden de kolayl›kla yapabilmekte-
                                        lere bürünürler. Bu roller birbirleriyle olan  dirler. Bu kifliler organizasyondaki kararla-
            kendi kendilerini           iliflkilerini etkiler. Örne¤in, yönetici, çal›-  ra daha az kat›lmalar›na ve ifl arkadafllar›y-
                                        flanlara otokrat ve sayg›s›z davrand›¤› za-  la daha az iletiflim kurmalar›na ra¤men na-
              kontrol imkan›            man çal›flanlar da boyun e¤er, yöneticiye  s›l, nerede ve ne zaman çal›flacaklar›n›
                                        öfke duyarlar ve k›zarlar. Çal›flanlar yöne-  kendileri kontrol edebildikleri için daha
                  vermek,               timin emirlerini kabul edip, itaat ettikçe  mutludurlar.
                                        yönetim de gittikçe daha bask›c› olur. Bu-  7. Profesyonel geliflmeyi dest tekleyin. E¤er
            performanslar›n›            nun ne zaman bafllad›¤› önemli de¤ildir.  bir çal›flan, mevcut iflinin kiflisel olarak ge-
                                        Bu sürekli kayg› hali nedeniyle çal›flanlar  liflme imkan› sa¤lamad›¤›na inan›yorsa
               artt›racakt›r.           kendilerini köle gibi hissetmektedirler,  iflinden ayr›labilir. Yöneticiler, çal›flanlar›
                                        çünkü kendi ifl yaflamlar›n› kontrol edecek-  gelifltirmeli, onlara yeni beceriler kazand›r-
                Unutmay›n!              lerine dair inançlar›n› kaybetmifllerdir. Bafl-  mal›d›r. Onlara profesyonel geliflim imkan›
                                        ka seçenekleri olmad›¤›na inand›klar› için  sa¤lamak ve geliflme f›rsatlar› yaratmak iyi
               Ne kadar az              daha isteksiz ve uysal hale gelirler. Bu da  bir fikirdir.
                                        onlar› daha mutsuz ve daha kayg›l› yapar.  ‹flletmelerde çal›flanlar›n aidiyet duygusu-
               yönetirseniz,            ‹taat sonuçta, çal›flanlarda ümitsizlik ve tü-  nu yöneticilerin uygun olmayan yönetim
                o kadar çok             kenmifllik meydana getirir. Afla¤›da çal›-  tarz› köreltir. ‹flletmelerden ayr›lan çal›flan-
                                        flanlar› köle gibi düflünmelerine meydan
                                                                          lar›n yüzde 65’i yöneticisinden yüzde 35’i
                  baflar›l›              vermeden özgür k›lman›za yard›mc› olacak  iflletmesinden ayr›lmaktad›r.
                                        birkaç öneri bulunmaktad›r:
                                                                          Çal›flan yönetiminde k›s›r döngü: Yönetim
                olursunuz.              1. Çal›flanlar›n özel yaflam›na sayg› göste-  çal›flanlara sayg›s›z ve kötü davran›r, çal›-
                                        rin. Yönetim, koflullar ne olursa olsun, ça-
                                                                          flanlar daha mutsuz, gönülsüz, güçsüz, ve-
                                        l›flanlar› s›k s›k kontrol edecek flekilde gö-  rimsiz olur. Çal›flanlara mümkün oldu¤u
                                        zetlememelidir. Yönetim ve çal›flanlar ara-  kadar çok özgürlük sa¤lamak, kendi ken-
                                        s›nda aç›k ve görülebilir bir iletiflim a¤› ku-  dilerini kontrol imkan› vermek, perfor-
                                        rulmal›d›r. E¤er çal›flanlar›n›za güvenmi-  manslar›n› artt›racakt›r.
                                        yorsan›z, performanslar›n› takip edin, öl-  Unutmay›n! Ne kadar az yönetirseniz, o
                                        çün, de¤erlendirin, fakat asla onlara sahip-  kadar çok baflar›l› olursunuz.
           122 KobiEfor Eylül 2011
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126