Page 104 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 104
UZMAN De¤iflim, Etkileri ve Kararlar
B ugünün dünyas›n› birkaç söz- Zaman›n›n daha fazlas›n› evde geçir-
cükle ifade edebilmek imkan-
meye bafllayan hane halk›na, tüketi-
s›z. Art›k neredeyse her bir gün
metler sunabilmekte. Eve teslim fa-
yaflanan de¤iflimleri sayfalara, bazen ci elektroni¤i, yepyeni ürün ve hiz-
ciltlere s›¤d›rmak mümkün. ‘Gün- aliyetler, internet üzerinden oyun ve
dem’ henüz oluflurken; ilgi, yeni sa- al›flverifllerde art›fl olmas› kaç›n›l-
halara kay›yor. maz.
Sadece son birkaç aya bak›n: yüzey- Teknoloji, s›n›rs›zl›¤›n tam bir simge-
de ev kredileri ile tetiklenen ‘yeni si oldu. Bulut biliflim kap›da! Elek-
dönem’, fliflmifl ekonomik de¤erlerin trik, su gibi biliflim tüketip, ay so-
normalleflme sürecini bafllat›rken öte nunda faturas›n› ödeyece¤iz; ‘Bilgimi
yandan global finansal krizin dalga- kim nerede tutuyor? Disk kapasitesi
lar› ak›n ak›n yaflanmakta. ABD, s›- nedir? Sunucu mu alsam?’ gibi konu-
k›nt›lar›yla bafl etmenin yollar›n› sa¤- lar gündemden kalk›yor. B›rak›n, bi-
l›k ve vergi çal›flmalar›nda aramakta. liflimi ‘bir bilen’ size servis olarak
Avrupa Birli¤i, Yunanistan, ‹rlanda, sunsun!
‹spanya gibi ülkelerin borç krizleriy- Japonya’da birbirini izleyen do¤al
le, Euro’nun cazibesini kaybetmesiy- afetler, ekonomisini yerle bir etti.
le dahas› AB’yi ayakta tutmakla mü- Tam dikkatimizi enerji ve küresel
cadelede. ‘Ne kadar serbest, ne ka- ›s›nma konular›na çevirmiflken nük-
IfiIK DEL‹ORMAN dar devlet güdümlü ekonomi’ sorusu leer s›z›nt›lar gündeme oturdu. Ülke-
AYDIN yeniden tart›fl›l›yor. Global krizin et- mizdeki cari a盤›n önemli nedenle-
kisiyle tüketici davran›fllar› yeniden rinden ‘enerjide d›fla ba¤›ml›l›k’,
isikaydin@novida.com.tr
flekilleniyor, daha bilinçli bir tüketici nükleer enerjinin sak›ncalar› ortada
kitlesi olufluyor. iken; do¤aya zarar vermeyecek yeni-
Öte yandan, Çin ve Hindistan gibi lenebilir enerji sahalar›n› araflt›rmak,
Art›k s›n›rlar› pazarlar cazibelerini art›rmakta, ya- olmuyorsa dünyadaki iyi uygulama-
belli olmayan, ratt›klar› talep ve sunduklar› de¤er, lar› bulup getirmek aç›s›ndan bir f›r-
yeni dinamikler ortaya koymakta.
sat de¤il midir? Keza tar›m! Gerile-
bir a¤ fleklinde Orta Do¤u yeniden flekilleniyor. Hiç yen tar›m ve hayvanc›l›¤›n önemi ye-
flüphe yok ki toplumlar›n demokra- niden anlafl›lmaya bafllanm›flken ta-
iflleyen, birbiri ile tikleflme ve adalet talepleri ile gün- r›ma yat›r›m yapacaklar avantajl› ko-
deme gelen bu flekillenmenin ard›n- numa gelebilirler.
içiçe geçmifl dan yeni dengeler oluflacak. Yeniden Evet birçok faaliyet sahas›nda marj-
bir dünyada yap›lanacak ekonomiler, istihdam ve lar azald›, manevra sahas› darald›;
ifl dünyas› için f›rsatlar sunabilecek.
ancak, tam da bu nedenle ‘yenilikçi-
yafl›yoruz. Art›k s›n›rlar› belli olmayan, bir a¤ li¤in’ önemi artt›. Ar-Ge’ye, tasar›m
fleklinde iflleyen, birbiri ile içiçe geç- ya da gelifltirmeye yat›r›m yapan,
Yak›n çevremizde mifl bir dünyada yafl›yoruz. Yak›n araflt›rmac›, ‘dünyada neler olup bi-
çevremizde olanlar kadar, dünyan›n tiyor’u takip eden, iflbirlikleri gelifltir-
olanlar kadar, bir di¤er ucundaki ülkelerde dahi ya- meye aç›k olanlar›n flans› daha fazla.
flanan geliflmelerin üzerimizde ciddi Müflteri ya da tüketicilerine, gereksi-
dünyan›n bir etkisi olabiliyor. nimlerine uygun yeni ürün ve hizme-
di¤er ucundaki Pekiyi, bizler ‘nas›lsa takip etmek ti ve belki özgün mallar›, üstelik uy-
zorlaflt›’ diyerek, iflleri kadere mi b›-
gun maliyetle sunabilenler avantaj
ülkelerde dahi rakmal›y›z? Acaba ‘ufka yolculu¤u- yakalamakta.
muz’da, d›fl dünyay› çok yak›ndan Öte yandan itibar›na, markas›na, ku-
yaflanan takip edip, anlamaya çal›flman›n fay- rumsal olgunlu¤una, kalite, müflteri
das› olmaz m›? Örne¤in, olas› senar- ve çal›flan tatminine özen gösteren
geliflmelerin yolar› öngörmek, f›rsat ve tehditleri kurumlar›n, mevcut müflterleri ile da-
de¤erlendirmek ve rotalar›m›z› önce- ha uzun soluklu, derin ifl iliflkileri ku-
üzerimizde ciddi den saptamak bir miktar mümkün raca¤› ortada.
etkisi olabiliyor. olmaz m›? Anl›k ya da k›sa, orta, Yeni pazarlara aç›lmay› arzu edenle-
uzun dönemli kararlar›m›z› daha ye- rin, iflbirlikleri, altyap›, operasyon,
re basar bir flekilde vermifl olmaz m›- do¤ru fiyat konumland›rma, iletiflim
y›z? ve pazarlama gibi konular üzerinde
Bak›n, petrol fiyatlar›ndaki art›fl, ki- düflünmesi kaç›n›lmaz.
mi sektörler için tehdit olufltururken Borçlar› s›f›rlamay›, nakit ak›fl› ve ifl-
kimileri için de f›rsata dönüflebiliyor. letme sermayesini kontrol alt›na al-
Ayn› alt›nda oldu¤u gibi! Tavan ya- may› seçmek, verimlili¤e odaklan-
pan fiyatlar, platin piyasas›n›n gelifl- mak, gemiyi bat›rmadan götürmek
mesine, de¤erli tafllar›n talep görme- çabas› da en az büyüme ve geniflle-
sine yol açabiliyor. me kadar önemli kararlar.
104 KobiEfor Temmuz 2011