Page 104 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 104

UZMAN                            De¤iflim, Etkileri ve Kararlar

                                       B    ugünün dünyas›n› birkaç söz-  Zaman›n›n daha fazlas›n› evde geçir-
                                            cükle ifade edebilmek imkan-
                                                                          meye bafllayan hane halk›na, tüketi-
                                            s›z. Art›k neredeyse her bir gün
                                                                          metler sunabilmekte. Eve teslim fa-
                                        yaflanan de¤iflimleri sayfalara, bazen  ci elektroni¤i, yepyeni ürün ve hiz-
                                        ciltlere s›¤d›rmak mümkün. ‘Gün-  aliyetler, internet üzerinden oyun ve
                                        dem’ henüz oluflurken; ilgi, yeni sa-  al›flverifllerde art›fl olmas› kaç›n›l-
                                        halara kay›yor.                   maz.
                                        Sadece son birkaç aya bak›n: yüzey-  Teknoloji, s›n›rs›zl›¤›n tam bir simge-
                                        de ev kredileri ile tetiklenen ‘yeni  si oldu. Bulut biliflim kap›da! Elek-
                                        dönem’, fliflmifl ekonomik de¤erlerin  trik, su gibi biliflim tüketip, ay so-
                                        normalleflme sürecini bafllat›rken öte  nunda faturas›n› ödeyece¤iz; ‘Bilgimi
                                        yandan global finansal krizin dalga-  kim nerede tutuyor? Disk kapasitesi
                                        lar› ak›n ak›n yaflanmakta. ABD, s›-  nedir? Sunucu mu alsam?’ gibi konu-
                                        k›nt›lar›yla bafl etmenin yollar›n› sa¤-  lar gündemden kalk›yor. B›rak›n, bi-
                                        l›k ve vergi çal›flmalar›nda aramakta.  liflimi ‘bir bilen’ size servis olarak
                                        Avrupa Birli¤i, Yunanistan, ‹rlanda,  sunsun!
                                        ‹spanya gibi ülkelerin borç krizleriy-  Japonya’da birbirini izleyen do¤al
                                        le, Euro’nun cazibesini kaybetmesiy-  afetler, ekonomisini yerle bir etti.
                                        le dahas› AB’yi ayakta tutmakla mü-  Tam dikkatimizi enerji ve küresel
                                        cadelede. ‘Ne kadar serbest, ne ka-  ›s›nma konular›na çevirmiflken nük-
             IfiIK DEL‹ORMAN             dar devlet güdümlü ekonomi’ sorusu  leer s›z›nt›lar gündeme oturdu. Ülke-
             AYDIN                      yeniden tart›fl›l›yor. Global krizin et-  mizdeki cari a盤›n önemli nedenle-
                                        kisiyle tüketici davran›fllar› yeniden  rinden ‘enerjide d›fla ba¤›ml›l›k’,
             isikaydin@novida.com.tr
                                        flekilleniyor, daha bilinçli bir tüketici  nükleer enerjinin sak›ncalar› ortada
                                        kitlesi olufluyor.                 iken; do¤aya zarar vermeyecek yeni-
                                        Öte yandan, Çin ve Hindistan gibi  lenebilir enerji sahalar›n› araflt›rmak,
              Art›k s›n›rlar›           pazarlar cazibelerini art›rmakta, ya-  olmuyorsa dünyadaki iyi uygulama-
             belli olmayan,             ratt›klar› talep ve sunduklar› de¤er,  lar› bulup getirmek aç›s›ndan bir f›r-
                                        yeni dinamikler ortaya koymakta.
                                                                          sat de¤il midir? Keza tar›m! Gerile-
            bir a¤ fleklinde             Orta Do¤u yeniden flekilleniyor. Hiç  yen tar›m ve hayvanc›l›¤›n önemi ye-
                                        flüphe yok ki toplumlar›n demokra-  niden anlafl›lmaya bafllanm›flken ta-
           iflleyen, birbiri ile         tikleflme ve adalet talepleri ile gün-  r›ma yat›r›m yapacaklar avantajl› ko-
                                        deme gelen bu flekillenmenin ard›n-  numa gelebilirler.
              içiçe geçmifl              dan yeni dengeler oluflacak. Yeniden  Evet birçok faaliyet sahas›nda marj-
              bir dünyada               yap›lanacak ekonomiler, istihdam ve  lar azald›, manevra sahas› darald›;
                                        ifl dünyas› için f›rsatlar sunabilecek.
                                                                          ancak, tam da bu nedenle ‘yenilikçi-
                yafl›yoruz.              Art›k s›n›rlar› belli olmayan, bir a¤  li¤in’ önemi artt›. Ar-Ge’ye, tasar›m
                                        fleklinde iflleyen, birbiri ile içiçe geç-  ya da gelifltirmeye yat›r›m yapan,
           Yak›n çevremizde             mifl bir dünyada yafl›yoruz. Yak›n  araflt›rmac›, ‘dünyada neler olup bi-
                                        çevremizde olanlar kadar, dünyan›n  tiyor’u takip eden, iflbirlikleri gelifltir-
             olanlar kadar,             bir di¤er ucundaki ülkelerde dahi ya-  meye aç›k olanlar›n flans› daha fazla.
                                        flanan geliflmelerin üzerimizde ciddi  Müflteri ya da tüketicilerine, gereksi-
              dünyan›n bir              etkisi olabiliyor.                nimlerine uygun yeni ürün ve hizme-
            di¤er ucundaki              Pekiyi, bizler ‘nas›lsa takip etmek  ti ve belki özgün mallar›, üstelik uy-
                                        zorlaflt›’ diyerek, iflleri kadere mi b›-
                                                                          gun maliyetle sunabilenler avantaj
             ülkelerde dahi             rakmal›y›z? Acaba ‘ufka yolculu¤u-  yakalamakta.
                                        muz’da, d›fl dünyay› çok yak›ndan  Öte yandan itibar›na, markas›na, ku-
                 yaflanan                takip edip, anlamaya çal›flman›n fay-  rumsal olgunlu¤una, kalite, müflteri
                                        das› olmaz m›? Örne¤in, olas› senar-  ve çal›flan tatminine özen gösteren
              geliflmelerin              yolar› öngörmek, f›rsat ve tehditleri  kurumlar›n, mevcut müflterleri ile da-
                                        de¤erlendirmek ve rotalar›m›z› önce-  ha uzun soluklu, derin ifl iliflkileri ku-
           üzerimizde ciddi             den saptamak bir miktar mümkün    raca¤› ortada.
           etkisi olabiliyor.           olmaz m›? Anl›k ya da k›sa, orta,  Yeni pazarlara aç›lmay› arzu edenle-
                                        uzun dönemli kararlar›m›z› daha ye-  rin, iflbirlikleri, altyap›, operasyon,
                                        re basar bir flekilde vermifl olmaz m›-  do¤ru fiyat konumland›rma, iletiflim
                                        y›z?                              ve pazarlama gibi konular üzerinde
                                        Bak›n, petrol fiyatlar›ndaki art›fl, ki-  düflünmesi kaç›n›lmaz.
                                        mi sektörler için tehdit olufltururken  Borçlar› s›f›rlamay›, nakit ak›fl› ve ifl-
                                        kimileri için de f›rsata dönüflebiliyor.  letme sermayesini kontrol alt›na al-
                                        Ayn› alt›nda oldu¤u gibi! Tavan ya-  may› seçmek, verimlili¤e odaklan-
                                        pan fiyatlar, platin piyasas›n›n gelifl-  mak, gemiyi bat›rmadan götürmek
                                        mesine, de¤erli tafllar›n talep görme-  çabas› da en az büyüme ve geniflle-
                                        sine yol açabiliyor.              me kadar önemli kararlar.

           104 KobiEfor Temmuz 2011
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109