Page 62 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 62

UZMAN                                      Kamuda Kalite
                                         Hesap Verebilir Kamu Yönetimi


                                       Y     aflam kalitemizin iyilefltirilme-  dilen yetki ve kaynaklar› kullan›rken
                                             sinde, ülkemizin her bölgesin-
                                                                          kamu yarar›n› önde tutmas› gerek-
                                                                          mektedir. Hesap verebilirlik yaln›zca
                                             de ve her sektöründe toplu-
                                             mumuzda her kesimin ve kifli-
                                        nin sorumlulu¤u vard›r. Yaflam kali-  iflleri yapanlara de¤il bu iflten ve hiz-
                                                                          metten yararlananlara da yani kamu-
                                        tesinin yükseltilmesi ne yaln›zca ka-  oyuna da kamu ç›karlar›n›n önceli¤i
                                        munun, ne özel sektörün ne de sivil  ve önemini sorgulama hakk› vermek-
                                        toplumun tek bafl›na üstlenebilece¤i  tedir. Bu hakk›n özgürce ve etkin bir
                                        bir sorumluluktur.                biçimde kullan›labilmesi hesap veri-
                                        Ulusal bir kalite politikas› belirlemek  lebilirli¤in kalitesini de performans›-
                                        ve bu politikay›, e¤itimden sa¤l›¤a,  n› da etkiler. Bu ortam› düzenlemek
                                        ekonomiden siyasi politikalara, özel  ancak gerçekten demokratik toplum-
                                        sektöre yönelik düzenlemelerden   lar›n baflarabilece¤i olgudur. Demok-
                                        sosyal yaklafl›mlar›n gelifltirilmesine  rasinin olgunluk yafl›n›n da bir gös-
                                        kadar genifl bir alana konumland›r-  tergesidir. Baflar›l› bir kamu yöneti-
                                        mak ve bunlar› bir vizyon tan›m›nda  minin temelinde; d›flar›dan vatan-
                                        stratejilerle iliflkilendirmek gerek-  dafllar taraf›ndan kendi içinde ise
             A.HAMD‹ DO⁄AN              mektedir. Bu nedenle bütün sektör-  ba¤›ms›z kamu kurumlar› taraf›ndan
                                        leri düzenleyici ve yön verici kurum  denetleniyor olmas› ve hesap verebi-
             KalDer Yönetim             olan kamu yönetimine büyük rol ve  lirlik ilkesine ba¤l› olmas› yer al›r.
                                        liderlik düflmektedir.             Kamuda iyi yönetiflim t›pk› di¤er
             Kurulu Baflkan›
                                        KalDer, bu bilinçle 2000 y›l›ndan iti-  sektörlerde oldu¤u gibi baz› temel
                                        baren “Kamuda Kalite” olgusunu ge-  prensiplere ba¤l›d›r. ‹yi yönetiflim
                                        lifltirmeye çaba harcamaktad›r. Bu  ancak bilgiye dayal› yaklafl›m, kat›-
                                        amaçla her y›l Ankara da Kamu Kali-  l›m ve paylafl›m ile gerçekleflir. ‹yi
           Ulusal bir kalite            te Sempozyumu düzenlenmektedir.   yönetiflimin temel yaklafl›mlar›ndan
                                        Bunun amac› kamu yönetiminin kali-  biri de hesap verilebilirliktir. Hesap
                politikas›              tesini art›rmak için kritik temalar›n  verebilirlik yaln›zca kamu için de¤il,
                                        tart›fl›ld›¤› bir düflünce platformu ya-  özel sektör, sivil toplum için de ge-
           belirlemek ve bu             ratmakt›r. “Kamu Yönetiminin ‹yilefl-  reklidir. Son küresel krizin temelinde
               politikay›,              tirilmesinde Liderli¤in Rolü”, “Kamu-  Amerika Birleflik Devletleri’nde yafla-
                                                                          nanlar buna örnek olarak gösterile-
                                        da Stratejik Bir Tercih: Toplam Kalite
         e¤itimden sa¤l›¤a,             Yönetimi”, “Kamuda Etkili ‹nsan   bilir. Kurum ve kurulufllar kamuoyu-
                                        Kaynaklar› Yönetimi”, “Kamu Kay-  na veya paydafllar›na hesap verebil-
         ekonomiden siyasi              naklar›n›n Etkili Yönetimi; Stratejik  melidir. Hesap verebilirli¤i sadece
                                        Planlama ve ‹zleme”, “Kriz Sonras›  mali boyutuyla ele almak yeterli de-
           politikalara, özel           Dünya Düzeni ve Kamu’nun Rolü”,   ¤ildir, yap›lan her tür faaliyette gere-
                                        “Hesap  Verebilir  Kamu  Yönetimi”  ken performans›n karfl›lanmas›, kar-
            sektöre yönelik             bugüne kadar Sempozyumumuz’da     fl›lanamad›¤› durumlarda geçerli ne-
          düzenlemelerden               ele al›nan temalardan baz›lar›.   denlerle aç›klanabilmesi gerekir.
                                        2000’li y›llarda ülkemiz kamu yöne-
                                                                          Hesap verilebilirlik;
                  sosyal                timi, yo¤un ve kapsaml› de¤iflim sü-  Siyasi olabilir; seçimlerle de¤erlendi-
                                        reçlerini yaflamaktad›r. 2001 krizi  rilir.  Yönetsel olabilir; flah›slar veya
             yaklafl›mlar›n              sonras›nda kamu yönetiminde uygu-  kurumlarla özetle ç›kar› olanlarla ilgi-
                                        lanan reformlar ve Avrupa Birli¤i  li al›nacak bir karar sürecini, neden-
           gelifltirilmesine             uyum süreci, yurttaflla devleti daha  lerini, aflamalar›n›, sonuçlar›n› pay-
                                        farkl› bir konuma getirmifltir. Kamu  laflma zorunlulu¤unu gerektirir. Mali
            kadar genifl bir             hizmetlerinin yurttafllar›n gereksinim  hesap verebilirlik de bu sürecin bir
                  alana                 ve beklentilerine göre yeniden olufl-  parças› olabilir. Yasal Hesap verilebi-
                                                                          lirlik olabilir.
                                        turulmas› günümüzde daha çok
         konumland›rmak ve              önem kazanm›flt›r. Kamu kaynaklar›-  “Hesap soran Devlet’ten, Hesap ve-
                                        n›n verimli kullan›labilmesi, yolsuz-  ren Devlet”e geçifl sürecinde toplu-
          bunlar› bir vizyon            luklar›n ortadan kald›r›lmas› ve so-  mun her kesimine düflen görevler
                                        nunda kamu yönetimine karfl› güve-  olacakt›r. Enn önemlisi vatandafl›n bu
               tan›m›nda                nin art›r›lmas› yaflam kalitemiz için  bilince  eriflmesi  ve  talep  ediyor  ol-
                                        öncelikli ve önemlidir. Bu nedenle  mas›d›r.
              stratejilerle             hesap verilebilirli¤in yönetim kalite-  KalDer Toplam Kalite Yönetimi mo-
            iliflkilendirmek             sinin temel bir unsuru olarak tan›m-  deli ile hem kamu hem de özel sek-
                                                                          törde kat›l›mc›, paylafl›mc›, baflar›l›
                                        lanmas› ve sistemli bir yaklafl›mla ifl-
            gerekmektedir.              lerli¤e kavuflmas› gerekir. Kamu yö-  ve sürdürülebilir bir yönetimin mo-
                                        netimi her zaman, kendisine devre-  delini Türkiye’ye sunuyor.

           60 KobiEfor Nisan 2011
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67