Page 62 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 62
UZMAN Kamuda Kalite
Hesap Verebilir Kamu Yönetimi
Y aflam kalitemizin iyilefltirilme- dilen yetki ve kaynaklar› kullan›rken
sinde, ülkemizin her bölgesin-
kamu yarar›n› önde tutmas› gerek-
mektedir. Hesap verebilirlik yaln›zca
de ve her sektöründe toplu-
mumuzda her kesimin ve kifli-
nin sorumlulu¤u vard›r. Yaflam kali- iflleri yapanlara de¤il bu iflten ve hiz-
metten yararlananlara da yani kamu-
tesinin yükseltilmesi ne yaln›zca ka- oyuna da kamu ç›karlar›n›n önceli¤i
munun, ne özel sektörün ne de sivil ve önemini sorgulama hakk› vermek-
toplumun tek bafl›na üstlenebilece¤i tedir. Bu hakk›n özgürce ve etkin bir
bir sorumluluktur. biçimde kullan›labilmesi hesap veri-
Ulusal bir kalite politikas› belirlemek lebilirli¤in kalitesini de performans›-
ve bu politikay›, e¤itimden sa¤l›¤a, n› da etkiler. Bu ortam› düzenlemek
ekonomiden siyasi politikalara, özel ancak gerçekten demokratik toplum-
sektöre yönelik düzenlemelerden lar›n baflarabilece¤i olgudur. Demok-
sosyal yaklafl›mlar›n gelifltirilmesine rasinin olgunluk yafl›n›n da bir gös-
kadar genifl bir alana konumland›r- tergesidir. Baflar›l› bir kamu yöneti-
mak ve bunlar› bir vizyon tan›m›nda minin temelinde; d›flar›dan vatan-
stratejilerle iliflkilendirmek gerek- dafllar taraf›ndan kendi içinde ise
A.HAMD‹ DO⁄AN mektedir. Bu nedenle bütün sektör- ba¤›ms›z kamu kurumlar› taraf›ndan
leri düzenleyici ve yön verici kurum denetleniyor olmas› ve hesap verebi-
KalDer Yönetim olan kamu yönetimine büyük rol ve lirlik ilkesine ba¤l› olmas› yer al›r.
liderlik düflmektedir. Kamuda iyi yönetiflim t›pk› di¤er
Kurulu Baflkan›
KalDer, bu bilinçle 2000 y›l›ndan iti- sektörlerde oldu¤u gibi baz› temel
baren “Kamuda Kalite” olgusunu ge- prensiplere ba¤l›d›r. ‹yi yönetiflim
lifltirmeye çaba harcamaktad›r. Bu ancak bilgiye dayal› yaklafl›m, kat›-
amaçla her y›l Ankara da Kamu Kali- l›m ve paylafl›m ile gerçekleflir. ‹yi
Ulusal bir kalite te Sempozyumu düzenlenmektedir. yönetiflimin temel yaklafl›mlar›ndan
Bunun amac› kamu yönetiminin kali- biri de hesap verilebilirliktir. Hesap
politikas› tesini art›rmak için kritik temalar›n verebilirlik yaln›zca kamu için de¤il,
tart›fl›ld›¤› bir düflünce platformu ya- özel sektör, sivil toplum için de ge-
belirlemek ve bu ratmakt›r. “Kamu Yönetiminin ‹yilefl- reklidir. Son küresel krizin temelinde
politikay›, tirilmesinde Liderli¤in Rolü”, “Kamu- Amerika Birleflik Devletleri’nde yafla-
nanlar buna örnek olarak gösterile-
da Stratejik Bir Tercih: Toplam Kalite
e¤itimden sa¤l›¤a, Yönetimi”, “Kamuda Etkili ‹nsan bilir. Kurum ve kurulufllar kamuoyu-
Kaynaklar› Yönetimi”, “Kamu Kay- na veya paydafllar›na hesap verebil-
ekonomiden siyasi naklar›n›n Etkili Yönetimi; Stratejik melidir. Hesap verebilirli¤i sadece
Planlama ve ‹zleme”, “Kriz Sonras› mali boyutuyla ele almak yeterli de-
politikalara, özel Dünya Düzeni ve Kamu’nun Rolü”, ¤ildir, yap›lan her tür faaliyette gere-
“Hesap Verebilir Kamu Yönetimi” ken performans›n karfl›lanmas›, kar-
sektöre yönelik bugüne kadar Sempozyumumuz’da fl›lanamad›¤› durumlarda geçerli ne-
düzenlemelerden ele al›nan temalardan baz›lar›. denlerle aç›klanabilmesi gerekir.
2000’li y›llarda ülkemiz kamu yöne-
Hesap verilebilirlik;
sosyal timi, yo¤un ve kapsaml› de¤iflim sü- Siyasi olabilir; seçimlerle de¤erlendi-
reçlerini yaflamaktad›r. 2001 krizi rilir. Yönetsel olabilir; flah›slar veya
yaklafl›mlar›n sonras›nda kamu yönetiminde uygu- kurumlarla özetle ç›kar› olanlarla ilgi-
lanan reformlar ve Avrupa Birli¤i li al›nacak bir karar sürecini, neden-
gelifltirilmesine uyum süreci, yurttaflla devleti daha lerini, aflamalar›n›, sonuçlar›n› pay-
farkl› bir konuma getirmifltir. Kamu laflma zorunlulu¤unu gerektirir. Mali
kadar genifl bir hizmetlerinin yurttafllar›n gereksinim hesap verebilirlik de bu sürecin bir
alana ve beklentilerine göre yeniden olufl- parças› olabilir. Yasal Hesap verilebi-
lirlik olabilir.
turulmas› günümüzde daha çok
konumland›rmak ve önem kazanm›flt›r. Kamu kaynaklar›- “Hesap soran Devlet’ten, Hesap ve-
n›n verimli kullan›labilmesi, yolsuz- ren Devlet”e geçifl sürecinde toplu-
bunlar› bir vizyon luklar›n ortadan kald›r›lmas› ve so- mun her kesimine düflen görevler
nunda kamu yönetimine karfl› güve- olacakt›r. Enn önemlisi vatandafl›n bu
tan›m›nda nin art›r›lmas› yaflam kalitemiz için bilince eriflmesi ve talep ediyor ol-
öncelikli ve önemlidir. Bu nedenle mas›d›r.
stratejilerle hesap verilebilirli¤in yönetim kalite- KalDer Toplam Kalite Yönetimi mo-
iliflkilendirmek sinin temel bir unsuru olarak tan›m- deli ile hem kamu hem de özel sek-
törde kat›l›mc›, paylafl›mc›, baflar›l›
lanmas› ve sistemli bir yaklafl›mla ifl-
gerekmektedir. lerli¤e kavuflmas› gerekir. Kamu yö- ve sürdürülebilir bir yönetimin mo-
netimi her zaman, kendisine devre- delini Türkiye’ye sunuyor.
60 KobiEfor Nisan 2011