Page 198 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 198
SEKTÖR/‹fi MAK‹NELER‹-KOMATEK
Nihat Ergün
Sanayi ve Ticaret Bakan›
“Makine Sanayi
Strateji Belgesi’
haz›rlanm›flt›r. namiklerinin sa¤laml›¤›n› gösterdi.
Sektöre yönelik
Türkiye’nin sektörel yolu aç›k
çok önemli
Gelifliminin önemli bir bölümünü tamamlam›fl ol-
tedbirlerin yer mas›na ra¤men dünyada Türkiye’nin hala Geliflmek-
ald›¤› belge ile halihaz›rda önemli bir te Olan Ülkeler s›n›f›nda de¤erlendirilmesi, geliflimi-
ni ve kalk›nmas›n› h›zla sürdürece¤i anlam›na gel-
büyüme gerçeklefltirmifl olan makine
mektedir. Bu yükü tafl›yacak olan da ‹fl Makinalar›
sektörünün büyük bir ivme kazanmas› sektörü olacakt›r.
beklenmektedir.” Türk ‹fl Makinalar› sektörü sadece Türkiye’nin de-
¤il halen çevre ülkelerin gelifliminin de yükünü
omuzlar›nda tafl›yor. Bu durum, Avrasya ülkelerinde-
lifl var. Bu dinami¤e biraz daha yak›ndan bakal›m:
ki mevcut h›zl› yat›r›m ve geliflme e¤ilimini de Türk
Sektörde di¤er fiziki büyüklükler ‹fl Makinalar› sektörü için olumlu bir parametre ola-
2010 y›l›nda ifl makineleri sektörü toplam ticaret rak konumland›r›yor. Bu d›fl pazarlar dikkatle izlen-
hacmi, 7 bin 700 adet ile 4 milyar dolar ciroya ulaflt›. meli, yol, su, elektrik, köprü, baraj, iletiflim a¤lar›,
Bu rakamlar sektörün henüz 2007 seviyesini görme- her türlü at›klar için tüm alt ve üstyap› yat›r›m prog-
di¤ine de iflaret ediyor. Ancak yükselifl artarak sürü- ramlar› bilinmeli ve bu temelde bir d›fla aç›lma stra-
yor. 2011 y›l›nda sektörde yüzde 30’luk bir büyüme tejisi sektörün tüm aktörlerince izlenmelidir.
bekleniyor. Buna göre 2011’de, 10 bini aflan sat›fl ade- Kalifiye eleman ihtiyac› en önemli sorun
dine ulafl›lm›fl olacak. Türkiye pazar› h›zl› büyüyor ve
AB emsallerine ulafl›ncaya kadar bu h›z sürecek. Av- Sektörün en önemli sorunlardan biri e¤itim.
rupa’daki emsallerimizin y›ll›k ifl makineleri sat›fl› yak- ‹MDER & ‹stif Makinalar› Distribütörleri ve ‹malat-
lafl›k 20 – 35 bin adet civar›nda gerçeklefliyor. ç›lar› Derne¤i (‹SDER) e¤itim faaliyetlerine önem ve-
Yat›r›mlara yönelik faaliyet gösteren ülkemizde riyor. Bu amaçla Haydarpafla Endüstri Meslek Lise-
kullan›lan ifl makineleri, 45 – 50 kalem ürün çeflidin- si’ndeki ‹fl Makineleri Dal› okul binas› yapt›r›ld› ve
den olufluyor. Bu ürünlerin 12 – 15 çeflidi ülkemizde aç›ld›. ‹stanbul’un Avrupa Yakas›’nda yeni bir mes-
yerli firmalar taraf›ndan üretiliyor. Türkiye ‹fl Makine- lek lisesine daha destek verilmesi planlan›yor. Tür-
leri Sektörü'nün yurt içi talebininin yüzde 30’u yerli, kiye genelinde 25 ilde e¤itimle ilgili çal›flma sürdü-
yüzde 70’i ise distribütör firmalar taraf›ndan ithalat rülüyor. Bu çal›flmalar meslek lisesi, meslek yükse-
yoluyla karfl›lanmaktad›r. ‹thalat›n do¤rudan yaban- kokulu, üniversite ve üstü düzeyinde.
c› sermaye yat›r›m› ile ikamesi süreci bafllayacak, ya- Sektörün bir di¤er sorunu ve talebi, KDV oranla-
banc› firmalar Türkiye’nin büyüyen pazar potansiye- r›ndaki çeflitlilik sorunu. Baz› ürünlerde KDV oran›
lini dikkate alarak ülkemizi Orta Do¤u ve Avras- yüzde 8 iken baz›lar›nda yüzde 18. Yüzde 8 gibi tek
ya’n›n üretim üssü haline getireceklerdir. Ancak bu bir KDV oran› olsun isteniyor. Vergilendirme cephe-
tekyanl› bir büyümeyi ifade etmiyor. Bu süreçte ve sinden sektöre bak›ld›¤›nda, verilecek olan destek-
yak›n bir zamanda yerli imalat pay›n›n yüzde 50’le- lerin yat›r›m politikas›n›n unsurlar› olarak görülmesi
rin üzerine ç›kaca¤› öngörülüyor. gerekiyor.
Türkiye’nin dinamizmi büyük
‹fl ve inflaat ekipmanlar› ve makineleri sektörü bu- Cüneyt Divrifl
Türkiye ‹fl Makinalar› Distribütörleri ve
günkü durumda Türkiye ekonomisinin yaklafl›k yüz- ‹malatç›lar› Birli¤i (‹MDER) Baflkan›
de 2’sini oluflturuyor. Tüm dünyada ifl makineleri
sektöründe büyüme h›z› en yüksek ülkeler aras›nda “Çeflitli Alman, Frans›z ve
Çin’den sonra Türkiye ikinci s›rada geliyor. Krizle bir- Çin firmalar› Türkiye'ye
likte büyük hasar gören Avrupa ile
k›yasland›¤›nda ise sektör aç›- ilgi göstermeye bafllad›.
s›ndan Türkiye, tüm Avrupa ül- Türkiye’nin ifl ve inflaat
kelerini geride b›rakarak Uzak makinalar› sektörüne ait
Do¤u’dan sonra to-
parlanan ilk ülke ol- ticaret hacmi her geçen y›l
du. Bu da sektör di- önemli ölçüde artt›.
196 KobiEfor Nisan 2011