Page 164 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 164

SEKTÖR/PLAST‹K




                          PLAST‹K AMBALAJ SEKTÖRÜ

               Türkiye’de plastik tüketiminin yüzde 43’ü ambalaj  da  yayg›nlafl›yor.
             sektöründe gerçeklefliyor. Bu oran di¤er ülkelerde  Plastik ambalajlar›n
             yüzde 30 ile yüzde 60 aras›nda de¤ifliyor. Ambalaj  ergonomik özellikle-
             sektöründe; plastik malzemelerin kullan›m oran›  ri ve hafifli¤i, ambalaj sek-
             yüzde 30 seviyelerinde. Yeni teknolojiler, tasar›m ko-  törü aç›s›ndan vazgeçilmez bir malzeme
             nusundaki çal›flmalar, kullan›lan malzeme ve formla-  olmalar›n› sa¤l›yor. Bu da sektörün istikrarl› büyü-
             r›n çeflitlenmesiyle birlikte plastiklerin ambalaj sek-  mesini sürdürmesi, ekonomik faaliyetlerine ve dola-
             töründeki paylar› her geçen gün art›yor. Plastik am-  y›s›yla yat›r›mlar›na olumlu yönde yans›yor. Sektörün
             balaj sektöründe, 2009 y›l›nda yaklafl›k 2 milyon  ihracat›na bakt›¤›m›zda, geçen y›l 373 bin tonluk bir
             200 bin tonluk üretim gerçekleflti. Sektör ulaflt›¤› bu  ihracat gerçeklefltirdi¤i ve bunun ekonomik de¤eri-
             rakamla üretimini 2008 y›l›na k›yasla yüzde 8 oran›n-  nin ise 1 milyar 101 milyon dolar oldu¤u görülüyor.
             da art›rd›. Geçti¤imiz y›l plastik ambalajlar›n yurt içi  2009 y›l›nda sektörün en çok ihracat yapt›¤› pazar-
             tüketiminde de yüzde 7 oran›nda bir art›fl yafland›.  lar› ‹ngiltere ve Almanya oluflturdu. Krizle birlikte pa-
             2009 y›l›na kadar plastik ambalaj sektörünün toplam  zar çeflitlili¤ine gidilen plastik ambalaj sektöründe,
             plastik tüketimi içindeki pay› yüzde 40’lar civar›n-  Irak ve ‹ran en çok ihracat yap›lan ilk 10 ülke aras›-
             dayken, bu oran 2009 y›l›nda yüzde 43’lere ç›kt›. Ge-  na girdi. Plastik ambalaj mamulleri ithalat› da 2007
             nel olarak ambalaj tüketiminde Türkiye ile Avrupa’y›  y›l›ndan itibaren azalma e¤ilimi gösteriyor. 2006 y›-
             karfl›laflt›rd›¤›m›zda, Türkiye’deki kifli bafl› tüketimin  l›nda 449 bin ton olan plastik ambalaj mamul itha-
             Avrupa’n›n dörtte bir seviyesinde oldu¤unu görüyo-  lat›, 2009 y›l›nda 212 bin tona düfltü. Bu da yerli ürü-
             ruz. Dolay›s›yla ambalaj sektörünün önünde do¤al  ne olan talebin artt›¤›n› gösteriyor. Geçti¤imiz y›l en
             bir büyüme süreci var. Bu büyüme sürecinde en  çok ithalat yap›lan ilk 5 ülke s›ras›yla; Almanya, Çin,
             önemli pay› da plastikler alacak. Teknolojinin gelifl-  ‹talya, Güney Kore ve Fransa oldu. 2009 y›l›nda
             mesiyle plastiklerin ambalaj sektöründeki kullan›m›  Çin’in toplam ithalattan ald›¤› payda art›fl yafland›.


           nayi bölgelerinin azl›¤›n› örnek gösteriyor. Uysal,
           sektörün genifl alanlara ihtiyaç duydu¤unun alt›n› çi-  AR‹MPEKS
           zerek 2 bin 800 dönüm alandan oluflan Çorlu Plas-
           tik Kent projesinin 2011’de faaliyete geçece¤ini söy-  Ambalaj Markay› Üzerinde,
           lüyor. Uysal, sözkonusu projenin kendilerini tatmin  Sa¤l›¤› ‹çinde Tafl›r
           etmedi¤ini, sektörün en az 10 bin dönümlük sanayi
           alan›na ihtiyaç duydu¤unu aktar›yor. Uysal, Trakya  AR‹MPEKS, 24 y›ll›k tecrübesiyle ilaç ve g›da sek-
           Bölgesi’nde yeni sanayi alanlar›n›n oluflturulmas› ge-  törüne hizmet veriyor. Firma, 2005 y›l›n›n A¤ustos
           rekti¤ini düflünüyor.                             ay›ndan itibaren Gebze Plastikçiler Organize Sanayi
                                                            Bölgesi’nde (GEPOSB) bulunan 5 bin metrekarelik
              Plastik Sektör Platformu,                     yeni fabrikas›nda üretimini sürdürüyor. Firma, a¤›rl›k-
              yanl›fllar› düzeltiyor                         l› olarak alüminyum folyo ve OPP, PET, PE kullana-
              Plastik sektörünü temsil eden kurumlar› ayn› çat›  rak tek katl› ve çok katl› bask›l› bask›s›z ambalaj mal-
           alt›nda buluflturan Plastik Sektörü Platformu, sektö-  zemesi üretiyor. AR‹MPEKS Kalite Entegre Sistemler
           rün sorunlar›n›n ortaya konulmas›, bu sorunlar›n çö-  Müdürü Zeynep Kansak, “K›saca ürün kategorilerimi-
           zümü için izlenecek yol ve yöntemlerin belirlenmesi,  zi; ilaca yönelik bask›l› alüminyum ambalaj folyosu,
           uygulanmas› ve plastiklerle ilgili kamuoyunda olum-  ayran, yo¤urt kapak folyosu, çikolatin folyosu, kahve
           lu bir alg›n›n oluflturulmas›, yanl›fl bilinenlerin yeri-  ve maya ambalaj folyosu olarak tan›mlayabiliriz” di-
           ne do¤rular›n anlat›lmas› için çal›flmalar yürütüyor.  yor. 48 kiflilik personeli ile senelik 2 bin ton üretim
           Plastik Sektör Platformu, son olarak 9 fiubat 2011  kapasitesine ulaflan AR‹MPEKS’in üretiminin yüzde
           tarihinde ‹zmir’de bir araya geldi. Toplant›ya, Türk  50’sini ilaç, yüzde 50’sini ise g›da sektörü oluflturu-
           Plastik Sanayicileri Araflt›rma Gelifltirme ve E¤itim  yor. Kansak, 2011 y›l›nda kalite sistemlerini gelifltir-
           Vakf› (PAGEV), ‹TO Plastik Meslek Komitesi, ‹zmir Ti-
                                                                                              Zeynep Kansak
           caret Odas› Plastik Meslek Komitesi, ‹zmir Sanayi
           Odas›, Kayseri Sanayi Odas›, ‹stanbul Kimyevi Mad-
           de ve Mamülleri ‹hracatç›lar› Birli¤i (‹KM‹B), PAGDER,
           Plastik Sanayicileri Derne¤i Bursa fiubesi, Kayseri
           Plastikçiler Derne¤i (KAYP‹DER), Ankara Plastikçiler
           Derne¤i, Ege PLASDER, Ambalaj Sanayicileri Derne¤i
           (ASD) gibi sektörün temsilci kurumlar› kat›ld›. PA-
           GEV Baflkan› Mehmet Uysal, Plastik Sektör Platfor-
           mu Koordinasyon Kurulu Baflkanl›¤›’n› da yürütüyor.

           162 KobiEfor  Nisan 2011
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169