Page 164 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 164
SEKTÖR/PLAST‹K
PLAST‹K AMBALAJ SEKTÖRÜ
Türkiye’de plastik tüketiminin yüzde 43’ü ambalaj da yayg›nlafl›yor.
sektöründe gerçeklefliyor. Bu oran di¤er ülkelerde Plastik ambalajlar›n
yüzde 30 ile yüzde 60 aras›nda de¤ifliyor. Ambalaj ergonomik özellikle-
sektöründe; plastik malzemelerin kullan›m oran› ri ve hafifli¤i, ambalaj sek-
yüzde 30 seviyelerinde. Yeni teknolojiler, tasar›m ko- törü aç›s›ndan vazgeçilmez bir malzeme
nusundaki çal›flmalar, kullan›lan malzeme ve formla- olmalar›n› sa¤l›yor. Bu da sektörün istikrarl› büyü-
r›n çeflitlenmesiyle birlikte plastiklerin ambalaj sek- mesini sürdürmesi, ekonomik faaliyetlerine ve dola-
töründeki paylar› her geçen gün art›yor. Plastik am- y›s›yla yat›r›mlar›na olumlu yönde yans›yor. Sektörün
balaj sektöründe, 2009 y›l›nda yaklafl›k 2 milyon ihracat›na bakt›¤›m›zda, geçen y›l 373 bin tonluk bir
200 bin tonluk üretim gerçekleflti. Sektör ulaflt›¤› bu ihracat gerçeklefltirdi¤i ve bunun ekonomik de¤eri-
rakamla üretimini 2008 y›l›na k›yasla yüzde 8 oran›n- nin ise 1 milyar 101 milyon dolar oldu¤u görülüyor.
da art›rd›. Geçti¤imiz y›l plastik ambalajlar›n yurt içi 2009 y›l›nda sektörün en çok ihracat yapt›¤› pazar-
tüketiminde de yüzde 7 oran›nda bir art›fl yafland›. lar› ‹ngiltere ve Almanya oluflturdu. Krizle birlikte pa-
2009 y›l›na kadar plastik ambalaj sektörünün toplam zar çeflitlili¤ine gidilen plastik ambalaj sektöründe,
plastik tüketimi içindeki pay› yüzde 40’lar civar›n- Irak ve ‹ran en çok ihracat yap›lan ilk 10 ülke aras›-
dayken, bu oran 2009 y›l›nda yüzde 43’lere ç›kt›. Ge- na girdi. Plastik ambalaj mamulleri ithalat› da 2007
nel olarak ambalaj tüketiminde Türkiye ile Avrupa’y› y›l›ndan itibaren azalma e¤ilimi gösteriyor. 2006 y›-
karfl›laflt›rd›¤›m›zda, Türkiye’deki kifli bafl› tüketimin l›nda 449 bin ton olan plastik ambalaj mamul itha-
Avrupa’n›n dörtte bir seviyesinde oldu¤unu görüyo- lat›, 2009 y›l›nda 212 bin tona düfltü. Bu da yerli ürü-
ruz. Dolay›s›yla ambalaj sektörünün önünde do¤al ne olan talebin artt›¤›n› gösteriyor. Geçti¤imiz y›l en
bir büyüme süreci var. Bu büyüme sürecinde en çok ithalat yap›lan ilk 5 ülke s›ras›yla; Almanya, Çin,
önemli pay› da plastikler alacak. Teknolojinin gelifl- ‹talya, Güney Kore ve Fransa oldu. 2009 y›l›nda
mesiyle plastiklerin ambalaj sektöründeki kullan›m› Çin’in toplam ithalattan ald›¤› payda art›fl yafland›.
nayi bölgelerinin azl›¤›n› örnek gösteriyor. Uysal,
sektörün genifl alanlara ihtiyaç duydu¤unun alt›n› çi- AR‹MPEKS
zerek 2 bin 800 dönüm alandan oluflan Çorlu Plas-
tik Kent projesinin 2011’de faaliyete geçece¤ini söy- Ambalaj Markay› Üzerinde,
lüyor. Uysal, sözkonusu projenin kendilerini tatmin Sa¤l›¤› ‹çinde Tafl›r
etmedi¤ini, sektörün en az 10 bin dönümlük sanayi
alan›na ihtiyaç duydu¤unu aktar›yor. Uysal, Trakya AR‹MPEKS, 24 y›ll›k tecrübesiyle ilaç ve g›da sek-
Bölgesi’nde yeni sanayi alanlar›n›n oluflturulmas› ge- törüne hizmet veriyor. Firma, 2005 y›l›n›n A¤ustos
rekti¤ini düflünüyor. ay›ndan itibaren Gebze Plastikçiler Organize Sanayi
Bölgesi’nde (GEPOSB) bulunan 5 bin metrekarelik
Plastik Sektör Platformu, yeni fabrikas›nda üretimini sürdürüyor. Firma, a¤›rl›k-
yanl›fllar› düzeltiyor l› olarak alüminyum folyo ve OPP, PET, PE kullana-
Plastik sektörünü temsil eden kurumlar› ayn› çat› rak tek katl› ve çok katl› bask›l› bask›s›z ambalaj mal-
alt›nda buluflturan Plastik Sektörü Platformu, sektö- zemesi üretiyor. AR‹MPEKS Kalite Entegre Sistemler
rün sorunlar›n›n ortaya konulmas›, bu sorunlar›n çö- Müdürü Zeynep Kansak, “K›saca ürün kategorilerimi-
zümü için izlenecek yol ve yöntemlerin belirlenmesi, zi; ilaca yönelik bask›l› alüminyum ambalaj folyosu,
uygulanmas› ve plastiklerle ilgili kamuoyunda olum- ayran, yo¤urt kapak folyosu, çikolatin folyosu, kahve
lu bir alg›n›n oluflturulmas›, yanl›fl bilinenlerin yeri- ve maya ambalaj folyosu olarak tan›mlayabiliriz” di-
ne do¤rular›n anlat›lmas› için çal›flmalar yürütüyor. yor. 48 kiflilik personeli ile senelik 2 bin ton üretim
Plastik Sektör Platformu, son olarak 9 fiubat 2011 kapasitesine ulaflan AR‹MPEKS’in üretiminin yüzde
tarihinde ‹zmir’de bir araya geldi. Toplant›ya, Türk 50’sini ilaç, yüzde 50’sini ise g›da sektörü oluflturu-
Plastik Sanayicileri Araflt›rma Gelifltirme ve E¤itim yor. Kansak, 2011 y›l›nda kalite sistemlerini gelifltir-
Vakf› (PAGEV), ‹TO Plastik Meslek Komitesi, ‹zmir Ti-
Zeynep Kansak
caret Odas› Plastik Meslek Komitesi, ‹zmir Sanayi
Odas›, Kayseri Sanayi Odas›, ‹stanbul Kimyevi Mad-
de ve Mamülleri ‹hracatç›lar› Birli¤i (‹KM‹B), PAGDER,
Plastik Sanayicileri Derne¤i Bursa fiubesi, Kayseri
Plastikçiler Derne¤i (KAYP‹DER), Ankara Plastikçiler
Derne¤i, Ege PLASDER, Ambalaj Sanayicileri Derne¤i
(ASD) gibi sektörün temsilci kurumlar› kat›ld›. PA-
GEV Baflkan› Mehmet Uysal, Plastik Sektör Platfor-
mu Koordinasyon Kurulu Baflkanl›¤›’n› da yürütüyor.
162 KobiEfor Nisan 2011