Page 136 - KobiEfor_Subat_2011
P. 136

UZMAN                        EFQM Mükemmelik Modeli
                                       (EFQM-European Foundation for Quality Management)
                                     1    990 y›l›nda Avrupa Kalite Yönetimi  oluflturulmas›ndaki kilit süreçler nas›l

                                          Vakf›, Avrupa Kalite Ödülü’nü gelifl-
                                                                         yönetilmelidir? Sürekli iyilefltirme süreci
                                          tirmeye bafllam›flt›r. Çeflitli Avrupa
                                                                         6.  MÜfiTER‹  TATM‹N‹: Kuruluflun d›fl
                                      ülkelerinde 1992’den bu yana birçok Ka-  nas›l yönetilmelidir?’ konular›yla ilgilidir.
                                      lite Ödülü verilmektedir. Ülkemizde de  müflterilerini tatmin etme derecesi ne-
                                      ödül, KalDer taraf›ndan büyük iflletmeler  dir? D›fl müflterilerin kuruluflun ürün, hiz-
                                      ve KOB‹’ler olmak üzere iki kategoride  met ve müflteri iliflkilerini alg›lamalar›,
                                      verilmektedir. Bafllang›çta büyük kuru-  genel imaj›, ürün ve hizmet kalitesi, sa-
                                      lufllara uygulanan bu çal›flma, 1994 y›l›n-  t›fl ve sat›fl sonras› verdi¤i destekler,
                                      dan bu yana Küçük ve Orta Ölçekli ‹fllet-  müflteri sadakati nas›ld›r? Müflterilerin
                                      melere (KOB‹) uygulanmaya bafllam›flt›r.  tatmini için kuruluflun izledi¤i konularla
                                      Modeli’nin Amac›: Müflteri tatmini, çal›-  ilgilidir.
                                      flanlar›n tatmini ve toplum üzerindeki et-  7.  ÇALIfiANLARIN N  TATM‹N‹: Kuruluflun,
                                      ki konular›ndaki baflar›; strateji ve plan-  çal›flanlar›n› (iç müflterileri) tatmin etme
                                      laman›n, çal›flanlar›n, kaynaklar›n, kalite  derecesi nedir? Çal›flanlar›n kuruluflu al-
                                      sistem ve süreçlerin etkin bir liderlik an-  g›lamas›: Çal›flma ortam›, iletiflim, kari-
                                      lay›fl›yla yönlendirilmesi ile sa¤lanabilir.  yer beklentileri, de¤erlendirme, e¤itim
                                      Böylece finansal ve finansal olmayan ifl  tan›ma/takdir, ifle alma koflullar› ile ilgi-
                                      sonuçlar›nda mükemmelli¤e ulaflabilir.  lidir. Çal›flanlar›n tatmini için kuruluflun
           MEM‹fi YILMAM               G‹RD‹LER: Bu bölümdeki kriterler, kuru-  izledi¤i di¤er göstergeler: Devams›zl›k,
                                      luflun ifl sonuçlar›na ulaflmak için nas›l  hastal›k, personel devir oran› ile de ilgi-
           Uzman E¤itmen/             çal›flmakta oldu¤u ve sonuçlara nas›l  lidir.
           Yönetim Dan›flman›          ulaflt›¤› ile ilgilidir.            8.  TOPLUM  ÜZER‹NE  ETK‹:  Kuruluflun,
                                      1. L‹DERL‹K: Kuruluflun, toplam kaliteye  bulundu¤u çevredeki toplumun, beklen-
           memis@yilmam.com           yönlendirilmesinde tüm yöneticilerin  ti ve ihtiyaçlar›n› tatmin etme derecesi
                                      yaklafl›m›n› içerir. Yönetim tak›m› ve tüm  nedir? Çevreye zarar›n azalt›lmas› ve ön-
                                      liderlerin, faaliyetleri ve davran›fllar›yla  lenmesi, sa¤l›k ve ifl güvenli¤inin sa¤-
                                      toplam kalite yönetimi kültürünü nas›l  lanmas›, sosyal faaliyetlere aktif kat›l›m
          ‹flletmelerimizde            oluflturmakta, desteklemekte ve yönlen-  gibi konularla ilgilidir.
                                      dirmekte oldu¤u ile ilgilenir.     9.  ‹fi  SONUÇLARI: Kuruluflun finansal
           KOB‹’ler olarak            2. STRATEJ‹ VE PLANLAMA: ‘Kurulufl viz-  menfaat iliflkisinde oldu¤u ilgili tüm ki-
                                      yonu, misyonu, uzun orta dönem strate-  flilerin ihtiyaçlar›n› beklentilerini ve plan-
            “Mükemmellik              jileri nas›l oluflturmaktad›r ve bu de¤er-  l› ifl hedeflerini karfl›lama derecesi nedir?
               Modeli”ni              lere nas›l ulafl›lmaktad›r’ konusunu kap-  Kuruluflun finansal performans›n› göste-
                                      sar. Stratejik aç›klamalar, kuruluflun;
                                                                         re en ölçüler: Sat›fllar, maliyetler, net kar,
            uygulamal›y›z.            müflteriler, tedarikçiler, toplum, çal›flan-  nakit ak›fl›, iflletme sermayesi yönetimi,
                                                                         borçlar, krediler, yaratt›¤› ekonomik kat-
                                      lar ve di¤er d›fl kurulufllardan, kuruluflun
           Uygulayaca¤›n›z            performans›na yönelik göstergeler, kuv-  ma de¤er vb.
                                                                         Kurulufl performans›n› gösteren di¤er öl-
                                      vetli ve zay›f noktalar›n analizinden, ra-
           strateji çok k›sa          kiplerin performans›ndan, sosyal çevre,  çütler: Pazar Pay›, hata oranlar›, stok
                                                                         devir h›z›, termin süresi, siparifllere ce-
                                      düzenleyici ve yasal konulardan, ekono-
          ve sade olmal›d›r.          mik ve demografik göstergelerden, sa¤-  vap verme h›z›,  yenilik oran›, flikayetle-
                                      lad›¤› bilgileri, nas›l tan›mlad›¤›n›, olufl-  rin çözüm süresi vb.
            Baflar› için tüm           turdu¤unu, nas›l analiz etti¤ini ve nas›l  Gelece¤imizi nas›l kuraca¤›z? Önce mev-
                                      kulland›¤›n› içerir.               cut durumumuzu bilmeliyiz. Sorulacak
               iflletmeye              3.  ÇALIfiANLARIN  YÖNE ET‹M‹: Kuruluflun  ilk soru: “Ne oluyor?” sorusu olmal›. Ge-
                                      insan kaynaklar› planlamas›, uygulama-  lecekle ilgili bir düflümüz olmal›. Sorula-
              yay›lmal›d›r.           s›, çal›flanlar›n yönlendirilmesi ve iletifli-  cak ikinci soru: “Ne olmal›?” sorusu ol-
                                      mi konular›n› kapsar. Kurulufl yöneticile-  mal›. KOB‹’ler olarak gelecekte durumu-
                                      ri çal›flanlar›n tüm potansiyelini ortaya  muz nas›l olmal› ki rekabet karfl›s›nda
                                      ç›karmal›d›r. ‹nsan kaynaklar› planlan-  ayakta kalal›m. ‹flte size ileride olman›z
                                      mal›, gelifltirilmeli ve gözden geçirilmeli-  gereken durumu “Ne olmal›?” sorusunun
                                      dir.                               cevab›n› veriyorum. ‹flletmelerimizde
                                      4. KAYNAKLAR: Finansal ve bilgi kaynak-  KOB‹’ler olarak “Mükemmellik Modeli”ni
                                      lar›n›n etkin kullan›m›, kuruluflun strate-  uygulamal›y›z. Modelin iflletmelerden
                                      ji ve planlar›n› destekleyici finansal kay-  beklediklerini alt alta yaz›n›z. Uygulad›k-
                                      nak oluflturma ve kullanma, bina ekip-  lar›n›z› iflaretleyiniz. Bunlardan bugün
                                      man ve di¤er kaynaklar›n etkin ve ve-  uygulad›klar›n›z “Ne oluyor?“ sorusunun
                                      rimli kullan›m›, bilgiye ulafl›m ve kulla-  cevab›d›r. Uygulamad›klar›n›z ise “Ne ol-
                                      nabilme ile ilgilidir.             muyor?“ sorusunun cevab›d›r. Uygulaya-
                                      5. KAL‹TES‹ S‹STEM‹ VE SÜREÇLER: ‘Ku-  ca¤›n›z strateji çok k›sa ve sade olmal›-
                                      rulufl Kalite Sistemi ve süreçlerin yöneti-  d›r. Baflar› için tüm iflletmeye yay›lmal›-
                                      miyle müflterilerine nas›l katma de¤er  d›r.
                                      yaratmaktad›r? Müflterilere odaklanma  Stra ateji: “Ne oluyor? Ne olmal›? Ne ol-
                                      nas›l sa¤lanmaktad›r? Kalite sistemi na-  muyor?” sorular›n›n cevab›n› vermek ve
                                      s›l yönetilmektedir? Ürün ve hizmetlerin  olmayanlar› hayata geçirerek “olmak”t›r.

          136 KobiEfor fiubat 2011
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141