Page 88 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 88

UZMAN                           ‹yi Bir Bafllang›ç: Müflterinizi
                                                             Önemsemek

                                       G    ereksinim, beklenti, talep veya  zaman çald›¤›n› bir düflünsenize! Dis-
                                            kararlar›m›z›n özde ne denli
                                                                          ney, uzun bekleme kuyruklar›n›n dene-
                                            “duygular›m›zla” flekillendi¤ini
                                                                          reç iyilefltirme çal›flmas› bafllatm›fl.
                                        fark etmifl miydiniz? Ürüne, hizmete,  yimi olumsuz etkiledi¤ini görünce, sü-
                                        kuruma ve kiflilere duydu¤umuz gü-  “Fastpass” h›zl› geçifl sistemi ile önce-
                                        ven; kurulan s›cak ve samimi iliflkiler;  den belli bir gösteri için biletinizi al›-
                                        kolayl›k, rahatl›k, huzur, itibar, prestij…  yorsunuz ve örne¤in 10:20-11:20 ara-
                                        Hepsi ama hepsi asl›nda toplamda bir  s›nda o gösteriye ayr› hattan h›zla ge-
                                        “duygusal etki ya da izlenim” b›rak-  çebiliyorsunuz. Kendi ad›ma, s›rf kuy-
                                        makta ve kararlar›m›z› ciddi biçimde  rukta bekleyece¤im diye ihtiyac›m olan
                                        etkilemekte. Kendi deneyimimiz, bir bi-  bir fleyi almaktan onlarca defa vazgeç-
                                        lenin ya da bilen oldu¤unu düflündü-  miflimdir. Benden 5 Lira, ondan 10 lira,
                                        ¤ümüz kiflilerin deneyim ve önerileri  toplamda kuyruk problemi yaflatan
                                        tatmin olup, olmama dürtülerimizi di-  ma¤azalar ne kadar müflteri kaybettik-
                                        rekt etkileyebilmekte.            lerinin fark›nda bile de¤il san›r›m.
                                        “Deneyim” sunma anlam›nda baflar›l›  Ve ç›k›fl deneyimi… Binalar›n ilk katla-
                                        addedilen Disney Corporation’dan bir-  r› normal yükseklikte iken ikinci kat
                                        kaç örnek paylaflaca¤›m. Konuklar›n›n  daha alçak, üçüncü ve sonras› ise iyi-
             IfiIK DEL‹ORMAN             deneyimini olumlu k›lmak üzere düflü-  ce alçalmakta. Hedef, boyutlar saye-
             AYDIN                      nülüp tasarlanan yüzlerce ince detay›  sinde, gerçek ortamda iken asl›nda ha-
                                        tek tek fark etmek mümkün olmasa da  yal dünyas›nda oldu¤unuzu hissettir-
             isikad@hotmail.com         gezi boyunca ve sonunda kiflide kalan  mek. Oysa ‘ç›k›fl kap›s›’ tamamen ger-
                                        intiba önemli.                    çek boyutlarda. Son derece bilinçli ola-
                                        Disney Yönetimi, müflterilerinden sü-  rak, tüm günün yorgunlu¤u ile ç›k›fla
                                        rekli geri bildirim toplamakta. Üstelik  yaklaflan kiflilerin kap›y› daha yak›n
            Anahtar flurada;             geziden birkaç hafta sonra da. Neden  hissetmeleri için. Gerçekten ince düflü-
                                        mi? Yaflad›¤›n›z deneyim gerçekten  nülmüfl!
                deneyimi                de¤di ise birkaç hafta sonra da hat›r-  Disney felsefesi flöyle: “her fley konu-
                                        lar, bir daha ziyaret düflünebilir ya da  flur”, yani her fley kurum olarak neyi
              tasarlamak;               baflkalar›na önerebilirsiniz. Sad›k müfl-  önemsedi¤inizin bir sözcüsüdür.
                                        teri oluflturmak önemli!           Anahtar flurada; deneyimi tasarlamak;
             tasar›ma göre              Disneyland’de dükkanlar›n kap›lar› sü-  tasar›ma göre sistem kurmak; duygu
            sistem kurmak;              rekli aç›k; amaç, konuklar›na her an ra-  ve düflünceleri ile insan unsurunu içine
                                        hatl›kla içeriye girebilme rahatl›¤› sa¤-
                                                                          ifllemek, ve gözlem ve geri bildirim
                duygu ve                lamak. Dükkan pencereleri yere epeyce  kayd›yla sürekli iyilefltirmek. K›sacas›,
                                        yak›n, böylece çocuklar camlardan içe-  müflterinizi önemsemek!
             düflünceleri ile            riyi görebiliyor ve deneyimin bir parça-  Güney Afrika’da lüks bir otelin temizlik
                                        s› olabiliyor. Elbette ana amac› unut-  personeli, tüm oday› temizledikten
            insan unsurunu              muyoruz: Sat›fl!                   sonra nas›l ki müflteriler uzun bir yol-
                                        Disneyland’de her yirmi metrede bir  culuk sonras› flöyle bir ayaklar›n› uza-
           içine ifllemek, ve            çöp kutusuna rastl›yorsunuz. ‹flin özü  t›p, etrafa bak›n›rsa öyle yata¤a uza-
             gözlem ve geri             flu: Elinde ufak bir çöp ile Disneyland’e  n›p, incelerlermifl. Klimadaki toza, ay-
                                        girenleri gözlemlemifller. “Çöp kutusu
                                                                          nan›n üstüne, çarp›k tabloya, k›sacas›
           bildirim kayd›yla            aray›p, bulamayanlar, en çok ne kadar  müflterinin gözüne iliflebilecek her tür-
                                        dayan›p, elindekini yere atmakta?” En  lü detaya… Kendini hikayenin içine çe-
                  sürekli               fazla, 20 metre. Her yirmi metreye bir  kebilmek.. Muhteflem! Umar›m, yatak-
                                        çöp kutusu yerlefltirilmifl. Walt Dis-  tan kalkarken örtüyü düzeltmeyi unut-
              iyilefltirmek.             ney’in bizzat kendisi, içi görünmeyecek  muyorlard›r!
                                        flekilde, özel çöp kutular› tasarlatm›fl.  fiimdi birço¤unuzu duyar gibiyim: “Bu
                 K›sacas›,              Disney Paris’in otopark› 12.500 araba  örnekler günlük hayattan. Bizimki gibi
               müflterinizi              kapasiteli. Çoluk çocuk parka gelenler,  savunma, makina, kimya, ilaç, otomo-
                                        bir hengame arabay› park edip f›rl›yor-
                                                                          tiv, petrol, enerji, inflaat, lojistik sek-
              önemsemek!                lar; akflam o yorgunlukla, “Hat›rla ha-  törleriyle ne ilgisi var?” Ben de size so-
                                        t›rlayabilirsen! Nereye park etmifltim?”.  ruyorum: Acaba?
                                        Disney yönetimi konuya flöyle yaklafl-  ‹nternet ya da dijital dünya için de ay-
                                        m›fl: “Arabalar›n› bulamamalar› bizim  n› gerçeklerin geçerli oldu¤unu düflü-
                                        hatam›z de¤il, ama bizim sorunumuz.”  nüyorum. Özünde “deneyimi” yönete-
                                        Ve bir sistem gelifltirmifller. Kabaca  bilmekten bahsediyoruz, olsa olsa yön-
                                        hangi saatte park etti¤inizi bilmeniz  temler de¤iflebilir.
                                        yeterli, araban›z› haritadan buluyorsu-  2011’in ülkemiz, kurumlar›m›z ve birey-
                                        nuz. Harika, de¤il mi?            lerimiz için bol baflar›l›, esenlikli ve hu-
                                        Ve kuyruklar… Hayat›m›zdan ne kadar  zurlu bir y›l olmas›n› diliyorum!

           86 KobiEfor Ocak 2011
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93