Page 100 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 100

PAZAR ÜLKE



                      RUSYA VE AVRASYA                        Dünya ekonomisinde 2011 y›l› için zorlay›c› bir
                                                            enflasyon etkisi beklenmiyor. 2011'de agresif
                                                            sıkılafltırma önlemlerine s›kça baflvurulacak ve emtia
                                                            fiyatlarında belirgin yükselifl yaflanacak. Dünya eko-
                                                            nomisi 2010 yılında 3.6 büyüdü. 2011 yılında büyü-
                                                            me yüzde 3.1'e düflecek. 2012 yılında yüzde 3.5'e
                                                            çıkacak. Krizde dünyada en az 30 milyonluk istih-
                                                            dam kaybı oldu. Ülkelerin harcamalarını azaltmaları,
                                                            vergileri yükseltmeleri istihdam› kötülefltirdi. ‹stih-
                                                            dam kayıplar› telafi edilemiyor ve geri kazan›lmas›-
                                                            n›n 5 y›l alaca¤› tahmin ediliyor.

                                                                        DÜNYA-TÜRK‹YE

                                                              Türkiye 2010 y›l›nda Dünya’y› ve Avrupa’y› flafl›rt-
                                                            t›. 2010 y›l›nda yüzde 4 büyümesi öngörülmüfltü,
                                                            yüzde 8’e yak›n büyüdü. 2011 yüzde 4.6, 2012’de
                                                            yüzde 5 büyümesi öngörülüyor.
                                                              2011’de Türk firmalar› Alternatif pazarlar bak›m›n-
              Hem Avrupa, hem Asya ekonomisinin bir parças›
           olan Rusya ekonomisi Avrasya ekonomileri için tek  dan daha flansl› olacaklar. Özellikle komflu ve yak›n
           sürükleyici güç konumundad›r. 2010’da Rusya topar-  d›fl pazarlara aç›lmak için art›k en geçerli yöntem, gi-
           land›. Moody's tahmini ve Aleksey Kudrin’in aç›kla-  dip yüzyüze görüflmektir.  Suriye, Lübnan, Ürdün ve
           mas›na göre ekonomisi 2010'da resmi öngörü yüzde  Rusya ile vizeler kalkm›flt›r. Bu ülkelere art›k mahal-
           3.1 iken 4.3 büyüdü. Milli geliri 2010’da 2 trilyon, 218  li odalar ve STK’lar kolayl›kla ifl gezileri düzenleye-
           milyar 8oo milyon dolar olarak gerçekleflti. 2011’de  bilmektedirler. Gidip iflbirlikleri kurmak  basitleflti.
           yüzde 3.7 ve 2012 yüzde 3.9 büyüme kestiriliyor    Nüfus toplamlar› 2 milyar› aflan Hindistan ve Çin,
           ama dünya emtia fiyatlar›ndaki yükselifl e¤ilimi Rus-  üstelik her ikisi de art›k ithalatç› ülke haline dönü-
           ya lehine bu tahminleri aflacak. 20011’de 2.343 tril-  flürlerken, aç›lan bu imkan kap›s›ndan girmemek için
           yon dolar GSY‹H’s› olacak.                       isteksiz olmak gerekir. ‹ran ve Afganistan pazarlar›,
              Bu h›zl› toparlanma, ülkede liberalleflme ve kurum-  Kuzey Afrika ülke pazarlar› ve en önemlisi de burnu-
           sallaflma açısından taflların yerine oturmas›yla aç›kla-  muzun dibindeki Irak, Türk ihraç mallar›na neredey-
           n›yor. Petrol varil fiyatlarının 80 doların üzerine ç›k-  se ba¤›ml› hale geldiler. Talepleri Türk KOB‹’lerinin
           mas› 2011’i Rusya için umutlu k›l›yor. Rusya ticaret  kolayl›kla alt›ndan kalkabilecekleri, dolay›s›yla Avru-
           fazlası veriyor. Bankac›l›k sektörü istikrarl› ve enflas-  pal› rakiplerle kolay bafl edebilecekleri taleplerdir.
           yon bask› alt›nda. Rusya’da kamu, borçsuz. Döviz re-  Türk KOB‹’leri özellikle Avrasya ülkelerine gitme-
           zervi yüksek. Eurobond piyasasından 5.5 milyar dolar  lidirler. Gidip de ifl iliflkisi kurmadan geri dönen KO-
           talebine 25 milyar dolar arz gelmesi Rusya ekonomi-  B‹’ye rastlamak, neredeyse mümkün de¤ildir. Bu ül-
           sine güveni yans›tt›.                            keler krizden etkilenmediler. Türk KOB‹’lerinin bilgi,
                                                            beceri ve teknolojik birikimleri Avrasya ülkelerinde,
                                                            büyük altyap› infla ve yenileme yat›r›mlar›ndan aslan
                       LAT‹N AMER‹KA                        pay›n› almalar›na yeter de artar bile.
                                                              Tamam› geliflen ülkeler s›n›f›na giren Endonez-
              Latin Amerika ekonomisi Brezilya’n›n belirleyici
           etkisi alt›ndad›r. Brezilya 2010’da çok baflar›l› bir to-  ya, Malezya, Tayvan,  G. Kore gibi, ihracatç› oldu-
           parlanmayla yüzde 7.6 büyüme yakalad›. 2011’de   ¤u kadar ithalatç› da olan ülke pazarlar›nda ihraç
           yüzde 6.4 büyüyece¤i öngörülüyor. Toplam k›ta eko-  ürünlerimize talep yaratmakta Türk KOB‹’leri güç-
           nomisi ise 2011’ yüzde 4.1, 2012’de yüzde 4.3 büyü-  lük çekmezler. Ayr›ca bu ülkeler ticaretini elektro-
           yecek.                                           nik ortamda yapmak bak›m›ndan en ileri giden ül-
                                                            kelerdir. Oysa Türk KOB‹’leri hala e-ticarete al›fl-
                                                            mad›lar. Bu nedenle bilgi ve iletiflim imkanlar›n›
                                                            sonuna kadar kullanarak  girilemeyecek pazar As-
                                                            ya’da kalmam›fl gibidir.
                                                              Çin ile ticaretimizi önümüzdeki üç-befl y›l içinde,
                                                            bugünkü 2 milyar dolar›n on kat›na ç›karmak müm-
                                                            kün olacakt›r. Çin ile ticaret , bir tek insana tek bir
                                                            leblebi satmak düzeyinde kalsa bile 1.5 milyar leble-
                                                            bi satmak demektir.
                                                              Yüzümüzü geliflmekte olan ülkelere dönelim,
                                                            onlar›n büyüme dinami¤ini 2011 y›l›nda, her ne pa-
                                                            has›na olursa olsun, de¤erlendirmeyi kafam›za ko-
                                                            yal›m.

            98 KobiEfor Ocak 2011
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105