Page 9 - KobiEfor_Eylul_2010
P. 9
ED‹TÖR
Gerçekçilik
2010 y›l›n›n ilk yar›s› ekonomik aç›dan “çok iyi” olmasa da iyi
bir görüntü verdi. AB’nin lider ekonomileri ve ABD ekonomisi, “bü-
yüme” aç›s›ndan beklentilerini aflt›lar. Geliflmekte Olan Ülkeler ise
y›l›n ilk yar›s›nda, beklenenin üzerinde bir toparlanma gösterdiler.
Türkiye en parlak ikinci geliflmeyi yakalad›. Ekonomisini ‹lk çeyrek-
te yüzde 11.7, ikinci çeyrekte ise yaklafl›k yüzde 8 büyütmeyi ba-
flard›.
Ancak y›l›n ikinci yar›s› için tahminler ilk yar›n›n gerisinde kal›-
yor. Geliflmifl ekonomilerin durumuna bakanlar, bu ülkelerin borç
ödeme krizi içine girebilece¤i ihtimaline a¤›rl›k tan›yor ve karam-
sarl›k üretiyorlar.
Bu elbette olumsuz bir öngörüdür ama Geliflmekte Olan Ülkeler
için yap›lan tahminler ile dengelenmektedir. Çünkü Geliflmekte
Olan Ülkeler 2010 ve 2011 y›llar› için s›ras›yla yüzde 6.8 ve 6.4 bü-
YALÇIN SÖNMEZ yüme vaadi ile tüm dünya ekonomisine güven afl›l›yorlar. Umutlar
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr Asya’ya döndü, çünkü Geliflmekte Olan Asya’n›n 2010 ve 2011 y›l-
lar›nda arka arkaya yüzde 9.2 ve 8.5 büyümesi bekleniyor.
Geliflmifl ülkelere bak›nca karamsarl›k, Geliflmekte Olan’lar›na
bak›nca iyimserlik!.. Bu durum, büyümesinin ana unsuru olan ihra-
Ekonominin cat› bak›m›ndan yüzde elli oran›nda AB’ye ba¤l› olan Türkiye için
belli bir hassasiyet yarat›yor. Bu nedenle “iyimserlik” ve “karam-
toparlanmas› sarl›k” Türkiye’de yanyana duruyor. Fakat endifleye mahal yok. ‹ki
iç piyasan›n nedenle yok.
Birinci neden Türkiye’nin üretim yap›s›n›n giriflken, ihracat yap›-
canlanmas› s›n›n esnek olmas›d›r. Böyle bir Türkiye gerekti¤inde aya¤›n› hem
temelinde bafllad›. Bölgesine ve hem de Asya’ya daha genifl ve daha sa¤lam basabi-
liyor. Talep daralmas› nedeniyle Bat›ya satamad›¤›n› Afrika ve As-
TOBB’da biriken ya ticaretiyle yüzde 25-35 gibi bir marjla telafi edebiliyor. Buna ka-
veriler, Türkiye’nin pasite olarak sahip oldu¤u gibi, uygulamaya aktarmas›n› da biliyor.
‹kinci neden ise, Türkiye’nin ihracata dayal› büyüme modelinden iç
her zaman kendi tüketime dayal› büyüme modeline kolayca geçebilmesi, ya da bun-
küllerinden yeniden lardan birini ötekinin yerine h›zla ikame edebilmesidir. Türkiye, çok
az ülkede bulunan böyle bir avantaja da sahip.
do¤abilen bir ülke Bu özelli¤i Türkiye ekonomisine ben yak›flt›rm›yorum. 2010 Y›l›
oldu¤unu ilk yar› toparlanmas› bunu kan›tlad›. Toparlanma iç piyasan›n can-
lanmas› temelinde bafllad›. TOBB’da biriken veriler, Türkiye’nin her
do¤ruluyor.
zaman kendi küllerinden yeniden do¤abilen bir ülke oldu¤unu do¤-
“Saman alevi” ruluyor. “Saman alevi” misali bir parlama de¤il bu. Besbelli ki ye-
niden bafllam›fl olan çarklar›n dönüflü giderek h›zlanacakt›r. Bunu
misali bir parlama
da Finans Sektörümüzün tutumunda görüyoruz. Krizden a¤›r yara
de¤il bu. almadan ç›kabilen Finans Sektörümüz içerideki canlanmaya ayak
Besbelli ki uyduruyor. Krizde neredeyse durmuflken 2010 Y›l› ilk yar›s›nda Ti-
cari Kredilerde görünür bir yükselme yafland›. Ticari Krediler, yüz-
yeniden bafllam›fl de 20 civar›nda art›fl gösteren di¤er bütün kredi türlerinden farkl›
olan çarklar›n olarak, yüzde 40 civar›nda yükseldi. Y›l›n tamam›nda ise toplam
kredi piyasas›n›n yaklafl›k yüzde 30 genifllemesi mümkün olacak.
dönüflü giderek Buradan flu sonuç kendili¤inden ç›k›yor: KOB‹’ler tedirginli¤i
h›zlanacakt›r. üzerinden att›lar. Son bir y›l içinde bir milyon yeni istihdam yarat-
may› baflard›lar. Bu baflar›y› makro ekonomik tabloya yans›tt›lar.
KOB‹’lerimizi alk›fll›yoruz.
Bayram›n›z› en içten dileklerimle kutlar, mutluluk, baflar› ve
esenlikler dilerim...
Eylül 2010 KobiEfor 9