Page 9 - KobiEfor_Temmuz_2010
P. 9

ED‹TÖR









                                                          Reel ekonomi

                                                        dönüflemez mi?


                                              Hükümet 2010 y›l›n› krizden ç›k›fl y›l› olarak planlad›. Peki bu
                                           nas›l olacak? Krize girdi¤imiz yap›yla m› krizden ç›kaca¤›z?
                                              Elbette ki hay›r. Bunu gören Hükümet krizden ç›k›fl program›y-
                                           la (OVP), ad› konmam›fl bir “yap›sal dönüflüm program›”n› örtüfl-
                                           türmeye çal›fl›yor.
                                              Türkiye’nin en büyük yap›sal sorunu, ihracatla büyümek zo-
                                           runda olmas›na ra¤men ihracat›n›n yüzde 70’ler mertebesinde it-
                                           halata ba¤›ml› olmas›d›r. Türkiye’nin “sürdürülebilir büyüme”ye
                                           geçmesini bu yap› engelliyor. K›r›lganl›k, tafl›namaz cari denge
                                           a盤› ve yüksek iflsizlik gibi a¤›r sorunlar bu yap›dan kaynaklan›-
                                           yor. Bu yap› nas›l de¤ifltirilir?
             YALÇIN SÖNMEZ                    Dünya ekonomisini Türkiye’nin de dahil oldu¤u “geliflmifl” ve
             yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  geliflmekte olan G20 ülkeleri belirliyor. Bu 20 ülke; biri “cari faz-
                                           la” (Almanya, Japonya, Çin), di¤eri “cari aç›k” (ABD, ‹ngiltere,
                   Reel ekonomiyi          Türkiye) esas›na dayal› iki flekli bulunan ihracatla büyümek zo-
                dönüfltürmek için:          rundad›rlar. O halde Türkiye’de “yap›sal dönüflüm” ancak G20
                                           denklemi içinde gerçekleflebilecektir.
                     Yeni ve farkl›,          Türkiye’nin sürdürülebilir ve refaha götüren bir büyüme için it-
                  yüksek teknoloji         halata ba¤›ml› ihracat yap›s›n› k›raca¤› bir stratejiye gereksinme-
             kullan›m›na dayanan           si oldu¤unu tesbit eden Hükümet bu ayki kapak konumuzda gö-
                ürünler üretece¤iz.        rece¤iniz gibi, yeni bir strateji haz›rlad› ve  bu yeni stratejinin de-
                                           taylar›n› Temmuz ay›ndan bafllayarak aç›klayacak. Detaylar›n› he-
                Bu ürünleri, kendi         nüz bilmedi¤imiz stratejinin ana eksenini biliyoruz. Kararl› bir ira-
               yap›s›n› bu düzeye          de ve inatç› bir uygulama olabilirse, orta ve uzun vadede, ithal
             getirmifl KOB‹’lerimiz         eti¤imiz bir çok “ara mal›” Türkiye’de üretmeye bafllad›¤›m›z bir
                                           yola girece¤iz.
                          üretecek.
                                              Bu yol haritas›n› biliyoruz: Yeni ve farkl›, yüksek teknoloji kul-
                KOB‹’lerimiz bunu,         lan›m›na dayanan ürünler üretece¤iz. Bu ürünleri, kendi yap›s›n›
               yarat›c› ve yenilikçi       bu düzeye getirmifl KOB‹’lerimiz üretecek. KOB‹’lerimiz bunu, ya-
                       olabildikleri,      rat›c› ve yenilikçi olabildikleri, Mükemmellik Modeli içine girip
                      Mükemmellik          mesafe alabildikleri, bilgi ve iletiflim teknolojilerini kullanabildik-
                                           leri, e¤itilmifl kalifiye iflgücü istihdam edebildikleri, yerel üretim-
                 Modeli içine girip        lerine küresel nitelik kazand›rabildikleri oranda baflaracaklar.
              mesafe alabildikleri,           Ortaya isabetli, tutarl› ve kapsaml› bir strateji konulmas›yla ifli-
                   bilgi ve iletiflim       miz bitmeyecek. KOB‹’lerimizin bu yeni stratejiye uyum sa¤lama-
                                           lar› için gayret gösterme dönemi bafllayacak. Bu gayreti, ilgili ka-
                     teknolojilerini       mu kurumlar›yla sivil toplum örgütlerinin, kal›c› bir iflbirli¤i çer-
                  kullanabildikleri,       çevesi içinde vermeleri gerekir. Sektörüne yön veren özel kurum-
                  e¤itilmifl kalifiye       lar, üniversiteler, medya, kaynaklar› yöneten tüm karar al›c›lar bu
                                           gayrete kat›lmak durumunda olacaklard›r. Dolay›s›yla, kamunun
                   iflgücü istihdam         STK’larla, derinlefltirilmifl bir iflbirli¤i içine girmesi zorunludur. Ka-
                edebildikleri, yerel       mu- STK iflbirlikleri Türkiye’nin yaflad›¤› a¤›r istihdam sorunlar›-
                       üretimlerine        na da çözüm üretece¤i için, sadece bir ekonomik büyüme strate-
                    küresel nitelik        jisi olmayacak, ayn› zamanda bir “sosyal strateji” niteli¤i kazana-
                                           cakt›r. TOBB’un (UMEM) Milli E¤itim ve Çal›flma bakanl›klar›yla
                kazand›rabildikleri        ortaklafla bafllatt›¤› “1 milyon iflsize mesleki e¤itim ve istihdam”
             oranda baflaracaklar.          amaçl› proje, ço¤altmam›z gereken iyi bir iflbirli¤i örne¤idir.

                                                                                    Temmuz 2010 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14