Page 174 - KobiEfor_Haziran_2010
P. 174

MARD‹N OSB

                                    Aras Kargo’nun katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r
            www.arascargo.com


                                                                  KARAfi‹N’‹N ÖNCEL‹⁄‹
                                                                          ORTADO⁄U

                                                                Karaflin Madeni Ya¤lar, Mardin’in çiçe¤i bur-
                                                             nunda firmalar›ndan. Endüstriyel motor ya¤lar›
                                                             imalat› yapan firma, 1995’ten bu yana ticaret ha-
                                                             yat›nda. Son 3 y›ld›r madeni ya¤ imalat›na baflla-
                                                             d›klar›n›, hidrolik sistem ya¤lar› ve motor ya¤la-
                                                             r›nda yetkili olduklar›n› söyleyen Karaflin Madeni
                                                             Ya¤lar Sorumlu Müdürü Murat Ali Tutar, yüzde 85
                                                             ihracat yüzde 15 iç piyasa a¤›rl›kl› çal›flt›klar›n›
                                                             söylüyor. ‹hracat yap›lan pazarlar aras›nda; K›rg›-
                                                             zistan, Irak, Suriye, Türkmenistan, Azerbaycan,
                                                             Ürdün ve baz› Afrika ülkeleri yer al›yor. Tutar,
            Marova Un,                                       “Ortado¤u A¤›rl›kl› çal›fl›yoruz. Irak’›n birçok nok-
            makarna da üretecek                              tas›nda da¤›t›c›lar›m›z var. Mardin OSB’ye 3 mil-
                                                             yon TL’yi bulan yat›r›m gerçeklefltirdik. fiimdi ise
              Marova Un G›da Sanayi, 2009 y›l›nda un, irmik,  makine parkurunu geniflletme çal›flmalar›m›z sü-
            kepek, grosmon imalat›n› yapmak amac›yla Mar-    rüyor” diye konufluyor.
            din’de kuruldu. Devlet deste¤i almadan tamamen      Tutar, Runex, Geli oil, Kara oil ve Proper mar-
            öz kaynakla yat›r›m yapt›klar›n› söyleyen Marova Un  kal› tescilli ürünlerle talebe cevap verdiklerini,
            G›da Sanayi Genel Müdürü Salim ‹lhan, “Toplam 6.5  a¤›rl›kl› referans yoluyla büyüdüklerini aç›kl›yor.
            milyon TL’yi aflan yat›r›m gerçeklefltirdik. Firma 10  Firman›n y›ll›k kapasitesi 60 bin ton. Türk Cum-
            bin metrekare aç›k, 5 bin metrekare kapal› alanda  huriyetleri’nin artan talebine cevap vermek iste-
            imalat yap›yor. Günlük üretim kapasitemiz 300 ton  diklerini belirten Tutar, kapasite art›rmak istedik-
            unu bulacak” fleklinde konufluyor.                 lerini söylüyor. Karaflin Madeni Ya¤lar’›n Mardin
              Yurtiçi kadar yurtd›fl›n› da hedefleyen ‹lhan, “Irak  OSB’deki fabrika alan› 3 bin metrekare kapal›
            pazar› a¤›rl›kl› ihracat›m›z var. Hedefimiz Ortado¤u  toplam 5 bin metrekareden olufluyor. Küresel
            ve Türk Cumhuriyetleri’nde aranan marka olmakt›r.  ekonomik krizden pek etkilenmedikleri bilgisini
            Kapasitemizin yüzde 25’ini iç piyasada yüzde 75’ini  veren Tutar, konuflmas›n› flöyle tamaml›yor:
            ise yurtd›fl›nda de¤erlendiriyoruz. Toplam 26 kifli is-  “Sorunlara göre ya¤ üretip müflterinin
            tihdam ediyoruz” aç›klamas›n› yap›yor.           omuzlar›ndaki yükü kald›r›yoruz. Kaliteden taviz
              Yat›r›m›n bu y›l tamamlanaca¤› Marova Un’un flu  vermiyoruz, milyon dolarl›k makinelerin perfor-
            an herhangi bir talep sorunu yok. En büyük eksikli-  mans›n› art›rmaya yönelik çal›flmalar yürütüy-
            ¤i kalifiye eleman oldu¤unu belirten ‹lhan, flu bilgi-  oruz. ›smi fiyat avantajlar›n›n yan› s›ra Mardin’de
            leri veriyor: “Mardin’de yat›r›mc› olman›n bir tak›m  yat›r›mc› olman›n dezavantajlar› da var. Özellikle
            dezavantajlar› da var. G›da mühendisi bulam›yoruz.  hammadde temininde ve ambalajlamada sorun
            Ayr›ca ulafl›m sorunu fianl›urfa’dan bafll›yor.     yafl›yoruz. Nitelikli eleman eksikli¤i temel s›k›nt›.
            OSB’nin içindeki yol sorunu keza ayn›. Enerji altya-  Mardinli giriflimcilerin kurdu¤u bir flirket olmam›z
            p›s›nda ise yetersizlik söz konusu.”             nedeniyle   bölge
              Mardin OSB’nin gelece¤inin parlak oldu¤una     halk›na katk› sa¤la-
            inand›¤›n› belirten ‹lhan, bölgenin sanayi çehresinin  maya çal›fl›yoruz.”
            de¤iflmesinin ise sevindirici geliflme olarak nitelen-  100 üzerinde ürün
            diriyor. ‹lhan, “Pazar sorunu yaflanmayan bir bölge-  gam›na sahip olan
            de üreticiyiz. Geniflleme alan› gündeme al›nm›fl bir  firman›n en büyük
            OSB’yiz. Ama geldi¤imiz nokta halen daha yetersiz.  avantaj› talebe göre
            Bu nedenle baz› yat›r›mlarda KDV’nin muaf tutulma-  ya¤ üretiyor olmas›.
            s› gibi bir dizi avantaj›n sunulmas› gerekiyor. S›n›r  Firma  hakk›nda
            ticaretinin yap›ld›¤› bir flehirde olmam›z nedeniyle  daha detayl› bilgiye
            sanayicilere, giriflimcilere, yat›r›mc›lara öncelik veril-  www.runex.com.tr’-
            mesi gerekiyor. fiu an baz› keyfi uygulamalar nede-  den ulafl›labiliyor.
            niyle gümrüklerde s›k›nt› ile karfl› karfl›ya kal›yoruz”  Kardefl firma Karsafl
            aç›klamas›n› yap›yor.                            A.fi. ise organik
              ‹lhan, önümüzdeki dönemde yeni bir yat›r›m ala-  gübre imalat› yap›-
            n› olarak Makarna’y› düflündüklerini de sözlerine  yor.
            ekliyor.
            174  KobiEfor Haziran 2010
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179