Page 144 - KobiEfor_Haziran_2010
P. 144
UZMAN ‹flletme pramidini tersine
çevirmenin 14 yolu
G ‹eleneksel flirketlerin piramit yap›s›, mansl› iletiflim tekniklerinden yararlanmal›-
y›z.
müflterilerin piramidin (hiyerarflinin)
en dibinde, gözden uzakta kalmala-
l›flan›n ihtiyaç duydu¤u, bilgi, e¤itim, yü-
r›na neden olur. Çal›flanlar, patronu mem- l Katk›da bulunmal›y›z. Yetiflmekte olan ça-
nun etmekten baflka bir fley düflünmedikle- reklendirme ve önderli¤i onlardan esirgeme-
rinden, kurulufl enerjisinin tümü hiyerarflinin meliyiz.
tepesine yönelir. Müflteri ile do¤rudan iliflki- l Onlar› iyi bir fley yaparken yakalamal›y›z.
si olan çal›flanlar yaln›zca; “Elimden bir fley Baflta do¤ruya yak›n bir fleyler yapmalar› bi-
gelmiyor”, “fiirket politikas› böyle”, “Ben de le bizim için yeterli olmal›d›r. Gösterilen
emir kuluyum”, “Yöneticimizle görüflmek is- ilerlemeyi ÖVMEL‹, ALKIfiLAMALI, olumlu
ter misiniz?” gibi klifle sözleri tekrarlamak- olan› vurgulamal›y›z.
tan baflka bir fley yapamazlar. l E¤er insanlar yanl›fl bir fley yap›yorsa on-
Günümüzde modern flirketlerdeki etkili uy- lar› yeniden yönlendirmeliyiz. Geriye, en
gulama süreci, geleneksel hiyerarfli pirami- baflta dönmeli, süreci en bafltan bafllatmal›,
dini tersine çevirerek, müflteri iliflkilerini yü- ne yapacaklar›n› anlatmal›, nas›l yapacakla-
rütenleri en tepeye oturtmay› gerektirmekte- r›n› göstermeliyiz. Ayr›nt›lara dikkat etmeli-
dir. Bu anlay›flla yöneticiler, takipçilerine yiz. Bir yandan da insanlar› süreci sorgula-
karfl› duyarl› davran›p, onlara flirket hedefle- maya özendirmeliyiz.
rine ulaflmalar›, vizyona ve belirlenmifl yöne l Hatalar›n› kabul etmeyen muhtemelen
MEM‹fi YILMAM uygun hareket etmeleri için destek ve yar- tekrarlayacakt›r. Önce hatas›n› etkin iletiflim
d›mc› olurlar. Çal›flanlar da müflteriye karfl› ile kabul ettirmeli, ne ders ald›¤›n› sormal›-
Uzman E¤itmen/ sorumlu, duyarl› davran›rlar ve müflterilerin y›z. Sonra bir daha tekrarlanmamas›n› söy-
Yönetim Dan›flman› ihtiyaçlar›na cevap vermek, sorunlar›n› çöz- lemeliyiz.
mek, s›k›nt›lar›na derman olmak için ilave l Hata yapma özgürlü¤ü vermeli, ellerini
memis@yilmam.com çaba gösterirler. Yapt›klar› ifllerde etkin ve ayaklar›n› çözmeliyiz.
verimli, sergiledikleri davran›fllar›nda gönül- l Performans› potansiyelle örtüfltürmeliyiz.
lü olurlar. ‹yi bir yönetici flunu asla unutma- Hedefler belirlemeliyiz. Aç›k, net, ulaflabilir
‹nsanlar niçin mal›d›r: Mutlu olmayan iç müflteriler, d›fl hedefler. ‹yi bir performans için ilk yap›lacak
müflterileri mutlu edemezler. O halde müfl- ifl, aç›k hedefler koymakt›r. Hedefler davra-
mücadele etmeleri teri iliflkilerini gerçeklefltirmek ve tercih ve n›fllar› bafllat›r. Hedefler aç›kça ortaya kon-
tavsiye edilen bir flirket yaratmak üzere pra- duktan sonra, günlük e¤itim aflamas›na
gerekti¤ini bilmek midi nas›l ters yüz edecek, en tepeye oturt- geçmeliyiz. Üstün performans gösterme po-
tu¤umuz çal›flanlar›m›z› etkin ve verimli ol- tansiyeli olan kiflilere önce ne yapacaklar›n›
isterler. malar› konusunda nas›l yönetip, yönlendire- söylemeliyiz. Sonra nas›l yapacaklar›n› gös-
ce¤iz? termeliyiz. Daha sonra da denemelerine izin
Bunu onlara vizyon Bu konuda size pusula ifllevi görecek 14 vererek, e¤itimlerini aflama aflama gerçek-
öneri sunuyorum lefltirmeliyiz. Çal›flanlar›n gösterdikleri per-
iletir. Dünyadaki l ‹flteki baflar›, insanlar sonuç ald›klar› za- formans› gözlemleyerek, zaman›nda geribil-
man ortaya ç›kar. dirim vererek, gösterdikleri ilerlemeyi öve-
tüm büyük fikirler l Yöneticinin hiçbir ifli, çal›flanlar›n sonuç rek, yeniden yönlendirerek, performanslar›-
almalar›n› sa¤lamaktan daha önemli de¤il- n› gelifltirmeleri ve potansiyellerine ulaflma-
ve vizyonlar, dir. Bir yönetici tek bafl›na sonuçlara ulafla- lar› konusunda yard›mc› olmal›y›z. Liderlik,
maz. Sonuçlar› elde etmek için baflkalar›n›n yetenekli çal›flanlar›n performanslar›n› po-
h›zl› ve etkili yard›m›na ihtiyaç duyar. Gücümüzü kulla- tansiyelleri ile örtüfltürmektir.
n›rken dikkat etmeliyiz, ters tepebilir! l Vizyon olmazsa olmaz... ‹yi bir yönetici
bir biçimde l ‹nsanlar›n sonuç elde etmelerini sa¤lama- hem DO⁄RU OLANI YAPAR (etkinlik), hem
n›n en iyi yolu onlar› motive etmektir. de iyi bir uygulay›c› olarak ‹fi‹N‹ DO⁄RU YA-
uygulamaya l Motive edenle, edilen daima ayn› kiflidir. PAR (verimlilik). DO⁄RU OLANI YAPMAK,
Motivasyonun temelinde daima duygular “V‹ZYON” SAH‹B‹ OLMAK ANLAMINA GEL‹R.
geçirilmediklerinde yatar. ‹nsanlar› harekete geçirmek, yerle- Vizyon, gelece¤in kiflide tutku yaratan bir
rinden k›p›rdatmak istedi¤imizde onlar›n yü- resmidir.
hiçbir anlam re¤ine seslenmeliyiz. Akl›na seslenir isek ‹nsanlar niçin mücadele etmeleri gerekti¤ini
belki ak›llar›n› verirler, ama yüreklerine ses- bilmek isterler. Bunu onlara vizyon iletir.
tafl›mazlar. lenir isek, ifle hem yüreklerini, hem ak›lla- Dünyadaki tüm büyük fikirler ve vizyonlar,
r›n› katarlar. h›zl› ve etkili bir biçimde uygulamaya geçi-
l ‹yi bir yönetici olmam›z ancak çal›flt›¤›m›z rilmediklerinde hiçbir anlam tafl›mazlar.
insanlar kendilerini iyi yönlendiriyorlarsa ‹yi bir yönetici olarak, ortak bir vizyon ile
mümkündür. uyumlu ve belirlenmifl yöndeki hareketleri,
l Yol göstermeliyiz. Çal›flanlar deneyerek ve davran›fllar›, de¤erleri desteklemeli, baflka-
yan›larak ilerlerken, onlara yol göstermeli- lar›na bu konuda örnek olmal›, insanlar›n iyi
yiz.Deneme ve yan›lmalar›ndan, gözlemle- sonuçlar› üretmelerine yard›mc› olmal›y›z.
rinden ve e¤itimlerinden edindikleri dersleri Pramidi tersine çevirmek istiyor isek, bu 14
uygulamaya koyarken, kendilerine yol gös- maddeyi, yaln›zca ö¤rendiklerini eyleme dö-
termek için “GER‹B‹LD‹R‹M” den yararlan- nüfltürecek olanlara (yeteneklilere) uygula-
mal›y›z. mal›y›z.
l Kolaylaflt›rmal›y›z. Himayemizdeki kiflilerin Son söz. “Yetenekleri koruyun. Yeteneksiz-
iliflkilerini ve ö¤renme deneyimlerini kolay- ler nas›l olsa kendilerine bir yol bulurlar.”
laflt›rarak yard›mc› olmal›y›z. Yüksek perfor- Tolstoy
144 KobiEfor Haziran 2010