Page 144 - KobiEfor_Haziran_2010
P. 144

UZMAN                         ‹flletme pramidini tersine
                                                     çevirmenin 14 yolu


                                       G    ‹eleneksel flirketlerin piramit yap›s›,  mansl› iletiflim tekniklerinden yararlanmal›-
                                                                          y›z.
                                            müflterilerin piramidin (hiyerarflinin)
                                            en dibinde,  gözden uzakta kalmala-
                                                                          l›flan›n ihtiyaç duydu¤u, bilgi,  e¤itim,  yü-
                                        r›na neden olur.  Çal›flanlar, patronu mem-  l Katk›da bulunmal›y›z. Yetiflmekte olan ça-
                                        nun etmekten baflka bir fley düflünmedikle-  reklendirme ve önderli¤i onlardan esirgeme-
                                        rinden, kurulufl enerjisinin tümü hiyerarflinin  meliyiz.
                                        tepesine yönelir. Müflteri ile do¤rudan iliflki-  l Onlar› iyi bir fley yaparken yakalamal›y›z.
                                        si olan çal›flanlar yaln›zca; “Elimden bir fley  Baflta do¤ruya yak›n bir fleyler yapmalar› bi-
                                        gelmiyor”, “fiirket politikas› böyle”, “Ben de  le bizim için yeterli olmal›d›r.  Gösterilen
                                        emir kuluyum”, “Yöneticimizle görüflmek is-  ilerlemeyi ÖVMEL‹, ALKIfiLAMALI, olumlu
                                        ter misiniz?” gibi klifle sözleri tekrarlamak-  olan› vurgulamal›y›z.
                                        tan baflka bir fley yapamazlar.     l E¤er insanlar yanl›fl bir fley yap›yorsa on-
                                        Günümüzde modern flirketlerdeki etkili uy-  lar› yeniden yönlendirmeliyiz. Geriye, en
                                        gulama süreci, geleneksel hiyerarfli pirami-  baflta dönmeli, süreci en bafltan bafllatmal›,
                                        dini tersine çevirerek, müflteri iliflkilerini yü-  ne yapacaklar›n› anlatmal›, nas›l yapacakla-
                                        rütenleri en tepeye oturtmay› gerektirmekte-  r›n› göstermeliyiz. Ayr›nt›lara dikkat etmeli-
                                        dir. Bu anlay›flla yöneticiler,  takipçilerine  yiz. Bir yandan da insanlar› süreci sorgula-
                                        karfl› duyarl› davran›p, onlara flirket hedefle-  maya özendirmeliyiz.
                                        rine ulaflmalar›, vizyona ve belirlenmifl yöne  l  Hatalar›n› kabul etmeyen muhtemelen
             MEM‹fi YILMAM               uygun hareket etmeleri için destek ve yar-  tekrarlayacakt›r. Önce hatas›n› etkin iletiflim
                                        d›mc› olurlar. Çal›flanlar da müflteriye karfl›  ile kabul ettirmeli, ne ders ald›¤›n› sormal›-
             Uzman E¤itmen/             sorumlu, duyarl› davran›rlar ve müflterilerin  y›z. Sonra bir daha tekrarlanmamas›n› söy-
             Yönetim Dan›flman›          ihtiyaçlar›na cevap vermek, sorunlar›n› çöz-  lemeliyiz.
                                        mek, s›k›nt›lar›na derman olmak için ilave  l  Hata yapma özgürlü¤ü vermeli, ellerini
             memis@yilmam.com           çaba gösterirler. Yapt›klar› ifllerde etkin ve  ayaklar›n› çözmeliyiz.
                                        verimli, sergiledikleri davran›fllar›nda gönül-  l Performans› potansiyelle örtüfltürmeliyiz.
                                        lü olurlar. ‹yi bir yönetici flunu asla unutma-  Hedefler belirlemeliyiz. Aç›k, net, ulaflabilir
             ‹nsanlar niçin             mal›d›r: Mutlu olmayan iç müflteriler, d›fl  hedefler. ‹yi bir performans için ilk yap›lacak
                                        müflterileri mutlu edemezler. O halde müfl-  ifl,  aç›k hedefler koymakt›r. Hedefler davra-
          mücadele etmeleri             teri iliflkilerini gerçeklefltirmek ve tercih ve  n›fllar› bafllat›r. Hedefler aç›kça ortaya kon-
                                        tavsiye edilen bir flirket yaratmak üzere pra-  duktan sonra,  günlük e¤itim aflamas›na
          gerekti¤ini bilmek            midi nas›l ters yüz edecek, en tepeye oturt-  geçmeliyiz.  Üstün performans gösterme po-
                                        tu¤umuz çal›flanlar›m›z› etkin ve verimli ol-  tansiyeli olan kiflilere önce ne yapacaklar›n›
                 isterler.              malar› konusunda nas›l yönetip, yönlendire-  söylemeliyiz.  Sonra nas›l yapacaklar›n› gös-
                                        ce¤iz?                            termeliyiz. Daha sonra da denemelerine izin
         Bunu onlara vizyon             Bu konuda size pusula ifllevi görecek 14  vererek,  e¤itimlerini aflama aflama gerçek-
                                        öneri sunuyorum                   lefltirmeliyiz. Çal›flanlar›n gösterdikleri per-
           iletir. Dünyadaki            l ‹flteki baflar›,  insanlar sonuç ald›klar› za-  formans› gözlemleyerek, zaman›nda geribil-
                                        man ortaya ç›kar.                 dirim vererek, gösterdikleri ilerlemeyi öve-
          tüm büyük fikirler            l Yöneticinin hiçbir ifli,  çal›flanlar›n sonuç  rek, yeniden yönlendirerek,  performanslar›-
                                        almalar›n› sa¤lamaktan daha önemli de¤il-  n› gelifltirmeleri ve potansiyellerine ulaflma-
              ve vizyonlar,             dir. Bir yönetici tek bafl›na sonuçlara ulafla-  lar› konusunda yard›mc› olmal›y›z. Liderlik,
                                        maz. Sonuçlar› elde etmek için  baflkalar›n›n  yetenekli çal›flanlar›n performanslar›n› po-
             h›zl› ve etkili            yard›m›na ihtiyaç duyar.  Gücümüzü kulla-  tansiyelleri ile örtüfltürmektir.
                                        n›rken dikkat etmeliyiz, ters tepebilir!  l  Vizyon olmazsa olmaz... ‹yi bir yönetici
               bir biçimde              l ‹nsanlar›n sonuç elde etmelerini sa¤lama-  hem DO⁄RU OLANI YAPAR (etkinlik), hem
                                        n›n en iyi yolu onlar› motive etmektir.     de iyi bir uygulay›c› olarak ‹fi‹N‹ DO⁄RU YA-
              uygulamaya                l Motive edenle,  edilen daima ayn› kiflidir.  PAR (verimlilik). DO⁄RU OLANI YAPMAK,
                                        Motivasyonun temelinde daima duygular  “V‹ZYON” SAH‹B‹ OLMAK ANLAMINA GEL‹R.
         geçirilmediklerinde            yatar.  ‹nsanlar› harekete geçirmek,  yerle-  Vizyon, gelece¤in kiflide tutku yaratan bir
                                        rinden k›p›rdatmak istedi¤imizde onlar›n yü-  resmidir.
              hiçbir anlam              re¤ine seslenmeliyiz.  Akl›na seslenir isek  ‹nsanlar niçin mücadele etmeleri gerekti¤ini
                                        belki ak›llar›n› verirler, ama yüreklerine ses-  bilmek isterler. Bunu onlara vizyon iletir.
               tafl›mazlar.              lenir isek,  ifle hem yüreklerini,  hem ak›lla-  Dünyadaki tüm büyük fikirler ve vizyonlar,
                                        r›n› katarlar.                    h›zl› ve etkili bir biçimde uygulamaya geçi-
                                        l ‹yi bir yönetici olmam›z ancak çal›flt›¤›m›z  rilmediklerinde hiçbir anlam tafl›mazlar.
                                        insanlar kendilerini iyi yönlendiriyorlarsa  ‹yi bir yönetici olarak,  ortak bir vizyon ile
                                        mümkündür.                        uyumlu ve belirlenmifl yöndeki hareketleri,
                                        l Yol göstermeliyiz. Çal›flanlar deneyerek ve  davran›fllar›,  de¤erleri desteklemeli,  baflka-
                                        yan›larak ilerlerken, onlara yol göstermeli-  lar›na bu konuda örnek olmal›, insanlar›n iyi
                                        yiz.Deneme ve yan›lmalar›ndan,  gözlemle-  sonuçlar› üretmelerine yard›mc› olmal›y›z.
                                        rinden ve e¤itimlerinden edindikleri dersleri  Pramidi tersine çevirmek istiyor isek, bu 14
                                        uygulamaya koyarken,  kendilerine yol gös-  maddeyi, yaln›zca ö¤rendiklerini eyleme dö-
                                        termek için  “GER‹B‹LD‹R‹M” den yararlan-  nüfltürecek olanlara (yeteneklilere) uygula-
                                        mal›y›z.                          mal›y›z.
                                        l Kolaylaflt›rmal›y›z. Himayemizdeki kiflilerin  Son söz. “Yetenekleri koruyun. Yeteneksiz-
                                        iliflkilerini ve ö¤renme deneyimlerini kolay-  ler nas›l olsa kendilerine bir yol bulurlar.”
                                        laflt›rarak yard›mc› olmal›y›z. Yüksek perfor-               Tolstoy

           144 KobiEfor Haziran 2010
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149