Page 83 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 83
meti için 2011 y›l›n› düflündüklerini, butik hizmet ve-
ren di¤er bir anlay›flla terzi usulü KOB‹’ye destekle-
yen bir yap› oluflturmaya çal›flt›klar›n› duyuruyor.
AGMER ayn› zamanda Türkiye’deki aile iflletmeleri
ile ilgili vak’a (örnek olay) baz›nda bir veri bankas›
kayna¤› oluflturmak ve yabanc› ülkelerdeki aile ifl-
letmeleri ile karfl›laflt›rmal› araflt›rmalar yapmay›
planl›yor.
Büyük iflletmeler de ailedir
Aile iflletmesi kavram› sadece küçük ve orta öl-
çekli kurulufllar› kapsam›yor. Koçel, AGMER’in çal›fl-
malar›nda KOB‹’ler kadar büyük ölçekli iflletmelerin
de yer ald›¤›n›n alt›n› çiziyor. Zira büyük ölçekli ku-
Tamer Koçel, 2011’de aile rulufllar profesyonel bir yönetim anlay›fl›na sahip ol-
iflletmeleri ve giriflimcilik sa da aile tüm süreçlerin en bafl›nda yer al›yor. Do-
alan›nda tematik lay›s›yla Türkiye’deki iflletmelerin tamam›na yak›n›n›
sempozyum yapmay›
planlad›klar›n› söylüyor. KOB‹’ler oluflturuyor. Koçel, Türkiye’nin bunu f›rsata
çevirebilece¤inin alt›n› çiziyor. Çünkü aile üyeleri, ifl-
letmenin baflar›l› olmas› için seferber oluyor. Koçel,
yor: “Ali iflletmelerini ve bu iflletmeleri kuran, gelifl- “Do¤ru bir strateji ile aile iflletmelerinin varl›¤› avan-
tiren, giriflimci yöneticilerin yaflad›klar› sorunlar›, ge- taja çevrilebilir. Kalk›nma ve istihdamda KOB‹’lerin
rek iç gerek d›fl unsurlar›, etkileflimlerini sistematik a¤›rl›¤› göz ard› edilmemelidir” diyor.
olarak inceliyoruz. Çeflitli saha araflt›rmalar› yap›yor, AGMER’in ilk hedefinin aile iflletmeleri kavram›n›
gelifltirilen çözüm önerilerini paylaflmak için de se- Türkiye’de belli oranda tart›fl›l›r hale getirip aile ifl-
miner, panel ve kongre gibi etkinlere imza at›yoruz. letmelerinin varl›¤›n› sürdürmesini sa¤lamak oldu-
Zira piyasada bulunan aile iflletmeleriyle ilgili verile- ¤unu belirten Koçel, “Çocuklar, efller iflletmenin ya-
rin tamam›na yak›n› yurtd›fl› tecrübesine dayan›yor. flam›n› etkilememeli. Hedef aile üyeleri olmadan da
Ancak her iflletmenin yaflad›¤› ülke gerçekleri göz flirketlerin ayakta kalmas›, sorunlar›n› çözmesidir.
önüne al›nd›¤›nda farkl›l›¤› bulunuyor. Türkiye’de Bunu engellemek ad›na fark›ndal›k yarat›yoruz” di-
aile iflletmelerinin neden uzun bir yaflam süreci ol- ye konufluyor.
mad›¤›n› sorguluyoruz. Yay›n hedefimiz ise kongre Di¤er bir hedef ise Anadolu’daki büyük sanayi
sonras› oluflturdu¤umuz kitaplarda kongre bildirile- flehirlerindeki üniversitelerde çal›flan ö¤retim görev-
ri, baflar› hikayesi giriflimcilerin an›lar›, Türkiye’nin lileri ile bir a¤ oluflturabilmek. Denizli, Kayseri, Ga-
dört bir yan›ndan yer alan akademisyenlerin ilgili ziantep ve Eskiflehir gibi flehirlere AGMER’i tan›t›c›
çal›flmalar›n› kaps›yoruz. Yay›nlar›m›zla bu alanda çal›flmalar›na bafllad›klar›n› duyuran Koçel, “Semi-
bir literatür oluflturmay› düflünüyoruz. Ayr›ca 1940 ner gibi organizasyonlar› Anadolu’ya tafl›mak istiyo-
öncesi kurulan ve halen yaflam›na devam eden aile ruz. ‹lk aflamada Eskiflehir, Afyon, Kayseri, Gazian-
iflletmelerinin tan›t›m›n› yapmaya çal›fl›yoruz. Ülke- tep ve Antalya’da sempozyum olacak. Bu flehirlere
mizi tan›madan dan›flmanl›¤a bafllamay› uygun gör- yenileri eklenecektir” fleklinde konufluyor.
medik. Bu alanda tecrübemiz art›yor.” AGMER’e de yans›yan aile iflletmelerinin en
Koçel’e göre Türkiye’deki aile iflletmelerinin yap›- önemli sorunu; kurucunun görevini ikinci kufla¤a
s› farkl›. Standart reçeteler çözüm olmuyor. Ancak devretmemesi. Varis say›s›na göre hissedarl›kta ya-
‹KÜ’nün 6 y›lda elde etti¤i tecrübe iflletmenin gelifli- flanan sorun. ‹flletmenin flahsiyetinin farkl›l›¤›n›n al-
mine katk› sa¤layacak nitelikte. Koçel, ifladamlar› ve g›lanmam›fl olmas›. Kuflaklar aras› düflünce ve bak›fl
akademisyenlerden oluflturulacak dan›flmanl›k hiz- farkl›l›¤›.
‹KÜ HAKKINDA;
‹stanbul Kültür Üniversitesi (‹KÜ), 1997’de
vak›f üniversitesi olarak kuruldu. Kaliteli Yük-
sekö¤retim yapmak amac›nda olan ‹KÜ, 5 fa-
külte, 19 bölüm, 2 meslek yüksek okulu ve 2
enstitü ile e¤itim veriyor. Ayr›ca farkl› alanlar-
da akademik çal›flmalar›n› sürdüren 10 arafl-
t›rma ve uygulama merkezine sahip. ‹KÜ her
bölümde kendi alan›nda nifl say›lacak bir
farkl›laflma stratejisi ile büyüyor.
Nisan 2009 KobiEfor 83