Page 196 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 196

UZMAN                             KOB‹’lerde ERP ve ‹nsan
                                                    Kaynaklar› Yönetimi


                                       E   RP (Enterprise Resource Planning),  baflka bir firmadan tedarik edebilirsiniz.
                                           Türkçe karfl›l›¤› Kurumsal Kaynak
                                                                          Hepsini ayn› firmadan tedarik etmek zo-
                                                                          runda de¤ilsiniz. Bir firma bütün konu-
                                           Planlamas› olarak çevrilmifltir. Di¤er
                                        bir deyiflle iflletmelerde mal ve hizmet  larda ayn› oranda uzmanl›¤a sahip olma-
                                        üretimi için gereken iflgücü, makine,  yabilir. Burada önemli olan sizin ihtiyaç-
                                        malzeme gibi kaynaklar›n verimli bir fle-  lar›n›za uygun çözümleri, uzmanl›klar›na
                                        kilde kullan›lmas›n› sa¤layan bütünleflik  uygun firmalar›n sa¤lamas› ve program-
                                        yönetim sistemlerine verilen genel add›r.  lar›n birbirleri ile entegre çal›fl›yor olma-
                                        Ülkemizde yaklafl›k 15 y›ll›k bir geçmifli  lar›d›r.
                                        vard›r.                           ERP, ‹nsan Kaynaklar› iliflkisi de benzer
                                        ERP’de temel amaç, Kurumsal Kaynak  flekilde önem kazanmaktad›r. Bu süreci
                                        Planlamas›yla kurumsal ihtiyaç ve hedef-  ana hatlar› ile özetleyecek olursak; Kuru-
                                        leri belirlemek, kurumunuzun sorunlar›-  mun ihtiyaç ve hedeflerini belirledikten
                                        na çözümler bulmak amac›yla çeviklik ve  sonra, bu hedefe uygun organizasyon
                                        esneklik kazand›rmak, rakiplerinize karfl›  yap›s›n›n oluflturulmas› ile sürece bafl-
                                        avantajlar elde etmektir. ERP ile kurum-  lanmal›d›r. Ç›kan organizasyon yap›s›na
                                        sal yap›n›za en uygun çözümleri birbiri  göre personel bütçesi haz›rlayarak para-
                                        ile entegre ederken, departmanlar aras›  sal karfl›l›¤›n› ve yaklafl›k personel mali-
             KADR‹ DEM‹R                koordinasyonu baflar›yla yönetecek ve  yeti ç›kart›lmal›d›r. Maliyetler, kurum he-
                                                                          deflerimize uygun gelecek flekilde ayar-
                                        verimlili¤inizi artt›racak, pazar hedefleri-
             kadri.demir@aktif.com.tr   nize ulaflacak ve rakiplerinize karfl› ciddi  lanmal›d›r. Elimizdeki kadro ile olufltura-
                                        avantajlar sa¤layacaks›n›z.       ca¤›m›z organizasyon yap›s› karfl›laflt›r›-
                                        ERP bir kurumun tüm bölümlerini tek bir  larak; kiflilerin en uygun ve en verimli
                                        bilgisayar sistemi alt›nda toplayarak de-  flekilde de¤erlendirilebilece¤i bir çal›flan
             ERP’de temel               ¤iflik departmanlar›n ortaklafla veri pay-  profili haz›rlanmal›d›r. Kiflilerin profilleri-
                                        lafl›m› sa¤layacakt›r. Bu ortak bilgi siste-  ne göre çal›flan envanteri ç›kart›lmal› ve
           amaç, Kurumsal               mi sayesinde, ihtiyaç duyulan tüm bilgi-  aç›kta kalan kadrolar için istihdam plan›
                                        ler bir veritaban›nda kurumsal çal›flanla-  yap›lmal›d›r. ‹stihdam do¤ru pozisyona,
                 Kaynak                 r›n hizmetine sunulacakt›r. Klasik sistem-  do¤ru kifli felsefesine göre yürütülmeli-
                                        de her departman kendi ifl ak›fllar›na  dir. Hamili kart yak›n›md›r esas›ndan
             Planlamas›yla              uyumlu bilgisayar sistemleriyle çal›fl›r.  mümkünse uzak durup, do¤ru kifliler is-
                                        ERP bu farkl›l›klar› bütünleflik bir yaz›l›m  tihdam edilmelidir. Son zamanlarda ifle
           kurumsal ihtiyaç             mimarisiyle ve tek bir veritaban›n› kulla-  al›mlarda uygun görülen adaylar için ki-
                                        narak çal›flacak flekilde birlefltirerek ope-  flilik profili raporlar› yayg›n olarak kulla-
              ve hedefleri              rasyonel özellikleri ve ihtiyaçlar› farkl›,  n›lmaya bafllam›flt›r. Bu raporlar yard›m›
               belirlemek,              çok say›da departman›n birbirleriyle ile-  ile kifliler hakk›nda daha ifle al›m esna-
                                        tiflim halinde kolayl›kla bilgi paylafl›m›na
                                                                          s›nda daha fazla bilgiye sahip olunmak-
             kurumunuzun                imkan tan›yacakt›r.               tad›r.
                                        Bu bütünleflik yap› yaklafl›m› e¤er bafla-
                                                                          Üretim ifli yap›yor isek çal›flanlar›n de-
               sorunlar›na              r› ile kurum bünyesinde kurulur ve uygu-  vam takibini yapmak için PDKS (Perso-
                                        lan›rsa ilerleyen zaman içinde kuruma
                                                                          nel devam kontrol sistemi) ad› verilen
           çözümler bulmak              olumlu anlamda muazzam geri getirileri  personelin ifle girifl ve ç›k›fl›nda bast›kla-
                                        olacakt›r.                        r› kart sistemleri kullan›lmal›d›r. Bu sis-
           amac›yla çeviklik            Örne¤in bir müflteri sipariflini inceleye-  tem yard›m› ile personelimizin ne kadar
                                        cek olursak; tipik bir siparifl firmaya ge-  normal mesai yapt›¤›, ne kadar fazla me-
               ve esneklik              çildikten sonra, siparifl ka¤›da bas›lacak-  sai yapt›¤› hesaplanmaktad›r. Fazla me-
                                        t›r. Daha sonraki aflamada genellikle de-  sai sürekli yap›l›yor ise ifl kanununun bi-
             kazand›rmak,               partmanlar aras›ndaki hem kiflilerin hem  ze tan›m›fl oldu¤u denklefltirme ifllemini
                                        de bilgisayarlar›n birbirleri aras›ndaki  yapmal›y›z. ‹fl kanununa göre bir ay faz-
              rakiplerinize             entegrasyon problemlerinden dolay› ile-  la çal›flma var ise, ve bir sonraki ay da
                                        tiflim problemlerine yol açacakt›r. Tüm  çal›flma az ise, çal›flanlar›m›za fazla me-
            karfl› avantajlar            bu departmanlar aras› gidip gelmeler ge-  sai ödemesi yapmak yerine izin kulland›-
             elde etmektir.             cikmelere ve sipariflin kaybolmas›na ne-  rabilece¤imizi de hat›rlamal›y›z.
                                        den olabilecektir. Sonuç olarak müflteri
                                                                          Çal›flanlar›m›z›n performans›n› ölçmek
                                        siparifli ile ilgili bilgi istedi¤inde sa¤l›kl›  için flirketimizde performans de¤erlen-
                                        sonuç üretilemeyecek ve yan›t olarak  dirme sistemi kurmal›y›z. Kuraca¤›m›z
                                        “Lütfen depoyu aray›n›z” fleklinde ifade-  bu sistemi performans de¤erlendirme,
                                        ler kullan›lacakt›r.              kariyer planlama ve e¤itim takibi üçgeni
                                        ERP sayesinde birbirinden habersiz çal›-  olarak tasarlamal›y›z. 50 ve üzerinde ça-
                                        flan bilgisayar sistemleri art›k tarih ol-  l›flan›m›z var ise bu süreçler için ‹nsan
                                        mufl ve eskiden tek bafl›na çal›flan sis-  Kaynaklar› yaz›l›m› kullanma zorunlulu-
                                        temlerin birbirine entegre edilmesi sa¤-  ¤u do¤maktad›r. Yukar›da bahsetti¤imiz
                                        lanm›flt›r. Örne¤in; finans, muhasebe ve  gibi ERP sistemi içinde entegre çal›fla-
                                        stok programlar›n› farkl› firmadan teda-  cak ‹nsan Kaynaklar› yaz›l›mlar› kullan-
                                        rik ederken ‹nsan Kaynaklar› program›n›  mal›y›z.
           196 KobiEfor Nisan 2010
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201