Page 9 - KobiEfor_Mart_2010
P. 9
ED‹TÖR
Kriz sonras›n›n güçlükleri
Dünya krizden ç›kt›, biz de ç›kt›k. Ama as›l zorlu süreç flimdi
bafllad›. Çünkü kriz bütün dünyay› ve ülkeleri belli ölçüde etki-
ledi ve de¤ifltirdi. Krizden sonraki dünya bir çok bak›mdan fark-
l› olacak. Bu hem tek tek bütün ülkeler için geçerli, hem de tek
tek bütün iflletmeler için.
fiunu biliyoruz: Krizden önceki stratejiler art›k ifle yaramayacak.
Kriz döneminde yap›lm›fl geçici stratejilerin de ifli bitti. Kriz son-
ras›n› iyi çözümleyen stratejiler gerekli.
fiunu da biliyoruz: Tek tek iflletmelerin krizden sonraki dönemi
do¤ru okumalar›, do¤ru kamu politikas›n›n varl›¤›n› gerektirir.
Bu politika da oluflturulma aflamas›ndad›r.
fiu noktalar›n netlik kazanmas› önceliklidir: Kriz, kapasite, kay-
YALÇIN SÖNMEZ nak ve temel tutumlar bak›m›ndan piyasalar› ne yönde etkiledi?
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr Bunu bilirsek stratejik tutum belirlememiz kolaylafl›r. Finans
sektörü krizde kendi ç›karlar› aç›s›ndan köklü bir tutum de¤iflik-
li¤i içine girdi. Kredi musluklar›n›, özellikle KOB‹’lere kapatt›.
Genel duruma Krizden en büyük hasar› gören KOB‹’ler bugün kriz sonras› dö-
bak›ld›¤›nda nemin reflekslerini gösteremiyorlar. Ekonomi yönetiminde sek-
KOB‹’lerimizin törel tercihler büyük önem kazand›. Kriz sektörel tercihleri de
krizden ç›k›fl büyük ölçüde altüst etti. Krizden sonraki dönemin sektörel ter-
cihleri neler olacak, bunu da aç›kça görmemiz laz›m. Kriz dün-
sorunlar›n› yo¤un ya piyasalar›n› da de¤ifltirdi¤ine göre Türkiye’nin krizden sonra-
biçimde yaflad›klar› ki döneme ait yeni ihracat politikalar›n›n olmas› gerekir. Bu sap-
görünüyor. ‹lgi, tamalar› daha da geniflletebiliriz.
destek görmek, Avrupa ülkelerinin bu konuda ne yapt›klar›na bak›p ders ç›-
karabiliriz. Kriz döneminde KOB‹’lere ve inovasyona öncelik
kamu nezdinde verdiler. Bugün Avrupa pazar›n›n tüketti¤i ürünün yüzde
öncelik almak 58’ini Avrupa KOB‹’leri üretiyor. Demek ki, iç pazar› ihmal
istiyorlar. ederek d›fl pazar kazan›lam›yor.
Kendilerine yeni bir Genel duruma bak›ld›¤›nda KOB‹’lerimizin krizden ç›k›fl sorun-
yol haritas› lar›n› yo¤un biçimde yaflad›klar› görünüyor. ‹lgi, destek görmek,
kamu nezdinde öncelik almak istiyorlar. Kendilerine yeni bir yol
oluflturmalar› için haritas› oluflturmalar› için yol yordam gösteren düflünce ve bil-
yol yordam gösteren giyi ar›yorlar. VI. KOB‹ Zirvesi, tam da bu ihtiyac› gidermek, KO-
düflünce ve bilgiyi B‹’lerin önünde duran mu¤lak noktalar› ayd›nlatmak için topla-
ar›yorlar. VI. KOB‹ n›yor. Piyasalar eskiye göre bugün ne durumdad›r? Yeniden bü-
Zirvesi, tam da bu yüme dönemine geçerken KOB‹’lere tahsis edebilece¤imiz kay-
nak ve kapasitemiz nedir? Finans sektörünün KOB‹’lere aç›lma-
ihtiyac› gidermek, s› için neler yap›lmal›? Hangi konulara ve hangi sektörlere yo-
KOB‹’lerin önünde ¤unlaflmal›y›z? Yeni yat›r›mlar› ve istihdam› art›rmak için neler
duran mu¤lak yapabiliriz? KOB‹’lerin inovasyon kapasitesini ortaya ç›karman›n
yöntemleri nedir? ‹hracat politikam›za ne gibi yenilikler katma-
noktalar›
l›y›z? vb. .......
ayd›nlatmak için Bütün bunlar›n cevab›n› ö¤renmek için 11-12 Mart tarihlerinde
toplan›yor. ‹stanbul Dedeman’da buluflmak üzere.
Mart 2010 KobiEfor 9