Page 9 - KobiEfor_Mart_2010
P. 9

ED‹TÖR









                                              Kriz sonras›n›n güçlükleri


                                           Dünya krizden ç›kt›, biz de ç›kt›k. Ama as›l zorlu süreç flimdi
                                           bafllad›. Çünkü kriz bütün dünyay› ve ülkeleri belli ölçüde etki-
                                           ledi ve de¤ifltirdi. Krizden sonraki dünya bir çok bak›mdan fark-
                                           l› olacak. Bu hem tek tek bütün ülkeler için geçerli, hem de tek
                                           tek bütün iflletmeler için.
                                           fiunu biliyoruz: Krizden önceki stratejiler art›k ifle yaramayacak.
                                           Kriz döneminde yap›lm›fl geçici stratejilerin de ifli bitti. Kriz son-
                                           ras›n› iyi çözümleyen stratejiler gerekli.
                                           fiunu da biliyoruz: Tek tek iflletmelerin krizden sonraki dönemi
                                           do¤ru okumalar›, do¤ru kamu politikas›n›n varl›¤›n› gerektirir.
                                           Bu politika da oluflturulma aflamas›ndad›r.
                                           fiu noktalar›n netlik kazanmas› önceliklidir: Kriz, kapasite, kay-
             YALÇIN SÖNMEZ                 nak ve temel tutumlar bak›m›ndan piyasalar› ne yönde etkiledi?
             yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  Bunu bilirsek stratejik tutum belirlememiz kolaylafl›r. Finans
                                           sektörü krizde kendi ç›karlar› aç›s›ndan köklü bir tutum de¤iflik-
                                           li¤i içine girdi. Kredi musluklar›n›, özellikle KOB‹’lere kapatt›.
                   Genel duruma            Krizden en büyük hasar› gören KOB‹’ler bugün kriz sonras› dö-
                      bak›ld›¤›nda         nemin reflekslerini gösteremiyorlar. Ekonomi yönetiminde sek-
                    KOB‹’lerimizin         törel tercihler büyük önem kazand›. Kriz sektörel tercihleri de
                     krizden ç›k›fl         büyük ölçüde altüst etti. Krizden sonraki dönemin sektörel ter-
                                           cihleri neler olacak, bunu da aç›kça görmemiz laz›m.  Kriz dün-
               sorunlar›n› yo¤un           ya piyasalar›n› da de¤ifltirdi¤ine göre Türkiye’nin krizden sonra-
             biçimde yaflad›klar›           ki döneme ait yeni ihracat politikalar›n›n olmas› gerekir. Bu sap-
                  görünüyor. ‹lgi,         tamalar› daha da geniflletebiliriz.
                  destek görmek,           Avrupa ülkelerinin bu konuda ne yapt›klar›na bak›p ders ç›-
                                           karabiliriz. Kriz döneminde KOB‹’lere ve inovasyona öncelik
                  kamu nezdinde            verdiler. Bugün Avrupa pazar›n›n tüketti¤i ürünün yüzde
                    öncelik almak          58’ini Avrupa KOB‹’leri üretiyor. Demek ki, iç pazar› ihmal
                         istiyorlar.       ederek d›fl pazar kazan›lam›yor.
             Kendilerine yeni bir          Genel duruma bak›ld›¤›nda KOB‹’lerimizin krizden ç›k›fl sorun-
                       yol haritas›        lar›n› yo¤un biçimde yaflad›klar› görünüyor. ‹lgi, destek görmek,
                                           kamu nezdinde öncelik almak istiyorlar. Kendilerine yeni bir yol
               oluflturmalar› için          haritas› oluflturmalar› için yol yordam gösteren düflünce ve bil-
           yol yordam gösteren             giyi ar›yorlar. VI. KOB‹ Zirvesi, tam da bu ihtiyac› gidermek, KO-
              düflünce ve bilgiyi           B‹’lerin önünde duran mu¤lak noktalar› ayd›nlatmak için topla-
               ar›yorlar. VI. KOB‹         n›yor. Piyasalar eskiye göre bugün ne durumdad›r? Yeniden bü-
              Zirvesi, tam da bu           yüme dönemine geçerken KOB‹’lere tahsis edebilece¤imiz kay-
                                           nak ve kapasitemiz nedir? Finans sektörünün KOB‹’lere aç›lma-
               ihtiyac› gidermek,          s› için neler yap›lmal›? Hangi konulara ve hangi sektörlere yo-
              KOB‹’lerin önünde            ¤unlaflmal›y›z? Yeni yat›r›mlar› ve istihdam› art›rmak için neler
                    duran mu¤lak           yapabiliriz? KOB‹’lerin inovasyon kapasitesini ortaya ç›karman›n
                                           yöntemleri nedir? ‹hracat politikam›za ne gibi yenilikler katma-
                          noktalar›
                                           l›y›z? vb. .......
                 ayd›nlatmak için          Bütün bunlar›n cevab›n› ö¤renmek için 11-12 Mart tarihlerinde
                       toplan›yor.         ‹stanbul Dedeman’da buluflmak üzere.


                                                                                       Mart 2010 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14