Page 154 - KobiEfor_Mart_2010
P. 154

UZMAN                               Uzlaflma stratejisi

                                       ‹  fladam›n›n en önemli görevi uyufl-  zorlanabilirler. ‹flletmenin beklentilerini
                                          mazl›ktan kaç›nmak, kendini deza-
                                                                          karfl›layaca¤›m diye insanlar› tarumar
                                                                          edemeyiz, insanlar›n beklentilerini kar-
                                          vantajl› bir duruma sokmamakt›r. ‹fl-
                                        letmemizi para kazanmak için açt›k.  fl›layaca¤›m derken iflletmeyi bat›rama-
                                        Tüm etkinliklerimizi bu amac› gerçek-  y›z. Liderlik dengedir. Lider her iki tara-
                                        lefltirmek için kullanmal›y›z. Bu neden-  f›n da kârl› ç›kmas›na dikkat etmelidir.
                                        le pazarl›k etmesini ve uzlaflmay› bil-  Pazarl›k ve uzlaflma aflamas›na her iki
                                        memiz gerekir.                    taraf›n da yarar›na olacak bir sonuca
                                        Çat›flmalar› yönetme konusunda uç  ulaflmay› istemeliyiz.
                                        noktalardaki yöneticiler dört grupta
                                        toplan›yor. Birinci gruptakiler, iflletme-  Uzlaflma Aflamalar›:
                                        nin beklentilerine duyarl›, insanlar›n  Analiz, Planlama, Tart›flma
                                        beklentilerine duyars›z olan  “ifl ve üre-  Uzlaflma sürecine girmeden önce ev
                                        tim odakl›” yöneticiler uzlaflmazl›klara,  ödevlerimizi yapmal›y›z. Özellikle karfl›
                                        daha çok “ben kazanay›m, sen kaybet”  taraf›n ihtiyaçlar›n›n ve de¤erlerinin ne
                                        anlay›fl› ile yaklafl›r. Biz bu tip yönetici-  oldu¤unu incelemeye zaman ay›rmal›-
                                        lere “iflletmenin iflini bilen bafl belala-  y›z. Uzlaflma aflamas›nda ortaya ç›ka-
                                        r›” diyoruz.                      cak tart›flmalar› çözmeye ve uygulaya-
                                        ‹kinci gruptakiler, iflletmenin beklenti-  ca¤›m›z taktikleri belirlemeye çal›flmal›-
             MEM‹fi YILMAM               lerine duyars›z, insanlar›n beklentileri-  y›z. Bir sonraki aflama tart›flmad›r. Tar-
                                        ne duyarl› olan  “insan ve iliflki odakl›”  t›flma tarafs›z olmal›, iflin içine duygu
             Uzman E¤itmen/             yöneticiler uzlaflmazl›klara, daha çok  ve kiflilikleri kar›flt›rmamal›y›z. Hakl›
             Yönetim Dan›flman›          “ben kaybedeyim, sen kazan” anlay›fl›  ç›kmak için de¤il, karfl›l›kl› kazanç sa¤-
                                        ile yaklafl›r. Biz bu tip yöneticilere “ifl-  lama fikri üzerinde yo¤unlaflmal›y›z.
             memis@yilmam.com           letmenin iflini bilmeyen bafl belalar›”  Bask›: Daha çabuk karar vermesi için
                                        diyoruz. Bu tipler takipçileri taraf›ndan  karfl› taraf› zorlamak amac›yla kullan›-
             Uzlaflmalarda               “parmakta oynat›lacak” yönetici olarak  l›r. Bu tür bask›larla kolayca bafl ede-
                                        görülürler.
                                                                          bilmelisiniz.
             ya da pazarl›k             Üçüncü gruptakiler, iflletmenin beklen-  Kiflisel  Sald›r›lar: Karfl› taraf di¤erinin
                                        tilerine de insanlar›n beklentilerine de  kiflisel bir sald›r›ya tepki vermesini sa¤-
         yaparken öncelikle             duyars›z olan yöneticiler “bana dokun-  layarak dikkatini da¤›t›r. Sakin olun.
                                        mayan y›lan bin yaflas›n” tipi yönetici-  Dört derin nefes al›n. Tuza¤a düflme-
              “uzlaflmac›”               ler uzlaflmazl›klara, daha çok “ben kay-  yin, duygular›n›z› yönetin.
          tav›rdan bafllamal›            bedeyim, sen de kaybet” anlay›fl› ile  Muhatab›n  Karar  Verme  Yetkisinin  Ol-
                                        yaklafl›r. Biz bu tip yöneticilere “pasif,
                                                                          mama as›: Muhatap  “amirine” dan›flma-
            “kazan/kazan”               yetersiz” diyoruz. Bunlar iflletmede var-  dan herhangi bir konuda anlaflmay› ret
                                        l›¤›n› sürdürecek kadar çal›fl›rlar, etliye  edebilir. Böylece kendisini her hangi
             ilkesini do¤ru             sütlüye kar›flmazlar. Yönetim tarz› ola-  bir yükümlülük alt›na sokmam›fl, es-
                                        rak “sald›m çay›ra, mevlam kay›ra”  neklik kazanm›fl olur. Bu nedenle ger-
          hareket etmeliyiz.            yaklafl›m›n› tercih ederler.       çek anlam›yla karar verme yetkisine sa-
                                        Dördüncü gruptakiler, hem iflletmenin  hip kifli ile görüflme yapmakta ›srar et-
             “Ben vereyim,              beklentilerine duyarl›, hem de insanla-  meliyiz.
              sen de ver”               r›n beklentilerine duyarl› olan  “tak›m  Ev Ödevinizi Çal›fl›n: Mümkün olan di-
                                        lideri tipi” yöneticiler uzlaflmazl›klara,
                                                                          ¤er alternatiflerin listesi olmadan sat›-
              yaklafl›m›n›               daha çok “kazan/kazan” anlay›fl› ile  nalma sürecini bafllatmay›n. Benzer
                                        yaklafl›r. Biz bu tip yöneticilerin en de-  ürün veya hizmeti nereden temin ede-
            yapamayanlar,               ¤erli vasf›; insanlar arac›l›¤› ile üretken-  bilece¤inizi ö¤renin.
                                        li¤i sa¤lamalar›d›r.              ‹yi ‹liflkilere Girin: Karfl› tarafla iliflkinizi
            “kazan/kazan”               Çat›flmalar› yönetme konusunda bir de  daima s›cak tutun. Bu size insanlarla so-
                                        ortada olan yönetici tipleri de vard›r.  runlar› birbiriden ay›rabilme özelli¤i ka-
              yaklafl›m›n›               Bunlar çat›flmalar› “uzlaflmac›” yakla-  zand›r›r. Asla karfl›ndakinin zekâs›n› ve
              baflarmakta                fl›mla çözmeyi tercih ederler. Sloganla-  duygular›n› sorgulayan kiflisel sald›r›lara
                                                                          baflvurmay›n. Daha çok sorun ya da
                                        r›, “bak bana bir gözümle, bakay›m sa-
            zorlanabilirler.            na iki gözümle” ya da “gel bana bir  davran›fl üzerinde serin kanl›kla durun.
                                        ad›m, geleyim sana iki ad›m” de¤ildir.  Karfl› Taraf›n Ç›karlar›n› ‹çeren Bir Liste
                                        Daha çok “Ben vereyim, sen de ver”  Haz z›rlay›n: Bu size pazarl›¤›n derinlefl-
                                        yaklafl›m›n› tercih ederler.       mesi halinde, karfl› taraf›n ç›karlar›n›
                                        Uzlaflmalarda ya da pazarl›k yaparken  tam olarak anlaman›za yard›mc› olacak-
                                        öncelikle “uzlaflmac›” tav›rdan baflla-  t›r. Kiflinin ç›karlar›n› tatmin edecek al-
                                        mal› “kazan/kazan” ilkesine do¤ru ha-  ternatifler aray›n.
                                        reket etmeliyiz. “Ben vereyim, sen de  Son söz: Tart›flma fikir al›flveriflidir, mü-
                                        ver” yaklafl›m›n› yapamayanlar, “ka-  nakafla duygu al›flveriflidir. Tart›fl›n,
                                        zan/kazan” yaklafl›m›n› baflarmakta  ama münakafla etmeyin.

           154 KobiEfor Mart 2010
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159