Page 114 - KobiEfor_Mart_2010
P. 114
PAZAR ÜLKE
Türkiye’nin geleneksel en büyük d›fl ticaret partneri
ALMANYA
Almanya’da 3 milyon Türk ve iki kat› kadar “Türkleflmifl Alman”
(vertürkt) varl›¤› ile aç›klanan iki yönlü kültürel kaynaflma, Türk
giriflimci için Almanya’da ›l›man bir iklim oluflturmufltur.
Pazar avantajlar› ve teknolojik üstünlük ilavesiyle Almanya Türk
giriflimci için bulunmaz bir yat›r›m cenneti olmufltur.
A vrupa’n›n en büyük ekonomisi Almanya ayn› kald›rm›flt›r. Türk giriflimci Almanya’da 610 bin civa-
zamanda Türkiye’nin de geleneksel en büyük
r›nda istihdam sa¤lamakta ve 95 milyar Euro ci-
d›fl ticaret partneridir. Alman ekonomisi
varında ciro yaratmaktad›r. Bu istihdamda 250 bin
2009 yılında yüzde 5.4 reel daralma yafla-
rinin sektörel da¤ılımı flöyledir:
m›fl, ihracatı yüzde 14.7 ve ithalatı yüzde 8.9 küçül- kifli, Türk olmayand›r. Almanya’daki Türk iflletmele-
müfltür, ancak 2009 ikinci çeyre¤inde yüzde 0.4 ve ● Perakende ticaret 28.300
üçüncü çeyre¤inde yüzde 0.7 reel büyüme sa¤laya- ● Toptan ticaret 6.300
rak küresel krize karfl› dikkat çeken bir baflar› sa¤la- ● Otel ve lokantacılık 19.500
m›flt›r. 2010 yılında yüzde 0.3 gibi düflük bir büyüme ● Di¤er hizmetler 16.000
öngörüsüyle toparlanmas›n› sürdürmektedir. ● ‹nflaat 1.900
● El sanatlar› 6.000
Almanya-Türkiye ticareti ● ‹malat 1.800
Almanya’ya ihracat›m›z 2008 y›l›nda 12 milyar 952
milyon dolar, Almanya’dan ithalat›m›z 18 milyar 687 Almanya’nın yabancı yatırım çekicili¤i
milyon dolar olarak gerçekleflti. Ticaretimiz yüksek Almanya, yabancı yatırımcı için hem teknolojik
ama üç ana sektörle s›n›rl›d›r. ‹lk 10 ürün üzerinden geliflmiflli¤i, hem merkezi co¤rafyas›, hem son dere-
bak›l›rsa, Kara tafl›tlar›, Tekstil ve Turizm ticareti gibi, ce geliflmifl altyapısı, hem güven verici hukuk siste-
üç sektöre s›k›flm›flt›r. Türk ‹fl dünyas›n›n bu büyük mi ve hem de kalifiye iflgücü nedeniyle çekicidir.
Avrupa ekonomisinden daha fazla yarar üretmesi için KOB‹ ölçekli yat›r›mc›ya kamu deste¤i ilkeseldir. Av-
özel bir noktaya odaklanmas› gerekmektedir: Bugün rupa’da en rasyonel ve makul vergi sistemi Alman-
Almanya’da yat›r›m yapmakla Türkiye’de yat›r›m yap- ya’da uygulanmaktad›r.
mak aras›nda hiçbir risk fark› kalmam›flt›r.
Almanya’da sanayi ve KOB‹’ler
Almanya’da Türk yatırımı Alman ekonomisinde yaflanan yap›sal dünüflümle
Almanya ile Türkiye aras›ndaki yat›r›m fark›n›, Hizmet Sektörü sanayinin yerini almaktadır ama sa-
2010 y›l› bafl›nda bu ülkeye yat›r›m yapan Türk giri- nayi de önemini korumaktad›r. Sanayide istihdam
flimci say›s›n›n 80 bine yaklaflm›fl olmas› ortadan hala 8 milyonun üzerindedir. Sanayide tablo fludur:
114 KobiEfor Mart 2010