Page 43 - KobiEfor_Subat_2010
P. 43

IRAK, TÜRK‹YE ‹Ç‹N fiANS

                                                                Irak’›n 2009 y›l›nda Türki-
                                                              ye için flans oldu¤unu belir-
                                                              ten Büyükekfli, “Irak, bundan
                                                              sonraki aflamada önemli pa-
                                                              zar›m›z olmaya devam ede-
                                                              cek. Rakam›n birkaç y›l içinde
                                                              10 milyar dolara ç›kaca¤›n›
                                                              düflünüyorum. ‹hracatç›lar bu
                                                              pazar› her zaman göz önünde
                                                              tutsunlar” diyor. Büyükekfli, 1
           dünya piyasalar›n›n ç›k›fla geçti¤ini gösterir nitelik-  milyar dolar›n üzerinde y›ll›k
           teydi. Bizim de ihracat rakamlar›ndaki art›fl›m›z bu  ihracat yap›lan ülkeler aras›n-
           sav› do¤ruluyor. Özellikle Aral›k ay›nda çok büyük  da en fazla ihracat düflüflü-
           bir ihracat art›fl› gerçeklefltirdik. Bu koflullar alt›nda  nün Birleflik Arap Emirlikle-
           biz do¤al olarak 111 milyar dolarl›k ihracat hedefi-  ri’nde gözlendi¤ini de belirte-
           ni oldukça gerçekçi ve olas› buluyoruz. Burada bir  rek, “Ukrayna, Rusya, Romanya, Bulgaristan gi-
           iyimserlik de¤il, bir hesap kitap u¤rafl› görüyoruz.   bi ülkelerdeki düflüfl oldukça yüksek oldu. Lis-
                                                              tede çok say›da AB ülkesinin yan› s›ra ABD de
              Yeni bir ihracat stratejimiz var m›? Bu strateji   yer al›yor. Bu da ihracat›m›z›n gerilemesinde ge-
              hangi d›fl pazarlara odakl›? Alternatif pazar    liflmifl ülkelerin krizden etkilenmesinin pay›n›n
              de¤eerlendirmeniz ne yöndedir?                  büyük oldu¤unu gösteriyor” diye konufluyor.
              Türkiye kriz öncesinde a¤›rl›kl› olarak geliflmifl pi-  Büyükekfli, M›s›r’a ihracat›n da iki kat›n üzerin-
           yasalara ihracat yapan bir ülkeydi. ‹hracat›m›z›n yüz-  de artt›¤›n› vurguluyor.
           de 50’sinden fazlas›n› AB ülkelerine gerçeklefltiriyor-
           duk. Bu rakama ABD ve Kanada gibi geliflmifl ülke-
           leri de ekledi¤imizde Türkiye’nin en büyük ihracat  a盤› düflerken, iflsizlik oran› azalmakta, üreticilerin
           pazar›n›n dünyan›n geliflmifl ülkeleri oldu¤unu görü-  uluslar aras› piyasalarda rekabet gücü artmakta, ser-
           yoruz. Elbette küresel krizde en çok ekonomik kay›p  maye birikimi gerçekleflmekte, Türkiye zenginlefl-
           veren piyasalar geliflmifl ekonomiler oldu¤undan,  mektedir. Elbette ihracat Türkiye’nin krizden ç›kma-
           Türkiye de bu süreçte oldukça etkilendi. Türkiye ih-  s› konusundaki en önemli silah› ve Türkiye ekono-
           racat portföyünü çeflitlendirmeli ve katmanland›rma-  misi için de en büyük çözüm orta¤›d›r.
           l›d›r. Bu nedenle de komflu ülkeler stratejisi, Afrika
           stratejisi ve Asya stratejisi gibi çeflitli aç›l›mlar› ger-  Size göre ihracat›m›z›n yeniden yükseliflinde
           çeklefltirmekten yanay›z. Yine son zamanlarda Latin  öncülü¤ü hangi sektörler yapacakt›r?
           Amerika’da Türkiye ihracatç›s› için yeni pazarlardan  Geçti¤imiz sene en fazla ihracat yapan sektörleri-
           birisine dönüflüyor. Bizim bu süreçten en çok önem  miz tafl›t araçlar› ve yan sanayi, haz›r giyim ve kon-
           verdi¤imiz bölge Komflular›m›z ve Afrika-Asya k›tala-  feksiyon, demir çelik, kimyevi ürünler ve elektrik-
           r›. Tüm bu hedefler geliflmekte olan piyasalardan  elektronik sektörümüz oldu. Krizden ç›k›fl sürecinde
           olufluyor ve özellikle Afrika k›tas› küreselleflme süre-  yine bu sektörlerimizin h›zl› bir toparlanma içerisine
           cine henüz tam eklenemedi¤inden kendi iç dinamik-  girece¤ini ve ihracat› sürükleyece¤ini düflünüyoruz.
           leriyle büyüyor ve bu nedenle de küresel krizden gö-  Di¤er taraftan tüm sektörlerimizin de bu sürece kat-
           rece etkilenmemifl bir görünüm arz ediyor. Yani Afri-  k› verece¤ini ve krizden tüm sektörlerin at›l›m›yla ç›-
           ka ülkeleri büyümeye devam ediyorlar. Bu da elbet-  kaca¤›m›z› da belirtmek isterim.
           te oradaki pazarlar› Türkiye için cazip k›l›yor.
                                                              Mevcut ihracat teflvikleri sizce yeterli midir?
              ‹hracat Türkiye’nin krizden ç›k›fl›nda           Baflka beklentileriniz var m›?
              çözüm olabilir mi?                              Türkiye’nin ihracattaki rekabet gücünü artt›rabil-
              Bu soruya çok net bir yan›t vereyim: Türkiye’nin  mesi için maliyet noktas›nda daha rekabetçi olmas›
           krizden ç›kmak için en önemli çözüm orta¤› ihracat-  gerekiyor. Özellikle istihdam ve vergi yükleri tüm re-
           t›r. ‹hracat›n artmas› demek, Türkiye’de üretimin art-  el sektör için oldukça yüksek. Rakiplerimizle karfl›-
           mas›, istihdam›n artmas›, ülkeye giren dövizin art-  laflt›rd›¤›m›zda gerek enerji maliyetlerinde gerek ifl-
           mas›, flirketlerin kazançlar›n›n artmas›, ülkenin iç pi-  gücü maliyetlerinde çok ciddi anlamda dezavantajl›
           yasa riskinin hafifletilmesi, piyasaya para pompalan-  oldu¤umuzu görüyoruz. E¤er ihracat›m›z› daha da
           mas› anlamlar›na gelmektedir. Makro ekonomik tüm  yükseltmek, daha fazla üretim yapmak ve daha faz-
           göstergeler, ihracat›n artmas›ndan olumlu yönde et-  la istihdam üretmek istiyorsak maliyetlerimizi reka-
           kilenmektedirler. Güçlü ihracatla cari aç›k, d›fl ticaret  betçi seviyelerde tutmam›z gerekiyor.


                                                                                       fiubat 2010 KobiEfor 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48