Page 9 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 9

ED‹TÖR









                                                Reformlar› bekliyoruz


                                          ‹fl dünyas›, gidiflatta aksama tespit etti¤i anda hemen düzeltilme-
                                          sini ister. Düzeltilmesi istenen fley, ço¤u zaman baflka flikayet ko-
                                          nular›yla ba¤lant›l›d›r. Günübirlik reform olmaz diyerek taleplerden
                                          kaç›n›rsak sonunda öyle bir noktaya gelinir ki, ekonomik faaliyet
                                          ortam›n›n tümünü düzenlemek zorunlu olur. Çünkü, aksayan her-
                                          hangi bir konuyu, di¤er konularla olan ba¤lant›lar› nedeniyle tek
                                          bafl›na düzeltemez olursunuz.
                                          Günübirlik aksamalar genellikle iflletme veya sektör baz›nda iken,
                                          düzenleme talebi yap›sal bir sorun olarak ortaya ç›kar. Bu durum-
                                          da yap›ya el atmak ve yeniden düzenlemek gerekir.
                                          Türkiye y›llard›r, ama ancak yüksek bir cari aç›kla birlikte, baflar›y-
                                          la yürüttü¤ü ihracat politikas›n›n sürdürülemez oldu¤unu, 2010 y›-
           YALÇIN SÖNMEZ                  l›n›n ilk yar›s›ndan sonra, ihracat›m›z›n büyümeye katk›s›n›n nere-
           yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  deyse s›f›ra inmesiyle gördü ve yap›sal reformlar›n kaç›n›lmaz ol-
                                          du¤unu anlad›. Gücünü ara mal› ithalat›ndan alan bir ihracat elbet-
                                          te sürdürülebilir olamazd›.
                                          ‹hracatta t›kanma bize yüksek de¤erli TL’den kaynaklan›yormufl gi-
                       Hükümet,           bi gözüktü. Oysa anti-eflasyonist bir çizgide yüksek de¤erli ulusal
               reform alanlar›n›          para zorunluydu. Bu durumda Türkiye’nin reformlara yönelmesin-
                                          den baflka çaresi yoktu.
           yoklamaya bafllad›.             Yap›sal reformlar flartt› ama bunun da karfl›lanmas› gereken bir ma-
             Kapsaml› bir borç            liyeti vard›.  Örne¤in Türkiye’de enerji fiyatlar›n› sanayimizin reka-
              yap›land›rmas›na            betçi olabilece¤i düzeye indirmek, istihdam›n iflverene maliyetini
                                          düflürmek, dolayl› vergilerin bir k›sm›ndan vazgeçmek gibi reform-
                         yöneldi.         lar ancak büyük kamu gelirlerinden vazgeçmekle mümkün olurdu.
                        E¤itimde          O halde?
           reform denebilecek             Nihayet bu soruyu soraca¤›m›z noktada oldu¤umuzu farkettik. Tür-
                                          kiye art›k reformlar› birbiri ard› s›ra gerçeklefltirmeliydi. Nitekim Hü-
                 yeni yat›r›mlar›         kümet, reform alanlar›n› yoklamaya bafllad›. Kapsaml› bir borç ya-
                       göze ald›.         p›land›rmas›na yöneldi. E¤itimde reform denebilecek yeni yat›r›m-
                     Arkas› nas›l         lar› göze ald›. Arkas› nas›l gelecek, bekleyip görece¤iz. Üstelik ül-
                                          kede 7 ay sonra yap›lacak bir genel seçim varken.
                         gelecek,
                                          Kan›mca piyasan›n, bizzat kendisinin ileri sürdü¤ü reform taleple-
           bekleyip görece¤iz.            rinin maliyetini üstlenmeye haz›r oldu¤unu da göstermesi gerekir.
                 Üstelik ülkede           Belki de bunun için istedi¤i ve bekledi¤i, bir “güven noktas›”d›r.
                                          Son on y›ld›r bu “güven noktas›” Avrupa Birli¤i üyeli¤i yolunda at›-
                      7 ay sonra
                                          lan ad›mlard›. E¤er AB’ye üyelik içinse, toplum reformlar›n maliye-
            yap›lacak bir genel           tini ödemeye haz›r görünüyordu. Ancak Türkiye’nin AB üyeli¤i ko-
                  seçim varken.           nusunda umutlar neredeyse söndü. ABD D›fliflleri Bakanl›¤› arflivin-
                                          den çal›n›p dünyaya aç›klanan belgelerden de görüyoruz ki, AB
                                          üyeli¤inde Türkiye’nin bafl destekçisi olan ABD yönetimi bile Avru-
                                          pa üyeli¤imizden ümidini kesmifl bulunmaktad›r. Keserse kessin
                                          denemez. Ama biz yap›sal reformlar› e¤er bize sa¤layaca¤› orta ve
                                          uzun vadeli kazançlar için yap›yorsak, cesur ad›mlar atabiliriz.
                                          Siyasetten ve siyasilerden beklenen, yap›y› de¤ifltirecek reformlar›
                                          cesaretle yapmalar›d›r.

                                                                                    Aral›k 2010 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14