Page 168 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 168

UZMAN                           Emtialaflma Cehennemi

                                       ‹ flletmelerde kâr oranlar› sürekli olarak  lad›lar. Müflterilerin bu agresif hareketleri,
                                         azal›yor. Eski kârlar bardak oldu. Üretici-
                                                                          fiyatlar›n reel olarak düflmesine ve kârlar›n
                                                                          azalmas›na yol aç›yor.
                                         ler ve sat›c›lar kârl›l›¤a yeniden dönece-
                                         ¤iz beklentisi içindeler.  Üretim, hizmet  Benzerleflmenin son nuçlar›… Müflteriler bir-
                                        ve servis sektörleri günümüzde kâr elde  birine benzer kalitedeki ürün ve markalar
                                        edememe, hatta “SIFIR KÂR” tehlikesi ile  aras›ndan giderek daha ucuzunu talep
                                        karfl› karfl›ya kalm›fl durumdalar. Her taraf-  eder. Fiyatlar reel olarak giderek düfler,
                                        tan “çal›fla çal›fla fakirlefliyoruz”, “çal›fla ça-  kârlar giderek erir. Rekabette kalite önem-
                                        l›fla bat›yoruz” feryatlar› yükseliyor. Bugün  li de¤il mi? Üstün kalite = Üstün rekabet
                                        pek çok flirket “kârs›zlaflma” nedeniyle afla-  gücü de¤il mi? Yüksek kalite gerekli bir
                                        ¤›ya do¤ru inen bir sarmal içinde (negatif  önkoflul, ama rekabet için yeterli de¤ildir.
                                        selection) öylesine s›k›flm›fl durumda ki…  Yüksek kalite günümüz iflletmelerine an-
                                        Neredeyse yapabilecekleri tek ifl, “ifli b›rak-  cak rekabet arenas›na “girifl bileti” kazan-
                                        mak” durumuna gelmifl bulunuyor.   d›rmaktad›r. Orijinal ürün, yani “girifl bile-
                                        Firmalar›n Kârl›l›¤›n› Etkileyen 5 Temel  ti”niz iyi ise sadece iyi de¤il, ola¤anüstü
                                        Faktör                            iyi olmal›s›n›z. Öncelikle “iyi” yapt›¤›n›z ifl-
                                        1. Rekabetin fiiddeti: Rakip say›s› artt›kça,  leri “daha iyi” yapman›z gerekiyor.
                                        fiyat rekabeti de artar.          Ekonomik Baflar›n›n 7 Bilefleni: Yüksek Ka-
                                        2. Tedarikçilerin Gücü: Tedarikçilerle çal›fl-  lite, Makul Fiyat, Zaman›nda Teslim (JIT),
                                        man›n maliyeti yükseldikçe, flirketin kâr›  Güven Kazanmak, Sat›fl Sonras› Hizmet,
                                        azal›r. Tedarik edilen hammaddelerin kali-  Müflteri De¤eri Yaratmak (Kalite + Fayda +
                                        tesi ne kadar iyi ise ürün kalitesi de o ka-  Hizmet / Fiyat), H›zl› ve Çevik Olmak.
                                        dar iyi olacakt›r.                Kalite ve Pazar Pay›: Massachutsetts Cam-
             MEM‹fi YILMAM               3. Müflterinin Gücü: Müflteriler güçlendikçe  brige Stratejik Planlama Enstitüsü taraf›n-
             Uzman E¤itmen/             pazarl›k güçleri artar. Müflterilerin alterna-  dan kalite, kârl›l›k ve pazar pay› aras›nda-
             Yönetim Dan›flman›          tifleri azald›kça fiyat bask›lar› artar. Az sa-  ki iliflki üzerine çal›flma yap›lm›fl. 3000 ifl-
                                        y›da müflteri sat›n al›yorsa fiyatlar› giderek  letme ile yap›lan çal›flmalar sonucunda ka-
                                        afla¤›ya çeker ve firman›n kârl›l›¤› giderek  litenin, pazar pay›n› art›rmada ana faktör
             memis@yilmam.com           azal›r.                           oldu¤u görülmüfl. Kalite yükseldikçe...
                                        4. Yüksek Kârl› Ürünler: :  Sektördeki kârl›-  “Pazar Pay›” Artar.
                                        l›k, ilelebet yüksek olarak sürdürülemez.  Türkiye’de verimlilik bugün ABD’nin yüzde
             Kârs›zlaflma                Yüksek kârlar› gören potansiyel rakipler  40’› seviyesindedir. Verimlili¤imizin potan-
                                        yat›r›m yapmaya bafllay›nca rakip say›lar›  siyelimiz olan yüzde 70 seviyesine eriflme-
         durumuna yol açan              artar, fiyatlar ve kârl›l›k giderek düfler.  si gereklidir. Türkiye’nin mevcut verimlili¤i
                                        5. ‹kame Ürünler: ‹kame, var olan bir ürü-  potansiyelinin sadece yüzde 60’› seviye-
          ileri unsurlardan             nün, ayn› özellikleri tafl›yan benzeri. ‹ka-  sindedir.
                                        me için portakal-mandalina örne¤i, iktisat-  Kalitesizlik maliyetleri befl grupta toplan›r:
                   biri                 ta en çok verilen örnektir. Can› portakal  Kontrol Ve De¤erlendirme Giderleri. Hata-
                                        isteyen bir kimse, mandalina yiyerek de  lar› Telafi Etme (Onar›m) Giderleri. Hatala-
        “EMT‹ALAfiMA”d›r.                iste¤ini bir flekilde ikame edebilir. Can›  r› Düzeltme Giderleri. Hatalar› Önleme Gi-
                                        pasta isteyen bir bireyin ise ekmek yiye-  derleri. Hurdaya Ayr›lan Ürün Giderleri.
             Emtialaflma,                rek bunu gerçeklefltirmesi mümkün de¤il-  Kalitesizlik maliyetinin en büyük kalemi,
                                        dir. Markalar›n, firmalar›n, ürün ve hizmet-  kalitesiz insanlar›n yaratt›¤› kalitesiz ürün
               eflyalar›n                lerin benzerleri, alternatifleri artt›kça fiyat-  ve hizmetler. Kalitesizlik maliyetlerine sa-
                                        lar giderek düfler ve kârl›l›k azal›r.
                                                                          dece parasal kay›plar olarak bakamay›z.
             ayn›laflmas›,               Kârs›zlaflma durumuna yol açan ileri un-  Onlar›; zaman, iflçilik, imaj kayb› ve sosyal
                                        surlardan biri “EMT‹ALAfiMA”d›r. Emtialafl-
                                                                          kay›plar olarak da de¤erlendirmeliyiz. Kali-
             benzerleflme                ma, eflyalar›n ayn›laflmas›, benzerleflme  teye önem vermeyen bir kuruluflta sahip
                                        anlam›na gelir. Artan rekabet sonunda, her
                                                                          olunan makina, araç, ekipman ve gereçle-
           anlam›na gelir.              sektörde artan firma say›s› ve ürünler ile  rin yüzde 25’i, personelin yüzde 25’i, mev-
                                                                          cut bina ve tesislerin yüzde 40’› at›l kalm›fl
                                        hizmetlerin, ifl yapma modellerinin giderek
            Artan rekabet               birbirine benzemesidir. fiirketler sürekli  demektir. Kalitesizli¤in bedeli sat›fl has›la-
                                        benzerlik yar›fl› yap›yor. Sürekli birbirini
                                                                          t›n›n yüzde 24’üne, imalat maliyetlerinin
             sonunda, her               takip ve taklit ediyor. Giderek birbirine  yüzde 25’ine departmanlar›n faaliyet gi-
                                                                          derlerinin yüzde 40’›na bedeldir. Al›nan si-
                                        benzeyen iflletmeler, benzer fikirlere sahip
           sektörde artan               yöneticilerle benzer standartlarda, benzer  parifllerin yüzde 13’ünün iptal olmas› anla-
                                                                          m›na gelmektedir. Faaliyetler aç›s›ndan ise
                                        kalitede, benzer fiyatta üretim yap›yor ve
                                        benzer hizmetler veriyor. fiirketler uygula-  mühendislik faaliyetlerinin yüzde 33’ü di-
            firma say›s› ve             malar konusunda o kadar mükemmel ki  zayn hatalar›n›n bulunmas› ve düzeltilme-
                                        flimdi hepsi giderek birbirine benzemeye  sine harcanmaktad›r. ‹malat kapasitesinin
              ürünler ile               bafllad›. Yüksek kalitedeki benzerliklerle  yüzde 25’i kalite problemlerinin giderilme-
                                        bafl baflay›z. Yüksek kalitedeler, ama gide-  sine ayr›lmaktad›r. Üretimde çal›flan perso-
             hizmetlerin,               rek birbirlerine benziyorlar. Baflar›l› olmak  nelin yüzde 25’i kalite sorunlar›n›n gideril-
                                        için benzerleflmeye son vermeliyiz. “‹yi  mesine tahsis edilmifl olmaktad›r. Juran’›n
               ifl yapma                 Ürün” kavram› giderek s›radanlaflmaya  tespit etti¤i gibi “‹flletmelerin stok maliyet-
                                        bafllad›. Kazananlar›n her fleyi silip götür-  lerinin yüzde 70’i, kalitesizlikten kaynak-
             modellerinin               dü¤ü rekabet dünyas›nda…          lanmaktad›r.” Müflteriler art›k iflletmelerin
                                        BENZERLEfiME = EMT‹ALAfiAMA CEHENNE-  kalitesizlik maliyetlerinin bedelini kendile-
          giderek birbirine             M‹ = BAfiARISIZLIK.                ri ödemek istemiyor. Emtialaflma cehenne-
                                        Ayr›ca ak›ll› ve seçici müflteriler (araflt›rma-  minden kurtulmak isteyen firmalar›n kali-
            benzemesidir.               c›, hesab›n› iyi yapan vb.), birbirine benze-  tesizlik maliyetlerine dikkat etmeleri ve
                                        yen ürün ve markalar aras›ndan, giderek  ürün ve hizmetlerini farkl›laflt›rmalar› gere-
                                        en kalitelisini en ucuza talep etmeye bafl-  kiyor.
           166 KobiEfor Kas›m 2010
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173