Page 140 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 140
DOSYA/DEM‹R ÇEL‹K & DÖKÜM SANAY‹
Döküm krizi atlatt› yüksek ürünlerle büyüyece¤ini
Fuar›n bir di¤er a¤›rl›kl› kat›l›mc›s›n› aktar›yor. Sektöre iliflkin ge-
ise dökümcüler oluflturuyor. Sektör hak- nel de¤erlendirmelerde bulu-
k›nda görüfl almak için baflvurdu¤umuz nan Dal, dünya döküm sek-
Türkiye Döküm Sanayicileri Derne- törü üretiminin y›ll›k 95 mil-
¤i Genel Sekreteri Kubilay Dal, yon ton seviyesine ulaflt›¤›-
kriz havas›n›n da¤›lmaya bafl- n› anlat›yor. Bu büyümede
lad›¤›n› ve bu y›l itibar›yle klasik pik döküm yerine ge-
sektörün yeniden canlanma- lifltirilen, çelik, sfero ve hafif
ya bafllad›¤›n› aktar›yor. Dal metal malzemelerin dökümü
flu bilgiyi veriyor: “2008’in de önemli bir rol oynuyor. Türkiye
üçüncü çeyre¤inden itibaren döküm pazar›n›n döküm sanayi ile ayn›
bafllayan kriz atmosferi etkisiy- paralelde geliflmedi¤inin alt›n› çizen Dal,
le sektör yüzde 35- 65 aras›nda flöyle konufluyor: “Bu nedenle son 10
üretim kaybetti. ‹stihdamda ise y›ld›r Türk dökümhaneleri özellikle Avru-
en az 10 bin nitelikli iflgücü kayb› ya- pal› ana sanayinin talebi ile büyümesini
fland›. 2010’un ilk çeyre¤inde ise hem iç, sürdürebilmifltir. Dünya döküm üretimi art›fl göster-
hem de d›fl pazarda artan talep ile sektörde canlan- mekle beraber geliflmekte olan bölgelerde önemli
ma bafllad›. Ancak üretim miktarlar› hala 2007 y›l› büyüme öne ç›kmaktad›r. Brezilya, Hindistan ve Çin
seviyesinden çok uzakt›r.” istatistiklerde her y›l fark atarak büyümektedirler.
Dal, sfero döküm üreti- Döküm sektörünün önemli müflterisi otomotiv sek-
minin 2007 de 394 bin törü Türkiye’de yerli komponent üretmek yerine it-
ton, 2008 de 400 bin ton hal komponentler ile montaja yönelik yap›lanmakta-
ve 2009 da ise 352 bin d›r. Bu durumda yurdumuzda üretilen döküm parça-
ton olarak gerçekleflti¤ini, lar Avrupa’da iflenmekte ve tekrar fabrikalara kom-
son dönemlerde otomotiv ponent olarak getirilip monte edilmektedir. Önemli
sektörü talebiyle 2010 ilk pazarlar›m›zdan makine imalat›nda ise Uzakdo¤u
yar›s›nda 250 bin ton sevi- menfleli tezgahlar y›llard›r yerli makina üreticisi ile
yesine ulafl›ld›¤›n› aç›kl›- haks›z rekabet etmektedirler.
Kubilay yor. Sektörün önde gelen Bunun d›fl›nda alt yap› yat›r›mlar›ndan hafif ve
Dal
kurulufllar›n›n kriz dönemi- a¤›r rayl› sistemler ve demiryolu araçlar›nda Türki-
ni modernizasyon ve ka- ye Avrupa standartlar›na yaklaflamamaktad›r. Bu
pasite art›r›m› ile geçirdi¤ini aktaran Dal, önümüzde- yönde yap›lacak yat›r›mlarda döküm sanayi kendine
ki günlerde döküm sektörünün katma de¤eri daha önemli pazar bulabilecektir.”
140 KobiEfor Kas›m 2010