Page 132 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 132

‹ZM‹R ATATÜRK OSB





                  ESBAfi, HAVACILIK VE SA⁄LIK SEKTÖRÜNE YÖNEL‹YOR
                                                            Ifl›ksoy, flöyle devam ediyor: “Türkiye tar›m ve ar-
                                                            d›ndan tekstil ile bafllayan büyüme sürecini oto-
                                                            motiv sektörüyle devam ettirdi. fiimdi ise s›ra sa¤-
                                                            l›k ve havac›l›k sektörlerinde. Kurulu gücü bu iki
                                                            sektöre kayd›rabiliriz. Böylece Türkiye’nin 2023
                                                            vizyonunda yer alan 500 milyar dolar ihracat ham-
                                                            lesine de katma de¤eri yüksek iki sektörle destek
                                                            sa¤layabiliriz. fiartlar da bizi o noktaya götürecek-
                                                            tir. Avrupa art›k üretici olma yap›s›ndan uzaklafl-
                                                            maktad›r. Türkiye bu a盤› kapatacak bir güçtedir.”
                                                                                 Serbest bölgelerin
                                                                                 mevzuat ç›kmaz›
                                                                                 Kuruluflundan bu yana
                                                                               bölgesel kalk›nmaya katk›-
                                                                               da bulunma misyonuyla ha-
                                                                               reket eden ESBAfi, tüm ser-
                                                                               best bölgelerde oldu¤u gibi
                                                                               mevzuat s›k›nt›s›yla bo¤u-
                                                                               fluyor. Türkiye’nin bu tür s›-
                                                                               k›nt›lar› bir türlü aflamad›-
               Ertu¤rul Ifl›ksoy                                                ¤›ndan yak›nan Ifl›ksoy, “fiu
                                                                               andaki hükümet ve ondan
                Ege Serbest Bölgesi (ESBAfi) Pazarla-                           önce koalisyon döneminde
             ma ve Tan›t›m Grup Baflkan› Ertu¤rul                               AB’ye üye olma konusunda
             Ifl›ksoy, 16 bini aflan istihdam›, 72’si yabanc› 272  ciddi ad›mlar at›ld›. O süreçte flöyle bir kan› olufl-
             firmas› ve bugüne kadar 40 milyar TL’yi bulan ti-  tu; serbest bölgeler rekabet bölgeleridir. AB’de
             caret hacmiyle ESBAfi’›n örnek al›nacak bir model  ise böyle bölgeler yoktur. Ancak bu konu yanl›fl
             oldu¤unu söylüyor. Kuruluflu 1990’l› y›llarda ger-  ele al›nd›. Zira AB’ye Türkiye’den önce üye olan
             çekleflen ESBAfi’›n 2010 y›l› ticaret hacminin ise 4  Polonya, Macaristan veya Bulgaristan’da serbest
             milyar TL’yi bulmas› bekleniyor. Kuruluflundan bu  bölgeler var. Demek ki AB’ye üye bir ülkede ser-
             yana ESBAfi’›n ekonomiye büyük kakt› sa¤lad›¤›-  best bölge olabiliyor. Polonya örne¤ini verirsek.
             n›n belirten Ifl›ksoy, bundan sonra ise katma de-  Polonya 2017’ye kadar serbest bölgelerdeki vergi-
             ¤eri yüksek, sadece bölge için de¤il Türkiye’nin  sel avantajlar› kald›raca¤›n› taahhüt etti. Yani bu-
             gururu olabilecek yeni bir kalk›nma modeline ön-  nu bir süreç olarak görmek gerekiyor. Türkiye’nin
             cülük ettiklerini paylafl›yor. 6-7-8 Ekim 2010’da II.  de böyle bir süre avantaj› olacakt›r” aç›klamas›n›
             ‹zmir Küresel Havac›l›k ve Offset Konferans›n›n  yap›yor.
             ESBAfi’ta gerçekleflece¤ini duyuran Ifl›ksoy, “ES-  Serbest bölgelerdeki ç›kmaz nedeniyle s›k›nt›l›
             BAfi’›n önderli¤inde kurulan havac›l›k ve uzay sa-  dönemler geçirdiklerini paylaflan Ifl›ksoy, Türki-
             nayinde Türkiye’nin ilk kümelenme derne¤i olan  ye’de yer almak isteyen yabanc› yat›r›mc›lar›n o
             Havac›l›k ve Uzay Kümelenme Derne¤i’n›n        dönem Polonya ve Macaristan gibi ülkelere kayd›-
             (HUKD), bu y›l itibariyle kuruluflu gerçekleflti. Sa-  ¤›n› ve bu nedenle 8-9 bin istihdam sa¤layacak
             vunma Sanayi Müsteflarl›¤›’n›n deste¤i ile kurulan  yat›r›mlar› kaç›rd›klar›n›, bugün Almanya’n›n dahi
             HUKD, Türkiye’de havac›l›¤›n geliflmesi, ileri tek-  el alt›ndan yat›r›mc›y› teflvik etti¤ini aç›kl›yor.
             noloji, sivil ve askeri havac›l›k ile uzak sektörün-  ESBAfi’a bu y›l itibariyle biri Türk 3 ABD’li yat›-
             de dünya pazarlar›nda  kalite, standart ve maliyet  r›mc›n›n gelece¤ini söyleyen Ifl›ksoy, flunlar› kay-
             yönünden rekabet gücü üstün mamul üretim ger-  dediyor: “‹leri teknoloji firmalar›yla görüflüyoruz.
             çeklefltirilmesine katk›da bulunmay› hedefliyor”  Sözkonusu firmalar›n bölgeye gelmesiyle ES-
             diye konufluyor.                                BAfi’ta tahsis edilecek yer kalmayacak. Ayr›ca böl-
                ESBAfi’ta yat›r›mlar› bulunan firmalar›n tamam›-  gemizin çevresinde 250-300 bin metrekarelik
             na yak›n›n›n üretimini ihraç etti¤ini hat›rlatan Ifl›k-  alanlar›m›z var. Talep olmas›yla birlikte bu alanla-
             soy, havac›l›k ve sa¤l›k alan›ndaki kümelenme mo-  r›n 70-80 bin metrekaresi yat›r›mc›ya tahsis edile-
             delinde baflar›y› yakalay›p teknoloji transferlerine  cek. Bu alanlarda 6-7 bin kifli istihdam edilebilir.
             imza atmak istediklerini paylafl›yor. ‹ki sektörde  ESBAfi olarak da 2011’de yüzde 100 dolulu¤a 25-
             yat›r›mc›y› bölgeye çekmek istediklerini paylaflan  26 bin de istihdama ulaflmay› amaçl›yoruz.”


           132 KobiEfor Ekim 2010
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137