banner565

banner622

banner472

banner458

banner457

banner626

01.11.2020, 00:01 12549

Türk KOBİ’leri Sanallaşan Dünyanın Neresinde

Bir KOBİ’nin dijital dönüşüm sürecini ciddi bir stratejik plana dayanmadan yapması sonuçları açısından olumsuz olabilir.
KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da hangi işlerin uzaktan yapılabileceği ve uzaktan yapılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir.
Sanal şirket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda yönetişim sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin sorunudur. Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleşmeyi doğru gerçekleştirmeye bağlıdır.
Dünyanın içerisinden geçtiği son dönüşüm tüm oturmuş kavramları yıkarak yeni bir kavramlar topluluğunun oluşmasına neden oldu. Artık yeni oluşan dünyada yeni kavramlara kendini uyumlaştırmayan herkes, nasıl yaşamın dışına hızla itiliyorsa, iş yaşamı dediğimiz yaşamın en küçüğünden başlayarak, çok az sayıdaki en büyüklere kadar olan zinciri oluşturan KOBİ’ler açısından da bu uyumluluk yaşamsal hale geldi.
Ben yeni yaşanan dönüşümü yukarıdan aşağıya bir akış izleyerek sizlerle paylaşmak istiyorum.
Küresel olarak ne değişti ve bu bizi nasıl etkileyecek?
Ulusal olarak ne değişti burada sorunlarımız ne?
KOBİ’ler bu değişimlerin neresinde, sorunlarımız neler?
Küresel olarak en büyük değişim bence “Pazar” kavramında ortaya çıktı. Hani eskiden de söylerdik “Dünya büyük bir pazar” evet ama bu pazar şimdi çok daha küçük olmasına daha küçük, pazara girmek eskisine göre daha kolay ama pazarda var olmak ve varlığını sürdürmenin maliyeti ve bu maliyetleri karşılamak hiç de ucuz değil ve her geçen gün daha fazla olacak. Değişik bir durum gündeme geldi doğrudan müşteriye yönelik ürün üreten şirketlerin uluslararası nitelikteki satış ağlarında olmaları yeterli olmaktan çıktı. Sanal reklam pazarı içerisinde büyük bütçeli firmalar çok daha fazla görünürlük elde etmeyi başarmaktalar bu da küçük reklam bütçesi ya da hiç bütçesi olmayan KOBİ’ler açısından en önemli sorunu oluşturmaktadır.
Küreselleşme ile birlikte bir yandan tedarik zincirleri etkinleşirken diğer yandan kritik malzemeler için riskli bir hale geldi. Pandemi süreci ve uluslararası ilişkilerdeki kırılganlıklar, doğrudan tedarik zincirleri üzerinde etkili olmaya başladı. Alternatif zincirler oluşturmak zorunluluğu yeni dönemde önümüzde duran en önemli konu olmaya devam edecektir.
Ulusal koşullara bakarsak orada dijitalleşme ile ilgili bazı temel sorunlarımız olduğunu belirtmek isterim. Yerli bir işletim sistemimiz hala yaygın olarak kullanılmadığı gibi bir arama motorumuz da henüz yok. Arama motorlarından bazıları hızlı bir biçimde dünyanın en büyük sanal marketleri olma yolunda ilerlemekteler. Bu durum ileride çok daha önemli sorunların ortaya çıkmasına neden olabilir.
KOBİ’ler açısından sorunlarımızın en önemli kısmını dijital dönüşüm için gerekli olan işletme bazında stratejik plan eksikliği oluşturmaktadır. Biz işlerimizi plansız bir biçimde dijital ortama aktardığımız zaman şu tip sorunlarla karşı karşıya kalmaktayız. Diyelim ki dijital dönüşümle üretim hattımızda verimlilik artışı sağlayarak üretimimizi arttırdık. Bu durum iki yeni sorunun ortaya çıkmasına neden olacaktır. Birinci sorun tedarik ile ilgili olarak üretim artışından doğacak artı talebi karşılayacak hammadde ve malzeme bulma ve stok takibini yeniden ele almamız gerekecektir. Bu sorunu çözdüğümüz taktide ikinci sorun ise paketlemede ortaya çıkacaktır.
Bu nedenle bir KOBİ’nin dijital dönüşüm sürecini ciddi bir stratejik plana dayanmadan yapması sonuçları açısından olumsuz olabilir.
KOBİ’ler açısından ortaya çıkan yeni durum da hangi işlerin uzaktan yapılabileceği ve uzaktan yapılan bu çalışmanın nasıl izleneceğidir. Sanal şirket kavramı hızla gelişirken ortaya sanal ortamda yönetişim sorunları çıkarmıştır. Bu sorunları da gidermek kuşkusuz dijitalleşmenin sorunudur.
Yeni dönemde yeni açılımlar yapmak dijitalleşmeyi doğru gerçekleştirmeye bağlıdır.

Yorumlar (0)