Avrupa’nın ‘Doğu’sunun en güçlü ekonomisi; POLONYA
Tarımı, sanayisi, beyaz yakalı işgücü ve iddialı kültürü ile Polonya, Avrupa tarihinin yapıcı ülkelerinden biri olmuştur. Dünyanın en iyisi olduğu konular da vardır.
2008 ve devamındaki Avrupa krizinden en az etkilenen ekonomilerindendir. Polonya pazarında olmak, hem Avrupa, hem Avrasya pazarında olmaktır.Polonya’nın nüfusu, 38 milyondur. Kalkınma ve refah iddiası yüksek ülkedir. Etnik açıdan Avrupa’nın en homojen ülkesidir. Polonya taşkömürü, linyit ve bakır başta olmak üzere önemli maden kaynaklarına sahiptir.
Dünya üçüncü büyük bakır madeni yanında, sülfür, çinko, kurşun, gümüş, magnezyum, kaolin, kil, potas ve tuz rezervleri mevcuttur. Dünyanın üçüncü en büyük gümüş üreticisi konumundadır. Polonya’yı yakından tanıyalım:
Ekonomik büyümedeki yavaşlama, sabit yatırım miktarındaki azalma ve zayıf dış talebe bağlanmaktadır. 2016 yılında yüzde 2.8 GSYİH artış hızı kaydedildi, 2017 yılında yüzde 4.5 büyüme gerçekleşti. 2018 yılında sabit fiyatlara göre yüzde 4.1 oranında artan GSYH’nin, 2019 yılında yüzde 4.07 oranında artarak 650 milyar dolar olması beklenmektedir. GSYİH artışının arkasında özellikle başarılı ihracat performansı yatmaktadır. Zaman içinde iç talebin güçlenmesi, özel tüketim ve sabit yatırımların artması beklentisi güçlenmiştir.
Yatırım Teşvik Sistemi: Teşvik sistemi Batı Avrupa ülkeleriyle gelişmişlik farkının giderilmesi için oluşturulan AB’nin uyum politikası araçlarına dayalıdır.
Türkiye-Polonya Ticareti: Polonya’nın ihracatı 2018 yılında 230.9 milyar dolar, ithalatı ise 230.5 milyar dolar gerçekleşmiştir. Cari denge sağlanmaktadır. Türkiye ile yaptığı dış ticaretin verileri dolar cinsinden aşağıdaki tabloda okunmaktadır.
Pazar mekanizmaları
Yaklaşık 320 milyar dolar civarındaki perakende piyasası ile Polonya, Avrupa Birliği’ne 2004 yılında katılan 10 ülke arasında en büyük pazara sahiptir. Perakende piyasası düzenli olarak büyümekte, iç talep de paralel bir şekilde artmaktadır. Polonya perakende sektörü küresel mali krizden çok fazla etkilenmemiştir. Polonya’da zincir marketler büyük ölçüde yabancı sermayeye aittir ve piyasa dağıtımı bu kanalla gerçekleşmektedir.
Polonya’ya ihraç ürünlerimiz
- Otomobil, steyşın vagonlar, yarış arabaları kara taşıtları için aksam, parçalar.
- Tişört, fanila, diğer iç giyim eşyası (örme)
- Kadın/kız çocuk için gömlek, bluz, takım elbise, ceket vs.
- Kabuklu meyveler (taze/kurutulmuş) (kabuğu çıkarılmış/soyulmuş)
- Buzdolapları, dondurucular, soğutucular, ısı pompaları
- Ev tekstili.
TÜRK DİASPORASI VARŞOVA’DA
DEİK/Dünya Türk İş Konseyi (DTİK) Polonya Buluşması, 6 Mart 2019 tarihinde Polonya’nın başkenti Varşova’da gerçekleştirildi. Buluşmanın rapor özeti şöyledir:
- Polonya, müteahhitlik sektörü için önemli fırsatlar sunuyor.
- AB fonlarından en çok destek sağlayan ülkelerin başında geliyor.
- İki ülke 10 milyar dolarlık ticaret hedefine gittikçe yaklaşmaktadır.
- Sivil havacılık, turizm, fuarlara karşılıklı olarak katılım, üçüncü ülkelerde ortak girişimler, yatırımlar, altyapı projeleri gibi işbirliğimizin daha da yoğunlaştırılabileceği çok sayıda alan mevcuttur.
- Polonya Türk iş dünyasına önemli yatırım olanakları sunmaktadır.