Erzurum Teknik Üniversitesi: Sanayi öncelikliyor projeye odaklanıyor
Erzurum Teknik Üniversitesi, üniversite sanayi işbirliğinde bölgesinin ekosistemi ile ortak hareket ediyor. Erzurum Teknik Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Bülent Çakmak, “Bölgemizdeki diğer üniversitelerle de bu işbirliğini gerçekleştirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Böylece savunma sanayi, biyoteknoloji ve makina imalatı gibi milli projelerin Ar-Ge çalışmalarında yer almayı hedefliyoruz” diyor.
Türkiye’nin genç ve dinamik üniversiteleri arasında yer alan Erzurum Teknik Üniversitesi, ilk öğrencilerini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında aldı. Lisans ve lisansüstü programlarda toplam 4220 öğrenci sayısına ulaşan üniversitenin 288’i akademik, 135’i idari ve 96’sı sürekli işçi kadrolarında olmak üzere 519 personel bulunuyor.
Erzurum Teknik Üniversitesi (ETÜ) Rektörü Prof.Dr. Bülent Çakmak, öğrenci sayısında nicelikten ziyade niteliğin önemli olduğunu belirterek, “Bir yandan mezunlarımızın piyasada aranır olmasını sağlayacak kalitede bir eğitim vermeye çalışırken diğer yandan da ülkemizin ihtiyaçları doğrultusunda araştırmaların yapıldığı bir üniversite olma gayreti içerisindeyiz. Lisans eğitimi alanında dünyadaki gelişmeleri yakından takip etmeye çalışan üniversitemizde aktif öğrenmeye büyük önem vermekteyiz. Öğrenme yönetim sistemleri (Learning Management Systems) kapsamında, üniversitemizde dijital eğitim platformlarını adapte etmeye başladık. Bu sayede üniversitemizde online eğitim verilebilmektedir” diyor.
Erzurum Teknik Üniversitesi’nin Edebiyat Fakültesi’nde 6, Fen Fakültesi’nde 4, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde 5, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi’nde 9, Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 4 ve Spor Bilimleri Fakültesi’nde 1 adet olmak üzere, toplam 29 bölüm bulunuyor. Bülent Çakmak, Mart 2020 itibariyle 29 bölümden 13’ünde eğitim-öğretime devam edildiğini diğer bölümlere öğrenci alımıyla ilgili çalışmalarının sürdüğünü belirtiyor. Üniversitenin; Fen Bilimleri alanında 6, Sosyal Bilimler alanında ise 4 anabilim dalında olmak üzere toplamda 10 anabilim dalında lisansüstü eğitim sürdürülüyor. 2020-2021 akademik döneminde iki yeni bölümde daha eğitim-öğretime başlanacağını duyuran Çakmak, “İngiliz Dili ve Edebiyatı, Endüstri Mühendisliği. Gelecekten yıldan itibaren Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde de eğitime başlayacağız” diyor.
ETÜ, yaklaşık 4000 dönüm arazi üzerine kuruldu. Arazinin üçte ikilik kısmı yeşil alan olarak planlanmış. Bir yandan idari ve fakülte binalarının yapımı sürdürülürken bir yandan da ağaçlandırma ve çevre düzenleme çalışmaları devam ediyor. Çakmak, önümüzdeki dönem içerisinde Sağlık Bilimleri Fakültesi binasının yapımına başlanacağını aynı zamanda hem kendi personellerinin çocukları için hem de şehirde oluşan talep doğrultusunda, kampüs alanı içerisinde anaokulundan liseye kadar bütün kademeleri içeren okulların yapılması girişimlerinin devam ettiğini açıklıyor.
Üniversitemiz bünyesinde; Yüksek Teknoloji Uygulama ve Araştırma Merkezi (YÜTAM), Ekonomik ve Sosyal Araştırma Merkezi (ESAM), Kariyer Planlama, Uygulama ve Araştırma Merkezi (KARPAM), Kadın ve Aile Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (EKAUM), Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (ETÜSEM), Proje Koordinasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Psikoloji Uygulama ve Araştırma Merkezi olmak üzere 7 adet araştırma ve uygulama merkezi de faaliyetlerine devam ediyor.
Bülent Çakmak, “Mevcut mevzuat hükümlerine göre her ilde ancak bir tane teknokent kurulabilmektedir. Üniversitemiz mevcut teknokentin ortakları arasında yer almaktadır. Üniversitemiz bünyesinde, KOSGEB (Küçük ve Orta Ölçekli Sanayileri Geliştirme Başkanlığı) destekli Teknoloji Geliştirme Merkezi (TEKMER) kurma çalışmalarımız devam etmektedir” bilgisini veriyor.
Üniversite; savunma, biyoteknoloji ve makine imalat sanayiye odaklanıyor
ETÜ olarak üniversite-sanayi işbirliğini çok önemsediklerini aktaran Bülent Çakmak, özellikle KOBİ’lerin ürün geliştirme ve üretim aşamalarında ihtiyaç duydukları alt yapı, danışmanlık hizmetlerini karşılamaya çalıştıklarını belirtiyor. Çakmak, TÜBİTAK ve Avrupa Birliği Çerçeve Programları’na sunulacak projelerin hazırlanması, sunulması ve takip edilmesi gibi işlemlerin kurumsal olarak gerçekleştirilmesi için Proje Geliştirme ve Koordinasyon Merkezi ile bu merkez bünyesinde Teknoloji Transfer Ofisi’ni (TTO) kurduklarını açıklıyor. Çakmak, yürüttükleri çalışmaları şöyle anlatıyor: “Teknoloji Transfer Ofisimiz düzenli olarak firma ziyaretleri gerçekleştirmektedir. Bu kapsamda öğretim üyesi-sanayici eşleşmesi yapılarak sanayicinin problemlerine bilimsel çözümler üretmek amacıyla sanayi odaklı bitirme tezleri teşvik edilmektedir. Bu amaçla Erzurum’da bulunan sanayi kuruluşları ile çeşitli protokoller imzalanarak hayata geçirilmiştir. Gerçekleştirdiğimiz bu işbirliklerine örnek verecek olursak; TÜBİTAK destekli olarak, ülkemizde ilk kez 3 boyutlu metal yazıcı geliştirmek üzere, içerisinde ASELSAN, TUSAŞ ve HAVELSAN gibi seçkin firmaların da bulunduğu konsorsiyuma biz de üniversite olarak dahil olduk. Halihazırda devam eden bu projenin ikinci fazı başarı ile tamamlanmıştır. Ayrıca sahip olduğumuz araştırma altyapı imkanlarını tüm araştırmacıların hizmetine sunmak için ilimizde bulunan Atatürk Üniversitesi ile bir protokol yaptık ve iki üniversitenin araştırma laboratuvarlarını tek bir portal altında topladık. Bölgemizdeki diğer üniversitelerle de bu işbirliğini gerçekleştirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Böylece savunma sanayi, biyoteknoloji ve makina imalatı gibi milli projelerin Ar-Ge çalışmalarında yer almayı hedefliyoruz.”
“Erzurum’un avantajları var”
Üniversite öğrencileri için Erzurum’un artılarının eksilerinden fazla olduğunu dile getiren Rektör Bülent Çakmak, “Araştırma alanında işbirliği yaptığımız ikinci bir üniversite ve kış turizmine sahip birçok tesis ilimizde yer alıyor. Öğrenci ile personelimizin kış sporları imkanlarından istifade etmeleri ayrıca şehrimiz ve bölgemizdeki sanayi kuruluşlarının işbirliğine açık olmaları avantajlarımız arasında yer alıyor” diyor. Eksikliklerini ise şöyle aktarıyor: “Sanayi kuruluşlarımızın sayısı az. Öğrenciler şehrimizi kış ve soğuk ile özdeşleştirdikleri için tercih edilirlik oranımız düşük oluyor. Ayrıca sportif ve kültürel imkanların yeteri kadar bilinmemesi de tespit ettğimiz eksiklikler arasında yer alıyor.”
ETÜ öğrencisinin farklılaşma alanlarını Rektör Bülent Çakmak şöyle anlatıyor: “• Öğrencilerimize sınav merkezli eğitim yerine öğrenme merkezli eğitim uyguluyoruz. Yani dijital nesil veya internet nesli gibi sıfatlarla adlandırılan öğrencilerimiz derslerini dijital eğitim teknolojilerini kullanarak aldıklarından diğer üniversitelerdeki akranlarına göre dijital teknolojilere daha kolay uyum sağlayabilmekte ve nitelikli eğitim alan bireyler olarak mezun olabilmektedirler.
• Öğrencilerimizin gerek kulüp faaliyetlerini ve etkinliklerini gerekse de proje çalışmalarını desteklemek suretiyle sadece derslerle yetinmelerini sağlamayıp mezunlardan istenen yeni beceriler (ortak çalışma kültürü, sertifikasyon programlarına katılma ve proje yapma becerisi gibi) kazanmaları temin edilmektedir.
• Sanayi odaklı bitirme projeleri yaptırmak suretiyle TÜBİTAK gibi kurumlardan destek almaları teşvik edilmektedir. Nitekim bu dönem itibariyle öğrencilerimizin üç adet bitirme projesi TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.
• Öğrencilerimize yaz ve kış sezonunda çeşitli spor branşlarında ücretsiz kurslar düzenlenmekte ve üniversitemiz bünyesinde kurulmuş olan takımlara (buz hokeyi, okçuluk, curling, snowboard, masa tenisi, kickboks, vb. gibi) katılarak ulusal yarışmalara katılmaları sağlanmaktadır.
• Öğrencilerimizin yabancı dil düzeylerini artırmak için lisansta aldıkları İngilizce derslerinin haftalık saatleri artırılmış ve müfredat, uygulama odaklı olacak şekilde güncellenmiştir. Ayrıca öğrencilerimiz için ayrı ayrı günlerde İngilizce Film Günleri ve Speaking Club gibi yeni uygulamalar hayata geçirilmiştir.
• Eğitim bilimciler akran-akran öğrenmesinin eğitim metodolojileri içinde önemli bir yer teşkil ettiğini ifade etmektedirler. Bu kapsamda Mühendislik Fakültesi’nde yazılım ve donanım alanlarında açılan kurslar, konu hakkında bilgi sahibi olan öğrenciler tarafından akranlarına verilmekte ve böylece öğrencilerimizin yeni beceriler kazanmaları temin edilmektedir.
• Öğrencilerimizin geleceğe dönük kariyer planlamaları için üniversitemizin ilk kurulduğu yıllardan itibaren Kariyer Merkezimiz etkin olarak rol almakta olup şehrimizde ve bölgemizde ilk kariyer fuarını düzenlemiştir. Böylece öğrencilerimiz ulusal ve uluslararası düzeyde firmalar ile bir araya gelmek suretiyle kariyer planlamalarını gerçekleştirmektedirler.”