Tedarik Zincirinde Müşteri Beklentileri, Tedarik Zincirinde Kullanılan Yenilikçi Teknolojiler
Globalleşen dünya ekonomisinde artan rekabet savaşında, şirketlerin ayakta kalabilmesi, bu değişen rekabet koşullarına şirketlerini uyumlu hale getirmeleri ile mümkündür. Tedarik zinciri, satınalma, ürün yaşam döngüsü yönetimi, tedarik zinciri planlaması, lojistik ve sipariş yönetimini kapsar. Tedarik zinciri yönetimi (SCM), ayrıca küresel tedarikçilerin ve çok uluslu üretim süreçlerinin yönetimi gibi küresel ticaret faaliyetlerinde de kullanılabilir.
Globalleşen dünya ekonomisinde artan rekabet savaşında, şirketlerin ayakta kalabilmesi, bu değişen rekabet koşullarına şirketlerini uyumlu hale getirmeleri ile mümkündür.
Tedarik zinciri, satınalma, ürün yaşam döngüsü yönetimi, tedarik zinciri planlaması (envanter planlaması ve kurumsal varlıkların ve üretim hatlarının bakımı dahil), lojistik (nakliye ve filo yönetimi dahil) ve sipariş yönetimini kapsar.
Tedarik zinciri yönetimi (SCM), ayrıca küresel tedarikçilerin ve çok uluslu üretim süreçlerinin yönetimi gibi küresel ticaret faaliyetlerinde de kullanılabilir. Şirketler artık stratejik tedarik zinciri yönetiminin sağlayacağı rekabet avantajlarını farkına varmış ve bunu yerine getiren şirketler, en başarılı şirketler olarak yerlerini almıştır. Değişen talep, ürün döngüsü kısıtlaması veya artan rekabetten kaynaklanan pazar değişimi, tedarik zincirinin son müşteriye odaklanan stratejiler geliştirmesini gerektirmektedir. Tüm tedarik zincirinin oluşturulmasının ve işleyişinin yeterli olup olmadığına karar veren son müşteridir.
Tedarik zincirinin yönetimindeki asıl amaçlardan biri maliyetlerin en aza indirilmesinin sağlanmasıdır. Azalan maliyetlere ek olarak tedarikçi ve müşteri memnuniyetinin arttırılması da önemli amaçlardan bir diğeridir. Londra ve İstanbul merkezli inovasyon danışmanlık firması GOOINN’in Kasım ayında yayınladığı “Tedarik zinciri tanımı, tedarik zinciri yönetimi ve pazarı, sektörde kullanılan yenilikçi teknolojiler, müşteri beklentileri ve sektörden beklenen riskler” gibi konu başlıklarının ele alındığı rapor sektöre yol gösterir nitelikte… Bu yazımda rapordan derlediğim Tedarik Zincirinde Müşteri Beklentileri ve Tedarik Zincirinde Kullanılan Yenilikçi Teknolojileri sizlerin bilgisine sunuyorum.
Tedarik Zincirinde Müşteri Beklentileri
• Kişiselleştirilmiş Ürünler ve Deneyimler: Müşterilerin onlara özgü özelleştirilmiş ürünlere ve kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimlerine talepleri artmaktadır.
• Daha İyi Görünürlük ve İzlenebilirlik: Müşteriler ürünlerinin tedarik zinciri üzerindeki yolculuğunu ayrıntılı bir şekilde QR kodları, takip numaraları ve benzeri araçlarla izlemeyi beklemektedir.
• Sürdürülebilirlik ve Yeşil Ürünler: Çevresel bilincin artmasıyla müşteriler sürdürülebilirlik konusuna önem göstermektedir. Dolayısıyla daha çevre dostu ürünler, ambalajlar ve üretim süreçleri tercih etmektedir.
• Dijital Deneyimler ve Yapay Zeka Destekli Hizmetler: Müşteriler akıllı telefonlar, dijital platformlar ve yeni yapay zeka destekli hizmetler ile daha iyi alışveriş deneyimleri talep etmektedir.
• Stok Yönetimi ve Talep Tahmini: Müşteriler stok tükenmeleri veya fazla stoklardan kaynaklanan sorunların giderilmesini istemektedir. Dolayısıyla bu durum daha iyi bir stok yönetimi ve talep tahmini gerektirmektedir.
• Çok Kanallı Alışveriş: Müşteriler çevrimiçi ve çevrimdışı alışveriş deneyimlerini birleştirebilecek çok kanallı alışveriş seçenekleri aramaktadır. Örneğin; bir müşteri mağazada ürünü görüp çevrimiçi sipariş verebilmeli veya tam tersini yapabilmelidir.
• Güvenlik ve Veri Gizliliği: Tedarik zincirinde güvenlik ve veri gizliliği güvenilir bir alışveriş deneyimi sağlamak için mühimdir. Bu yüzden müşteriler kişisel ve ödeme bilgilerinin güvende olduğundan emin olmak istemektedir.
• Yenilikçi Ambalaj ve Geri Dönüşüm: Ambalaj atıklarının azaltılması ve geri dönüşümün teşvik edilmesi önemli olacaktır. Çevre dostu ambalajlar ve ürünlerin geri dönüşümüne yönelik çözümler müşteri beklentilerini şekillendirecektir.
Tedarik Zincirinde Kullanılan Yenilikçi Teknolojiler
• 5G Teknolojisi,
• Otonom Araçlar,
• Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış
• Gerçeklik (AR) Teknolojileri,
• Robotik Otomasyon Süreci,
• Gelişmiş Veri Analitiği,
• Nesnelerin İnterneti (IoT),
• Bulut Bilişim Teknolojisi,
• Blockchain Teknolojisi
• 3D Baskı
• Dijital İkiz Teknolojisi
• Tahminsel Analitik
• Kalite Kontrol ve İnceleme Teknolojileri
• Envanter Yönetimi Yazılımları.