banner565

banner622

banner472

banner458

banner457

banner626

01.12.2020, 00:01 16611

KOBİ’ler ve E-Ticaret

Koronavirüs (COVID-19) salgının dünyada hızla yayılmasıyla “Dünya Sağlık Örgütü”nce pandemi ilanı sonrası, korunma amacıyla insanların fiziki temastan kaçınması sokağa çıkma yasaklarının uygulanması, belirli bir süre kapalı kalan ya da kısmi çalışan mekanlar gibi nedenlerle fiziksel mağazalardan alışveriş yapma alışkanlıkları gerçek anlamda durma noktasına geldi. Bu süreç bir yandan reel sektörü olumsuz etkilerken; diğer yandan ise e-ticaret dünyasında bir yükselmenin, artışın olduğu görülmektedir.
Çeşitli araştırmalara göre; sokağa çıkma yasakları ve tedbirleri, tedarik zincirinin bozulması ve yavaşlaması gibi sebeplerden dolayı salgından en çok etkilenen sektörlerden birinin perakende sektörü olduğu görülmektedir. Yine, Pandemi öncesi turizm ve seyahat ile giyim gruplarındaki e-ticarette görülen yüksek hacimli işlemlerde salgında alınan önlemler nedeniyle düşüş yaşadığı görülüyor.
Pandemi sürecinde yaşanılan bazı alanlardaki ya da gruplarda görülen bu olumsuzluklar e-ticaretin gerilediği anlamına asla gelmemelidir. Örneğin; E-Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) verilerine göre, 11 Mart’tan bu yana e-ticarette önceki aylara göre yüzde 40’ın üzerinde artış oldu. Özellikle market ve zorunlu ihtiyaçlar satan platformlarda bu oran yüzde 200’ün üzerine çıktı. Pandemi döneminde 1 milyon yeni kişi ilk defa e-ticaret ile tanıştı. Bu dönemde evden çıkılmıyor ancak evde de e-ticaret mobil platformlardan yapılmaya devam ediliyor. Özellikle sosyal medya mecralarının, video konferans ve mesajlaşma uygulamalarının daha fazla mobilden kullanılması, mobilden alışveriş yapılmasını da sağladı.
Bu dönemde mobil cihazlardan gelen trafik yüzde 80 ve ciro payı ise yüzde 60 olarak gerçekleşti. Yine ETİD verilerine göre, bu dönemde zorunlu market ihtiyaçları en fazla satışı artan kategori oldu. Tüketicilerin internetten gıda ve ev temizlik ürünü satın alma sıklığı yüzde 41 arttı. İnternetten daha sık alışveriş yapar hale geldik. Yüzde 500 artışla bu kategori zirve yaptı.
Evde yemek yapma tercihinin yüzde 80 arttığı bu dönemde, elektrikli küçük ev aletleri ve züccaciye kategorilerinde yüzde 100 artış yaşandı. Evde yaşamın bir parçası olarak sağlık ve hijyen, spor malzemeleri ve kitap kategorileri en hızlı büyüyenler arasında yer aldı. Örneğin; COVID-19 salgını tüketici davranışlarını önemli ölçüde değiştirip, e-ticareti ve bu ortamda ticaret yapan sektörleri yeniden pozitif yönde şekillendirirken rekabetin çok hızlı değişkenlikleri de getirdiğini anımsatmakta yarar var.
Rekabette doğru konumlanabilmek için global ve yerel makro trendlerin çok yakından takip edilmesi ve KOBİ’lerin yeni iş modellerine sürekli adapte olabilecek bir yaklaşımla yönetilmesi gerekiyor. Gerek ulusal, gerekse uluslararası pazarlarda KOBİ’lerin rekabette üstünlüklerini sağlayabilmek ve sürdürebilmeleri için uzmanların şu önerilerini dikkate almalarını tavsiye etmek isterim.
• E-ticaret altyapısını mutlaka profesyonel bir altyapı şirketinden sağlamalısınız.
• Sitenizi açtıktan sonra dikkat etmeniz gereken en kritik konu veri yedeklemesidir.
• Müşterilerinizin sitenizden güvenle alışveriş yapabilmesi için SSL sertifikası ile 3D Secure hizmetinin de açık olması tavsiye edilir.
• İnternet sitenizin tasarımı basit ve net olmalı. ‘Ara, göz at ve ürün al’ gibi bölümlerin kullanımı kolay olmalı.
• Ürünlerle ilgili ayrıntılı bilgi yazmak ve güzel fotoğraflarını yüklemek de satışınızı arttıracak unsurlardır.
• Sitenizde kullanıcı yorumlarına yer vermeniz cironuzu arttıracaktır.
• Reklam için pazar yerlerine ürün koyarak sitenize müşteri çekebilir veya sosyal medya platformlarına, Google’a reklam vererek görünür olabilirsiniz.
• Kargo maliyetlerinizi düşürmek için tüm kargo şirketlerinden toplu gönderim için teklif almalısınız.
• Online alışverişte depo yönetimi hatalarından kaynaklanan yanlış ürün gönderimi ve iade problemlerine sıkça rastlanır. Buna karşın depo yönetiminde ‘akıllı depo ve operasyon yönetimi’ uygulamalarından faydalanabilirsiniz.
• Satıştan sonra müşteri memnuniyeti başarınızın garantisi olacak. Müşteri memnuniyetini anlık olarak izleyin.
• Kişiye özel indirim ve ürün gösterimleri yaparak mevcut müşterilerinizi sıkmadan, yeni ürün ve hizmetlerinizle ilgili onları bilgilendirebilirsiniz.
• Web siteleri üzerinden ürün inceleme videoları paylaşmak, video eklentileri kullanmak ciroları artırmaya yardımcı olur."
Dünyada ve ülkemizde insanların en kısa sürede salgından kurtulmaları dileğiyle verdiğim bilgiler ve uzmanların uyarıları, KOBİ’lerimize umarım yararlı olur.

Yorumlar (0)