Türkiye’de Y ve Z kuşaklarında çevre ve iklim bilinci artıyor
Deloitte, Y ve Z Kuşağı Araştırması’nın 2021 sonuçlarını yayımladı. Türkiye dahil toplam 45 ülkede Y kuşağından 14 bin 655 ve Z kuşağından da 8 bin 273 kişiyle bu yıl 10.’su gerçekleştirilen araştırmaya göre; Y ve Z kuşağının büyük kısmı iklim değişikliği, gelir eşitsizliği ve ayrımcılık gibi önemli toplumsal konularda kritik bir noktada olunduğuna inanıyor.
Katılımcıların ortalama yüzde 70’i pandemide devletin uyguladığı kurallara olabildiğince uyuyor. Gelecek konusunda iki kuşağın endişeleri büyük oranda ortak; ekonomik durum, iklim kaygıları, beklentileri; işletmeler ve hükümetlerin daha fazlasını yapmaları.
Deloitte Türkiye Yetenek Lideri Gülfer Irmak, son bir yılda özel hayatla birlikte, iş hayatına dair ihtiyaç ve önceliklerin tamamen yeniden şekillendiği bir döneme tanıklık edildiğini kaydetti.
Deloitte Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Sinem Tüzer iklim değişikliği ve çevreyi korumanın hem dünya hem Türkiye genelinde Y ve Z kuşağının ilk 3 endişesinden biri olduğunu vurguladı.
• Y ve Z kuşağının ortak kaygısı: gelir eşitsizliği ve işsizlik, bunu çevre sorunlarına odaklanma takip ediyor. Globalde; Y ve Zkuşağının (yüzde 41’i ve yüzde 46’sı); Türkiye’de sırasıyla yüzde 51’i ve yüzde 65’i; çoğu zaman kendini stresli hissediyor. Stres sebeplerinin başında; finansal durum, aile refahı ve iş olanakları geliyor.
• Y ve Z kuşağı işverenlerin zihinsel sağlığı destekleme çabalarını yetersiz buluyor.
• Pandemi, ekonomik eşitsizlik endişelerini artırıyor: Türkiye’de katılımcıların neredeyse yüzde 60’ı finansal gelecekleriyle ilgili sık sık endişeleniyor, strese giriyor. Globalde Y ve Z kuşağının yüzde 36’sı ve yüzde 40’ı, kişisel finansal durumlarının 2022’ye kadar iyileşeceğine inanıyor. Türkiye’den Y ve Z kuşağının yüzde 83’ü- yüzde 76’sı gelirin toplum genelinde eşit dağılmadığını düşünüyor. Pek çok kişi değişim için hükümetin destek ve reformlarına ihtiyaç duyulabileceğine inanıyor.
• İş dünyasının etkisine ilişkin görüşler değişiyor: Y kuşağında, iş dünyasının toplum üzerinde çok veya pozitif etkisi olduğu görüşü azaldı (yüzde 37). İş sadakatinde globalde, 2021’de her iki kuşak 2 yılda mevcut işlerinden ayrılmak ve değiştirmek istiyor (yüzde 36-yüzde 53).
• Türkiye’de Y ve Z kuşağı çevre ve iklim konularında bilinçleniyor: Türkiye’den Y ve Z kuşağının (yüzde 37’si ve yüzde 33’ü), salgından sonra daha fazla insanın çevre ve iklim konularında harekete geçmeye istekli olacağına inanıyor.