Türkiye’de e-ticaret son üç yılda 10 kat arttı
Yaşam alışkanlıklarının teknolojinin sunduğu imkanlarla köklü değişimler yaşadığı günümüzde e-ticarette de tüm dünya genelinde ve Türkiye’de, hızlı ve büyük ölçekli artış gözleniyor.
E-ticaret, gerek işlem hacmi gerek kullanıcı sayısı gerekse ulaşılan satış rakamlarıyla her yıl katlanarak büyüyor. Pandeminin de etkisiyle özellikle son birkaç yılda e ticarette gözlenen bu dikkat çekici büyümeye dünyadan ve Türkiye’den rakamlarla örnek veren E-ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği (EDER) Kurucu Üyesi ve Projesoft CEO’su Yüksel Eminoğlu, eldeki rakamların 2020 yılında dünyada internet kullanan her 5 kişiden 4’ünün e-ticareti deneyimlediğini gösterdiğini belirtti.
2021 sonunda 5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor
Küresel e-ticaret hacminin pandemi öncesi en son yıl olan 2019’da 3.4 trilyon dolardan yüzde 26’lık bir artışla 2020’de 4.3 trilyon dolara çıktığını söyleyen Yüksel Eminoğlu, 2021 yılında ise dünyada e-ticaret hacminin 5 trilyon dolara yaklaşacağının tahmin edildiğini belirtti. Bu süreçte farklı yaş gruplarından ve ekonomik düzeyden tüketicilerin ilk kez e-ticaret deneyimi yaşadığını ve farklı bölgelerden konumu ve ölçeği fark etmeksizin çok sayıda satıcı, girişimci ve KOBİ’lerin e-ticarete yöneldiğini söyledi.
E-ticarette alıcı ve satıcı sayısındaki artışın yanı sıra farklı kategori ve ürün segmentlerinin de online pazarlarda görülmeye başlandığını söyleyen Yüksel Eminoğlu, yaşanan bu talep artışına cevap vermek için yeni e-ticaret modellerinin de ortaya çıktığını anlattı.
Türkiye’de yüzde 2.5’tan yüzde 21’ler seviyesine çıktı
Türkiye’de ülke içindeki online ticaretin 2017 ve 2018’de yüzde 2.5 ve yüzde 4.1 iken 2020 yılı için yüzde 21’ler civarına kadar çıktığını belirten Eminoğlu, Türkiye’de e-ticaretin GSYH’ye oranının yüzde 4.5’e ulaşması ile birlikte bu anlamda diğer gelişmiş ülkelerde görülen bir büyüklüğe yaklaşarak önemli bir pazar haline geldiğini söyledi. Covid-19 pandemisi etkisiyle Türkiye ekonomisinin 2020’de reel olarak yüzde 1.8 büyüdüğünün, e-ticaret harcamalarının ise yüzde 45 arttığının görüldüğünü söyleyen Yüksel Eminoğlu, Türkiye’de e-ticarette en çok alım satımı yapılan ürünlerin tekstil sektöründe olduğunu, tekstilin e-ticaretteki payının yüzde 85’ler seviyesinde bulunduğunu belirtti.
Daha yüksek cirolar için önce güvenlik
E-ticarete katılan işletme sayısının 2015’ten bu yana toplamda yüzde 42 artmasıyla Türkiye’de yerel e-ticaret ekosisteminin genişlediğini vurgulayan Eminoğlu, online pazaryerlerinin sunduğu gelişmiş teknolojilerin işletmelerin e-ticarete katılımını kolaylaştırırken satış gelirlerini de büyük oranda artırdığını söyledi. E-ticarette veri güvenliğinin bir e-ticaret firmasının başarısını direkt olarak etkileyen en önemli etkenlerden biri olduğuna dikkat çeken Eminoğlu, “Veri hırsızlığını amaçlayan hackerların hedefleri de yüzde 90 oranında KOBİ’ler. Güvenlik altyapısı seçiminde daha özenli olmaları KOBİ’ler için hayati önem taşıyor. Bu süreçte Projesoft olarak Türkiye’nin ilk PCI DSS Level 1 uluslararası geçerlilik sertifikası bulunan e-ticaret alt yapısını sunuyoruz ve KOBİ’lerimizin bu konudaki eksiklerini en iyi şekilde kapatıyoruz” dedi.