Oto yedek parçanın kalbi YEDPA’da atıyor
YEDPA Ticaret Merkezi, 2078 işyerinde 14 bin çalışan, günlük 5 bin araç hareketiyle Türkiye’de oto yedek parçanın kalbinin attığı yer. YEDPA Yönetim Kurulu Başkanı Salih Sami Atılgan, 2020 yılı hedeflerini açıklıyor: “Yapı kooperatifinden işletme kooperatifine geçmek ve YEDPA ikinci etap projesine başlamak.
”Türkiye’nin en büyük toplu işyeri YEDPA Ticaret Merkezi, 1443 ortağı, 2078 işyeri ve 14 bin çalışanı, günlük 5 bin araç hareketiyle Türkiye’de oto yedek parçanın kalbinin attığı yer. 310 bin m2 kapalı alanıyla Türkiye’nin en büyük monoblok binası olarak tasarlanan YEDPA’da, ağırlıklı olarak toptan oto yedek parça ticareti yapılıyor.
YEDPA Yönetim Kurulu Başkanı Salih Sami Atılgan, yarım asra yaklaşan haklı mücadeleyi kazandıklarını, İmar Barışı ile birlikte 2019’da YEDPA’lıların tapularına kavuştuklarını dile getiriyor: “Herkesin tapusunu dağıtmış olduk. YEDPA tarihi açısından tapu dağıtım törenimizi düzenlediğimiz 2019 Haziran ayı bizim için özel bir anlam ifade ediyor.”
Salih Sami Atılgan, Türkiye ihracatının birincisi otomotiv sektörünün, hem kendisi hem de bağlantılı olduğu sektörler açısından oldukça geniş bir alana etki yapabildiğini vurguluyor: “Bu nedenle otomotiv sektöründeki gelişmeler, hem toplumsal yaşamı hem de makro düzeyde ülke ekonomisini etkileyebilecek özellikler arz ediyor. O nedenle otomotiv sektörünü ülkenin genel şartları dışında düşünmemiz çok doğru olmayacaktır. 2018’de başlayan ve 2019’da daha da belirgin şekilde devam eden ekonomideki daralmanın etkilerini otomotiv sektörü her alanda hissetti. Özellikle araç satış tarafında bu etkiler çok daha belirgin olmakla beraber araç satış sonrası kısımlarda da hem yedek parça satışlarında hem de servis tarafında belli nispette azalmalar oldu.
2019 yılı ülke ekonomisi açısından çok iyi bir dönem olmasa da yıl sonuna yaklaştıkça ekonomide toparlanma emarelerinin ortaya çıkışı sevindirici. Özellikle dövizin stabil halde devam etmesi ve faizlerin nispeten aşağıya doğru iniş trendinden mutlu olduk. Bu trend biraz daha devam ettiği takdirde ekonomide ciddi bir normalleşme süreci başlayacak. Özellikle faizler tek haneli rakamlara, yüzde 5-6 düzeylerine gerilediğinde ekonominin tamamı ve otomotiv sektöründe hızlı bir şekilde hareketlenmelere sebebiyet verecektir.”
Bu süreçte pazarın daralmasıyla beraber artan rekabet nedeniyle özellikle giderlerini iyi kontrol edemeyen işletmelerin gelen ilave finansal yükümlülüklerle daha zor bir dönem yaşadığına dikkat çeken Atılgan, toptan oto yedek parça ticaretinin yoğun olarak yapıldığı YEDPA’da en önemli konulardan birinin yapılmış satışların tahsilatlarında yaşanan güçlükler olduğuna değiniyor: “Biz toptan vadeli satış yapıyoruz, peşin satamıyoruz, alınan çek ve senetlerdeki geri dönme oranı önceki yıllara göre nispeten daha yüksek oranda gerçekleşti. Bu dönemi de satış cirolarının ve karlılıkların azaldığı bir dönem olarak tamamlamış olduk.”
“2020 yılı umut vadediyor”: Salih Sami Atılgan yine de umutlu: “YEDPA olarak 2018-2019 yıllarında hem ülke olarak ve hem otomotiv sektörü olarak yaşadığımız zorlukların geride kaldığına inanıyor, 2020 yılı ve devamında Türkiye’de tekrardan sektörümüzün ve ülke ekonomimizin olması gerektiği seviyelere geleceğini düşünüyoruz. Türkiye bu dinamizme fazlasıyla sahip ve önü açık.”
Avrupa Birliği (AB) ile ilgili süreç canlı ve dinamik bir şekilde devam etmese de Türkiye’de AB müktesebatı kapsamında yeni uygulamaların devreye girdiğine dikkat çeken Atılgan, daha yüksek gelir standartları olan AB ülkeleri için düşünülmüş hususların Türkiye’de, özellikle küçük işletmelere oldukça yüksek mali yükümlülükler getirdiğini aktarıyor: “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), iş güvenliği ve çevreyle ilgili bazı yeni düzenlemelerin getirdiği ek yükümlülükler… Bunlar işletmelerimizin gider hanelerine yazılan, hesapta olmayan, ilave rakamlar oluyor. Bunlar da küçük işletmeleri çok zorluyor. Şu an itibariyle KVKK, küçük bir işletmeye, yıllık neredeyse 50-100 bin TL gibi bir maliyet getiriyor. İşletme büyüdükçe bu maliyet de artıyor. Özellikle cezai müeyyideleri çok ağır. Cezai şartlar, YEDPA’lı işletmeleri de sıkıntıya sokabilecek özellikler arz ediyor. KVKK ile ilgili düzenlemelerin süresinin çok daha ileri dönemlere ertelenmesini veya şu an itibariyle kaldırılmasını istiyoruz."
YEDPA ikinci etap projesi, 2020’de hayata geçecek: Atılgan, 2020’de hedeflerinin yapı kooperatifinden işletme kooperatifine geçmek olduğunu açıklıyor: “YEDPA’lılar tapularını aldı. Sırada; işyeri ruhsatlarının alınması ve YEDPA’da eksik kalan proseslerin tamamlanması var. İşyeri ruhsatlarının alınmasından sonra YEDPA’nın yapı kooperatifinden işletme kooperatifine geçiş sürecinin hızlı bir şekilde sonuçlanması için çalışacağız. Önümüzdeki dönemde kamudan temel beklentimiz; YEDPA arsasındaki imar plan çalışmalarının bir an önce sonuçlandırılması. Böylece YEDPA’nın ikinci etap projesini hayata geçireceğiz.”
Salih Sami Atılgan, kamudan ikinci beklentilerinin de YEDPA’dan TEM Otoyolu’na bağlantı çalışmasının desteklenmesi olduğunu söylüyor. Atılgan, bu konuda Dudullu Organize Sanayi Bölgesi, İMES Sanayi Sitesi, DES Sanayi Sitesi, MODOKO, KEYAP ve KADOSAN gibi komşu ticaret ve sanayi merkezleri ile işbirliği yaptıklarını anlatıyor: “Direkt YEDPA’dan TEM’e bağlantı yapılabilir, YEDPA etrafındaki yoğun yapılaşma nedeniyle YEDPA’ya ticari araçların ulaşımı zorlaştı. YEDPA’ya ulaşım noktasında yönlendirme levhalarımızın da kalıcı şekilde takılmasını talep ediyoruz.”
Salih Sami Atılgan, ticari otoparklarla aynı statüde görülmesi nedeniyle YEDPA içerisindeki otoparklarla ilgili yaşadıkları ruhsat sorununa çözüm bekliyor: “YEDPA’daki otoparklar ticari otoparklarla aynı değil. Otopark uygulamalarımızla YEDPA içerisinde sağlıklı trafik akışı sağlamak ve ortak kullanım alanlarıyla ilgili sıkışıklıkların ortadan kaldırılmasını amaçlıyoruz.”
Üniversite sanayi işbirliğine verilen önem: Üniversite sanayi işbirliğine de büyük önem verdiklerini vurgulayan Atılgan, önümüzdeki dönemde YEDPA’da işini büyüten ve belli ölçeğe ulaşmış işletmelere yönelik bir lojistik merkezi projesini hayata geçirmeyi planladıklarını, bu konuda da YEDPA içerisinde oluşturdukları çalışma grubunun Maltepe Üniversitesi Lojistik bolümü ile görüştüğünü kaydediyor. Atılgan, Yeditepe Üniversitesi ile de işbirliği konusunda görüştüklerini sözlerine ekliyor.
2020’de kreş projesi hayata geçirilecek: Sosyal sorumluluk projelerine de önem verdiklerini vurgulayan Atılgan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle YEDPA’da kreş yapılması için çalışmalara başladıklarını söylüyor.
Sosyal alanlarıyla da örnek: Bankalar, kargo şirketleri, nakliye ambar firmaları, posta hizmetleri, mali, hukuki vb. müşavirlik hizmetleri gibi tüm hizmet birimleri, toplam 1000 araç kapasiteli açık ve kapalı otoparkları, 10 caddesi ve caddelerinde kamyonların dolaşabildiği ve caddeler arasında asansör ve yaya bağlantıları bulunan YEDPA, İstanbul şehir merkezine yakın, E5 ve TEM otobanlarının kesiştiği Ataşehir ilçe sınırlarında alıyor. YEDPA Sağlık Ocağı ve 112 Acil İstasyonu, Aşevi, sergi alanları, cami, muhtarlık, zabıta birimi vb. yatırımlarıyla yalnızca kendi bünyesine değil, bölgesine de sosyal katkılar sağlıyor. Atılgan, YEDPA’nın teknik açıdan bölgesinin en sağlam, depreme karşı en dayanıklı yapısı olmasına rağmen bölgenin bilinçlendirilmesi amacıyla AFAD işbirliğiyle deprem eğitimleri, Kızılay işbirliğiyle yılda 4 kez kan bağışı kampanyası, sergi alanlarında her Cuma akşamı kültür ve musiki faaliyetleri gerçekleştirdiklerini anlatıyor.
YEDPA’da bir başka gelenekselleşen etkinlik de Hamsi Şenliği. Atılgan, “Bu yıl 3.’sü düzenlenen Geleneksel Hamsi Şenliği bu yıl da bol hamsili geçti. Karadeniz havasını Ataşehir’e getiren YEDPA Ticaret Merkezi, Karadeniz’in meşhur hamsisinin yanında ezgilerine de sahne oldu” diyor.