İSBAK, yenilikçi çözümlerle ‘mutlu şehre’ odaklanıyor
İstanbul Bilişim ve Akıllı Kent Teknolojileri A.Ş. (İSBAK), İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından 1986 yılında, trafik ve sistem mühendisliği ile projelendirme ve uygulama hizmetlerini gerçekleştirmek amacıyla kuruldu. Bir bakım şirketinden bir inovasyon şirketine dönüşen İSBAK 2020 itibarıyla, akıllı şehir teknolojileri alanında uluslararası rekabet gücü yüksek, sürdürülebilir ve yenilikçi çözümler ile mutlu şehirlerin oluşmasına katkıda bulunma temel hedefiyle hareket ediyor.
İSBAK A.Ş. Genel Müdürü Esat Temimhan, “16 milyon kişinin yaşadığı, yılda 13,5 milyon turistin ziyaret ettiği, 4 milyon aracın trafiğe çıktığı İstanbul, nüfusuyla 177 ülkeden daha kalabalık bir şehir olarak, her geçen gün yeni bir akıllı şehir uygulamasıyla tanışıyor. İBB’nin Akıllı Şehir vizyonunun yürütülmesinden sorumlu olarak bu uygulamaları hayata geçirmek için çalışıyoruz” diyor.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun göreve gelmesiyle beş yılı kapsayan, şehir yönetiminin yanı sıra İstanbulluları temsil eden pek çok paydaşın görüş ve önerilerine dayalı katılımcı bir yaklaşımla İBB Stratejik Planı hazırlandığını hatırlatan Temimhan, “Stratejik plan, tümü ‘insan odaklı bir şehir yaşamı”nın etrafında kümelenen ulaşılabilir, çevreye duyarlı, üreten, paylaşan, yaşayan, eşsiz mirasını koruyan, finansal sürdürülebilirlik, katılımcı ve yenilikçi yönetim temalarını temel alıyor” diye konuşuyor.
İSBAK’ın Akıllı Şehir hedefleri
Esat Temimhan, Plan kapsamında ulaşılması gereken hedefleri ise şöyle sıralıyor:
“Dayanıklı bir şehir oluşturmak, kentsel ulaşımı geliştirmek, sürdürülebilir çevre ve enerji yönetimini güçlendirmek, kentin ekonomik değerinin yükselmesine katkı sağlamak, sosyal ihtiyaçları eşit ve kapsayıcı bir şekilde karşılamak, sosyal yaşam olanaklarını geliştirmek, kültürel, mimari ve doğal şehir mirasını korumak ve geliştirmek, finansal sürdürülebilirliği sağlamak, kurumsal yapıyı ve iş modelini adil, katılımcı ve yenilikçi yöntemlerle geliştirmek.”
İSBAK, “Ulaşılabilir İstanbul” temasının altındaki “Sürdürülebilir Hareketlilik Kapsamında Kentsel Ulaşımı Geliştirmek” hedefini benimsiyor. Bu kapsamda akıllı ve sürdürebilir kentsel hareketliliği sağlayan teknolojiler üretiyor. Yine aynı tema altında “Nitelikli ve Fonksiyonel Yaşam Alanları Geliştirerek Dayanıklı Bir Şehir” oluşturmayı amaçlıyor. Bu kapsamda afet riskinin azaltılmasına yönelik teknolojik yaklaşımlar geliştiriyor ve şehri olası afetlere karşı hazırlıklı hale getirme üzerine çalışıyor. İSBAK “Sürdürülebilir Çevre ve Enerji Yönetimini Güçlendirme” hedefiyle adil, yeşil, yaratıcı ve mutlu bir İstanbul’a katkı sağlama vizyonuna da sahip.
İSBAK, geliştirdiği ‘Akıllı Şehir Endeksi Yazılımı’ ile Türkiye’deki Büyükşehir statüsündeki diğer şehirlerle hem de dünyadaki akıllı şehirlerle arasındaki rekabetinin izlenebilir ve güncellenebilir bir model çerçevesinde kıyaslanmasını sağlıyor. Yazılım bu yönüyle şehir yönetimlerine akıllı şehirleşme yolculuklarında rehberlik edecek nitelikte veriler ortaya koyuyor.
Temimhan, yürüttükleri projeleri ise şöyle detaylandırıyor: “Sinyalize kavşaklarda, trafik ve yaya ışıklarını kontrol ederek trafiğin güvenli bir şekilde akmasını sağlayacak şekilde, adaptif çalışmaya uygun kavşak yönetim sistemleri geliştirdik. Trafik ölçüm ve izleme için, geleneksel yöntemler yerine yapay zeka teknolojisi ile kameralı araç algılama ve sınıflandırma sistemleri kullanmaya başladık.
COVID–19 Dönemi Uygulamaları
İSBAK, dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgınına karşı gücünü bilişim teknolojileri ve akıllı şehir yaklaşımlarından alan pek çok proje ve hizmeti hayata geçirdi. Bunlardan biri, bir ilk niteliğindeki Temassız Yaya Butonu oldu. Her gün binlerce yayanın güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçmesini sağlayan Erişilebilir Yaya Butonuna sensör özelliği eklenerek yayaların karşıdan karşıya temassız geçişi sağlandı. İSBAK, koronavirüs salgınının yayılmasıyla birlikte cerrahi maskelere olan talebin karşılanabilmesi için yoğun bir şekilde maske üretimi yapan İSMEK’e teknolojik destek sundu.”