DİA, şirketlere özgürlük vadediyor; Bulut teknolojisiyle dijitalleşme çözümü sunuyor
Ölçek bağımsız tüm işletmelere bulut teknolojisiyle kurumsal yazılım hizmetleri sunan DİA Yazılım, mobil, e-ticaret, e-dönüşüm ihtiyaçlarına uygun sunduğu çözümlerle muhasebeden, finansa, stok ve depo takibinden, üretime, müşteri ilişkileri yönetiminden, servis hizmet yönetimine tüm sektörlerden firmaların dijitalleşmesine yönelik hizmetler sunuyor. DİA Yazılım CEO’su Suha Onay, firmalara, “İşine Özgürlük Kat, İşine DİA Kat’ diye sesleniyor.
DİA Yazılım, bulut teknolojisi ile kurumsal yazılım hizmetleri vermek üzere, Suha Onay ve alanında uzman mühendis arkadaşlarının girişimleriyle Ankara ODTÜ Teknokent’te 2004 yılında kuruldu. Firma, ticari yönetim sistemi olarak her sektörden KOBİ’nin iş yönetim süreçlerini kontrol ve takip etmelerini sağlayan, birbirine entegre çalışan ticari yazılımlar geliştiriyor. ERP yazılım firması olarak bulut teknolojisi üzerinde hizmet veren DİA Yazılım, mobil, e-ticaret, e-dönüşüm ihtiyaçlarına uygun sunduğu çözümlerle muhasebeden, finansa, stok ve depo takibinden, üretime, müşteri ilişkileri yönetiminden, servis hizmet yönetimine tüm sektörlerden firmaların dijitalleşmesine yönelik hizmetler sunuyor.
DİA Yazılım’ın bir iddiası var. Ürün ve hizmetlerle ‘şirketleri özgürleştiriyor.’ DİA Yazılım CEO’su Suha Onay, “DİA, mekan ve cihaz bağımsız olarak her yerde kullanılabiliyor. Bu nedenle sloganımız da ‘İşine Özgürlük Kat, İşine DİA Kat’. Bulut teknolojisiyle hizmet veriyor olmamız nedeniyle, tüm kullanıcılarımız özgürce her yerden ve her cihazdan işlerini yönetebiliyorlar” dedi. Onay, bulut teknolojisi ve entegre çözümlerle büyük ve orta ölçekli şirketlerden girişimci KOBİ’lere e-dönüşüme ilk adımı atmalarında öncülük ettiklerini söyledi.
İlk 6 ayda yüzde 50 büyüdü
DİA Yazılım’ın gelişimi rakamlara yansımış durumda. Pandemi sürecine rağmen 2020 yılında yüzde 70’lik büyüme sağladıklarını söyleyen Onay, “Bu bağlamda Ar-Ge yatırımlarımızı da hızlandırdık. Ar-Ge, müşteri hizmetleri, satış ve satış destek departmanlarımızdaki ekiplerimizi büyüterek yılı tamamladık. 2020’de pandeminin tetiklediği e-ticaretteki büyümeye paralel olarak özellikle B2B e-ticaret paketimizi B2C’ye de taşıyarak, DİA E-Power ürünümüzü faaliyete geçirdik. Müşterilerimizin daha esnek ve etkin raporlamalar alabileceği BI teknolojisine olan yatırımlarımız da devam etti” diye konuştu.
2021’in ilk 6 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 50’lik bir büyüme gerçekleştirdiklerini açıklayan Onay, 2021 sonuna kadar da bu rakamın daha da artmasını beklediklerini açıkladı.
Onay, istihdam tarafındaki büyümeye ve hedeflerine ilişkin ise şunları söyledi: “2021 yılında yüzde 30’luk bir artış gerçekleştirdiğimizi söylememiz mümkün. Ar-Ge, satış, satış destek ve müşteri hizmetleri ekiplerimizi büyüttük. Yatırımlarımızı sürdürmeyi, tüm ekiplerimizi genişletmeyi ve 2021 sonuna kadar aktif bayi ağımızı 300’e çıkarmayı hedefliyoruz. Öte yandan 2021 sonuna kadar üzerinde uzun zamandır çalıştığımız birkaç yeni ürünü faaliyete geçirmeyi de planlıyoruz.”
KOBİ’lerde dijitalleşmenin yol haritası DİA’dan
Üretimi, istihdamı ve ihracatıyla ülke ekonomisinin bel kemiği olan KOBİ’ler, DİA Yazılım için de çok önemli. Dolayısıyla firma, her büyüklükteki KOBİ’ye yönelik özel çözümler sunuyor. Suha Onay, “Kullandığımız bulut teknolojisi ve sunduğumuz entegre çözümler ile büyük ve orta ölçekli şirketlerden, girişimci KOBİ’lere e-dönüşüme ilk adımı atmalarına öncülük ediyoruz. Kurumsal yönetim sistemi yazılımları ve bulut teknolojisi avantajımız ile KOBİ’lerin maliyetlerini düşürüp verimliliklerini artırmasını sağlıyoruz. DİA’yı internetin olduğu her yerde ve her cihazda kullanabilmek de çok büyük bir özgürlük ve hız sağlıyor. Özellikle pandemi döneminde bu avantaj çok daha öne çıktı” dedi.
Geçmişten günümüze KOBİ’lerin en büyük sorunlarının başında ise yetersiz sermaye gücü geliyor. Onay, KOBİ’lerin kısıtlı olan bu sermayesini doğru kullanması gerektiğine işaret ederek, sundukları hizmetleri şöyle açıkladı: “Şirket yönetiminde hislere değil, raporlara ve verilere dayalı bir yönetim sergilemeleri de çok önemli. Bu yüzden şirketlerindeki tüm departmanlardaki verileri saklayabilecekleri ve raporlayabilecekleri bir yazılım kullanmaları gerekiyor. Stok ve hizmeti tanımlama, sipariş alma, üretim, satış, satın alma, faturalama, depo yönetimi, muhasebe gibi süreçlerin tamamını bir yazılım ile kontrol edebilmeleri gerekiyor. KOBİ’lerin dijitalleşme süreci de burada başlıyor zaten. Ancak burada çok önemli bir detay var. Şirket bünyesine yatırım yaparak sunucular, yedekleme sistemleri, güvenlik yazılımları gibi enstrümanlara yatırım yapmak yerine, bulut teknolojisi ile daha düşük maliyetlere tüm bu yazılımlara ulaşabileceklerini unutmamaları gerekiyor. Biz DİA Yazılım olarak şirketlerin, bütün bu süreçlerini kolayca yönetebilmelerini sağlıyoruz.”
Pandemi büyüme hızını arttırdı
Covid-19 pandemisi birçok sektörü olumsuz etkilerken, bilişim teknolojileri alanında ürün ve hizmet sunan firmaları ise olumlu etkiledi. Gelişmenin rakamlara yansıdığını dile getiren Suha Onay, şu bilgileri verdi: “İlk kez ticari yazılım kullanacak firmalardan DİA’yı, dolayısıyla bulut bilişimi tercih eden firmalar, pandemi öncesi döneme göre yüzde 132 artış gösterdi. Dijital dönüşümü devamlı erteleyen firmalar, pandemi ile beraber uzaktan çalışmak zorunda kalınca, dijital dönüşüm de hızlandı. Çok sayıda firma uzaktan çalışma fikrine ısındı ve uzaktan çalışmanın belli başlı küçük problemlerini kolayca aşabildi. Yerleşik yazılımlar kullanan ya da her şeyi insan gücüyle yürütmeye çalışan şirketler, dijital dönüşümü daha fazla erteleyemeyeceklerini fark ettiler. Basit bir örnekle, fatura kesmek için bile ofise gitmek zorunda olan firmalardan çok sayıda başvuru aldık.”
Şu anda stok, muhasebe veya CRM programı olarak Türkiye’de bir çok yazılım var. Onay, sektörün en büyük yazılımlarının halen 30 yıl öncesinin lokal teknolojileri ya da basit süreçleri bulut teknolojisiyle yürütmeye çalıştıklarına dikkat çekerek, kendi farklılıklarına değindi: “DİA, sektörünün bulut teknolojisi ile çalışan en gelişmiş ERP’si konumunda. Küçük bir restoran, orta büyüklükte bir gıda toptancısı veya büyük bir inşaat firması düşünün. Tamamına hitap edebilecek esneklikte yazılım çözümlerini tamamen bulut teknolojisi üzerinden hizmet olarak sunuyoruz. Sunucular, yedekleme sistemleri, virüs programları gibi sorunlardan müşterimizi ERP noktasında kurtarıyoruz.”
Ar-Ge’de ve mobil uygulamalarda iddialı
Ar-Ge, DİA Yazılım’ın en güçlü yanını oluşturuyor. Onay, “Bu nedenle DİA, Türkiye’nin bulut teknolojisiyle hizmet veren en gelişmiş ERP yazılımı konumunda” dedi. TÜBİTAK ve Avrupa Birliği destekli uluslararası Ar-Ge projelerinde aktif olarak yer alarak da teknolojik know-how’larını sürekli beslediklerinin altını çizen Onay, ayrıca üyelerinden gelen talepler doğrultusunda sürekli yeni ürünler geliştirmeye devam ettiklerini, taleplere cevap verebilmek için de Ar-Ge ekibini sürekli büyüttüklerini kaydetti.
Mobil uygulamalarda da iddialı olduklarını dile getiren Onay, şunları kaydetti: “Masaüstünde yapılabilen tüm işlemler mobil cihaz ile de yapılabiliyor. Bu üyelerimize çok büyük bir özgürlük ve hız sağlıyor. Mobil birçok farklı sektörde çok işlevsel bir şekilde kullanılıyor. Şirket yöneticileri anlık ciro ve satış bilgilerine ulaşıp, e-fatura gönderip, ekibin performansını kontrol altında tutarken, depo sorumluları mobil cihazlarıyla mal kabul işlemlerini tamamlayabiliyor, saha satış ekipleri sipariş alabiliyor, restoranı olan üyelerimiz de masada sipariş alabiliyor. Hem Android hem de İOS’da etkin bir şekilde DİA’yı kullanabiliyorlar.”
Yıl sonunda 300 bayiye ulaşılacak
DİA, üyelerine bayileri üzerinden satış yapıyor. Şu anda Türkiye’nin hemen hemen her yerinde bayileri bulunuyor. Firmanın hem ilk satışı hem de satış sonrası desteğini bayiler üstleniyor. Şu anda yaklaşık 250 bayilerinin bulunduğuna değinen Onay, bayileri için yürüttükleri çalışmaları ise şöyle açıkladı: “Bu sayıyı yıl sonuna kadar 300’e çıkarmayı hedefliyoruz. İş ortaklarımızı da geliştirmek için sürekli eğitim programları düzenliyoruz. Hem DİA ile ilgili eğitimler alarak ilgili konuda uzmanlaşıyor ve belli sınavlardan geçerek sertifika almaya hak kazanıyorlar hem de işlerini geliştirmelerine yardımcı olacak farklı konularda da eğitimler alıyor. Geçtiğimiz yıl temel finans ve dijital pazarlama eğitimleri verdik. Bu sene de kapsamlı bir satış eğitimiyle devam ediyoruz. Aynı şekilde çözüm ortaklığı tarafımızı da geliştirerek, üyelerimizin çözüm ortaklarımızın geliştireceği entegre ürünlerden de faydalanmalarını istiyoruz.”
Hem ERP hem de e-fatura entegratörü hizmeti veriyor
DİA; mobil, e-ticaret ve e-dönüşüm ihtiyaçlarına uygun olarak sunduğu çözümlerle; her sektörden KOBİ’ye verimlilik, maliyet avantajı ve veri güvenliği sağlayarak yerden, zamandan, mekandan ve cihazdan bağımsız olarak kullanıcıları firmalarını yönetebilmelerine olanak sağlıyor. DİA’nın verdiği hizmetler firmaların ihtiyaçlarına göre birkaç farklı kategoriye ayırılıyor.
Suha Onay, “DİA Yazılım olarak, Gelirler İdaresi Başkanlığı’ndan izin almış hem ERP hizmeti hem de E-Fatura Entegratörlük hizmeti veren çok az firmadan biriyiz. Başka bir entegratör ile ya da arada entegrasyon yazılımları ile uğraşmadan, direkt kullandıkları muhasebe yazılımı üzerinden üyelerimize e-Devlet süreçlerinde de destek oluyoruz. E-İrsaliye ile ürünleri sevk edebiliyor, e-Arşiv ile son kullanıcıya, e-Fatura ile bir e-Fatura mükellefine resmi belgelerini tamamen dijital bir altyapı ile elektronik ortamda iletebiliyorlar. Ayrıca çiftçiden ürünleri alım aşamasında bir nevi mal alım faturası işlevi gören e-Müstahsil Makbuzu da bu süreçlere dahil oluyor. Çiftçilerle iş yapan esnafımızı da dijitalleştiriyoruz” açıklamasını yaptı. E-devlete ek olarak e-ticaret ihtiyacı olan firmalara özel olarak da B2B ve B2C kanallarından, pazaryerlerinden, yani bayilere veya son kullanıcıya yönelik Internet satış sitelerinden hizmet verebilen DİA Yazılım, üretim yapan üyelerine aldıkları siparişler üzerinden iş istasyonları verimliliklerini de takip edecek şekilde, üretim operasyonlarını, hammaddelerini ve mamullerini izleyebilecekleri modüller sunuyor.
DİA Çözüm Kütüphanesi’nde sektörel çeşitlilik var
Alınan siparişlerin depodan sevk edilmesi tarafına ilişkin ise Suha Onay şu bilgileri verdi: “Depo sayımları, seri numarası, barkod cihazlarıyla, farklı lokasyonlardaki depolardaki ürünlerin farklı özellikleriyle takip edilebilmesini; böylelikle stok devir hızının takip edilerek, stok maliyetinin optimize edilmesini sağlıyoruz. Tüm bu kazanımlar üyelerimizin zorlu rekabet ortamında rakiplerinin bir adım öne geçmesini sağlıyor. El terminalleri ile de depo mal kabul gibi işlemleri yapabilmelerine olanak veriyoruz. Ayrıca sahada ekipleri var ise, siparişleri cep telefonlarından alabiliyorlar. Siparişlerin alınıp, üretilip, depodan sevk edilip, faturalandıktan sonra, işin resmi olarak devlete, maliye bakanlığına raporlanması aşamasında KOBİ’lerin bir mali müşavir tarafından tek düzen hesap planı uyarınca beyannamelerinin oluşturulması, personel puantaj ve bordrolarının hazırlanması, demirbaş amortismanlarının takip edilebilmesi gibi işin resmi tarafında da ön muhasebe kısmı ile tam entegre çözümler sunuyoruz.” DİA Yazılım olarak tüm sektörlere hitap eden çözümler sunmakla birlikte, restoran zincirlerinin yönetimini dijitalleştirmek için Restoran Yönetimi yazılımları, otel zincirlerini dijitalleştirmek için Otel Yönetimi yazılımları da DİA Çözüm Kütüphanesi içerisinde bulunuyor. Onay, “Zaten DİA’yı farklı kılan noktalardan biri de bu. Çok geniş bir çözüm kütüphanesi ile üyelerimizin kurulma aşamasından itibaren çözümler sunabiliyor, büyüdükçe tüm ihtiyaçlarını karşılamaya devam edebiliyoruz” dedi.
Ülkenin dijital dönüşüm süreci DİA Yazılım CEO’su Suha Onay, dijitalleşme ile farklı farklı domainlerde hizmet veren firmaların daha sık ve hızlı bir şekilde birbirleri ile çalışır hale geldiğini hatırlatarak böylece verilerin akılcı bir şekilde gittiğini belirtti. Türkiye’de bu domainlere ayrı ayrı yazılım anlamında çok güzel çözümler sunulduğunu kaydeden Onay, görüşlerini ise şöyle açıkladı: “Gelişmiş IoT ürünü üreten firmalar, e-ticaret siteleri ERP tarafında dijitalleşmeye olanak sağlayan yazılımlar var. Dijitalleşme tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de pandemi sonrası hız kazandı. Tek eksiğimiz ayrı ayrı başarılı olan bu hizmetleri bir ekosistem altında birbirine entegre edebilmek. Amazon bunu başardığı için dünyanın en değerli firması haline geldi. Iot, Bulut, E-Ticaret, Tedarik, Üretim gibi aşamalarını dijitalleştirdi, ekosistemi kurdu ve dünyanın en büyüğü haline geldi. Bunu planlayacak şekilde dijitalleşmeyi yönetmemiz gerekiyor.”