E-Ticaret, Büyüme ve Sosyal Dönüşümde Önemlidir
KOBİ’lerden büyük ölçekli işletmelere kadar geniş bir yelpazede faaliyet gösteren şirketler, e-ticaretin sunduğu fırsatlardan yararlanarak hem yerel hem de global pazarlarda rekabet edebilirliklerini artırmaktadır. E-ticaret, Türkiye ekonomisine katkı sağlamanın yanı sıra istihdam yaratma, tüketiciye daha geniş ürün yelpazesi sunma ve işletmelerin operasyonel verimliliklerini artırma gibi birçok avantajı da beraberinde getirmektedir. Bu nedenle Türkiye’de e-ticaret; hem ekonomik büyüme hem de sosyal dönüşüm açısından önemlidir.
Türkiye’de e-ticaret, hem ekonomik büyüme hem de sosyal dönüşüm açısından önemlidir. Son yıllarda, e-ticaret global perakende sektöründe vazgeçilmez bir konumdadır.
Diğer pek çok sektörde olduğu gibi, internetin yaygınlaşmasıyla birlikte mal ve hizmet alım-satımı önemli ölçüde dönüşüm geçirmiştir ve modern yaşamın dijitalleşmesiyle birlikte dünya genelindeki tüketiciler çevrimiçi işlemlerin sunduğu avantajlardan yararlanmaya başlamıştır.
Küresel internet erişimi ve kullanımı hızla artarken, dünya genelinde beş milyardan fazla internet kullanıcısı bulunmaktadır ve çevrimiçi alışveriş yapanların sayısı sürekli olarak artmaktadır.
İnternet kullanıcıları, ihtiyaç duydukları ürünleri veya hizmetleri incelemek, karşılaştırmak ve satın almak için çeşitli çevrimiçi platformlar arasından seçim yapabilmektedir. Bu seçenekler, bazı web sitelerinin özellikle B2B müşterilerini hedeflemesiyle birlikte bireysel tüketicilere geniş dijital imkanlar sunmaktadır. 2023 itibariyle, çevrimiçi pazar yerleri dünya genelindeki çevrimiçi alımların en büyük payını oluşturmaktadır. Trafik açısından küresel sıralamada önde gelen çevrimiçi perakende web siteleri arasında Amazon bulunmaktadır. Aralık 2023’te, e-ticaret devi Amazon’un, e-ticaret, bilişim hizmetleri, tüketici elektroniği ve dijital içerik sunan web sitesine doğrudan 6.1 milyar ziyaret kaydedilmiştir.
E-ticaret dünyasında dikkat çeken trendlerden biri; mobil cihazların yaygın kullanımıdır. 2023 yılının sonlarında, akıllı telefonlar dünya genelindeki tüm perakende web sitesi ziyaretlerinin neredeyse %80’ini oluşturmuştur ve bununla birlikte masaüstü bilgisayarlar ve tabletlerle karşılaştırıldığında çevrimiçi siparişlerin çoğunu da üretmiştir. Mobil cihazların benimsenmesi, özellikle diğer dijital altyapıların eksik olduğu bölgelerde hızla ilerlediğinden, mobil entegrasyon geleceğin alışveriş deneyimini getirmektedir.
Türkiye’de e-ticaret, dijitalleşme süreçlerinin hız kazandığı ve tüketici alışkanlıklarının giderek çevrimiçi platformlara eğildiği bu dönemde önemli bir yere sahiptir. Genç ve teknolojiye yatkın nüfusu, artan internet ve mobil cihaz penetrasyonu ile Türkiye, e-ticaret sektöründe büyük bir potansiyel sunmaktadır. Pandemi döneminde yaşanan hızlı değişim, çevrimiçi alışverişin pratikliği ve erişilebilirliği sayesinde birçok tüketici için vazgeçilmez bir alışkanlık haline gelmiştir. KOBİ’lerden büyük ölçekli işletmelere kadar geniş bir yelpazede faaliyet gösteren şirketler, e-ticaretin sunduğu fırsatlardan yararlanarak hem yerel hem de global pazarlarda rekabet edebilirliklerini artırmaktadır.
E-ticaret, Türkiye ekonomisine katkı sağlamanın yanı sıra istihdam yaratma, tüketiciye daha geniş ürün yelpazesi sunma ve işletmelerin operasyonel verimliliklerini artırma gibi birçok avantajı da beraberinde getirmektedir. Bu nedenle Türkiye’de e-ticaret; hem ekonomik büyüme hem de sosyal dönüşüm açısından önemlidir. EcommerceDB’nin verilerine göre Türkiye 2024 yılında 26.884,9 milyon dolar gelir ile e-ticarette dünyanın 19. en büyük pazarı olarak öngörülmektedir ve Hollanda’nın önüne geçeceği düşünülmektedir. Gelirin, 2028 yılına kadar 38.391,9 milyon dolar olarak öngörülen bir pazar hacmine ulaşması beklenmektedir. Bununla birlikte Türk e-ticaret pazarı içerisinde elektronik; en büyük pazarı oluşturmaktadır ve e-ticaret gelirinin %30.5’ini temsil etmektedir. Bunu %21.6 ile bakım ürünleri, %15.9 ile moda, %12.2 ile gıda takip etmektedir.
Diğer yandan 2023 yılında Türkiye’de e-ticaret pazarında sunulan ödeme yöntemleri çeşitlidir ve az sayıda sağlayıcı tarafından domine edilmektedir. VISA (Kartlar) kontrol edilen tüm çevrimiçi mağazaların %87.2’si ile en büyük paya sahiptir. Ülkede e-ticaret pazarında sunulan diğer ödeme yöntemleri arasında Mastercard (Kartlar) %87.2, Fatura (bilinmeyen) %59.5 ve banka havalesi/peşin ödeme %48.7 oranla yer almaktadır. Kapıda ödeme yönteminin oranıysa %40’tır. Statista verilerine göre Trendyol, 2023 yılında Türkiye’de 3,644.5 milyon dolar e-ticaret net satışıyla Türk e-ticaret pazarında liderliğini sürdürmüştür. Bunu 767.7 milyon dolarla Migros izlemiştir. Üçüncü sırayı ise 582.4 milyon dolar geliriyle Hepsiburada almıştır.
Ek olarak Amazon 2023 yılında Türkiye’deki dördüncü en büyük online mağaza olmuştur ve net satışları 465 milyon dolardır.
Bununla birlikte IPSOS’un yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de 2023 yılında online alışveriş harcaması geçen yıla kıyasla %96 artmıştır, fakat daha seyrek alışveriş yapılmıştır. Ortalama bir kişi online alışveriş için 15362 TL harcamıştır. Online alışverişte Hızlı Tüketim Ürünleri (HTÜ) satın alan bireylerin oranı artmıştır fakat bu artış harcama payına yansımamıştır.
HTÜ harcamasında cilt ve saç bakım ürünleri ile ev temizlik ürünlerinin payı artmıştır.
Diğer yandan özellikle kampanya dönemlerinde harcamalarda artış gözlenmiştir, fakat Eylül ayı diğer aylara göre yüksek seviyede harcamanın yapıldığı ay olmuştur. Ülkemizde E-ticarette gelinen süreç, özetle bunlar...
Yazıda GOOINN’in yeni E-ticaret Raporu, kaynak olarak kullanılmıştır.