Akıllı yönetişimin güçlü aracı; ERP ve Türkiye’deki yükselişi
Kurumsallaşmayı güçlendiren, verimliliği artıran, karar alma süreçlerini iyileştiren, müşteri memnuniyetini ve rekabet gücünü artıran ERP (Enterprise Resource Planning-Kurumsal Kaynak Planlama), ölçeklenebilirlik, zaman ve maliyet tasarrufu, akıllı yönetişim sağlayarak, şirketlere büyüme ve başarı yolunda stratejik bir destek sunuyor.
İşletmelerin insan, fiziksel ve finansal kaynaklarını bir araya getirerek uçtan uca etkin ve verimli yönetilmesini sağlayan sistem, uygulama ve yazılımlar bütünü ERP (Enterprise Resource Planning-Kurumsal Kaynak Planlama), işletmelerin karmaşık iş süreçlerini yönetmeye yardımcı olan güçlü bir araç. Yapay Zeka (AI), Makine Öğrenimi (ML), Derin Öğrenme (DL), İş Zekası (BI), Gelişmiş Analitik ve Büyük Veri (Big Data), Bulut Bilişim (Cloud Computing), Nesnelerin İnterneti (IoT), Robotik Süreç Otomasyonu (RPA), Blokzincir (Blockchain), Dijital İkiz Teknolojisi, Sanal ve Artırılmış Gerçeklik (AR/VR) Teknolojileri gibi yeni nesil teknolojilerle zenginleştirilen ve entegre edilebilen ERP çözümleri, işletmelere; çeviklik, esneklik, verimlilik, öngörücü analitik, otomasyon, esnek ölçekleme, ölçeklenebilirlik, uzaktan ve sürekli erişim, akıllı tedarik zinciri, anamoli tespiti, bakım ve izleme, fatura işleme, analiz ve raporlama, izlenebilirlik, güvenlik, optimizasyon, eğitim ve simülasyon, karbon ayak izi izleme, atık yönetimi gibi birçok hizmet sunuyor. Kurumsallaşmayı güçlendiren, verimliliği artıran, karar alma süreçlerini iyileştiren, müşteri memnuniyetini ve rekabet gücünü artıran ERP, ölçeklenebilirlik, zaman ve maliyet tasarrufu, akıllı yönetişim sağlayarak, şirketlere büyüme ve başarı yolunda stratejik bir destek sunuyor.
“Türkiye’de kurumsal iş uygulamaları ve kurumsal yazılım pazarı hızla büyüyor”
Kurumsal Dönüşüm Platformu Koordinatörü M.Göker Sarp, Türkiye’de iş uygulamaları ve kurumsal yazılım pazarının son yıllarda önemli bir büyüme gösterdiğini belirtiyor. Sarp, “TÜBİSAD Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörü 2023 Yılı Pazar Verilerine göre Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) sektörü, bir önceki yıla kıyasla %83 büyüyerek toplamda 784.6 milyar TL’ye ulaşmıştır. Bu büyüme, sektörün giderek daha fazla dijitalleşmeye yöneldiğini ve işletmelerin teknolojiyi entegre etme çabalarını yansıtmaktadır” diyor.
Kurumsal yazılım kullanımında artış: M. Göker Sarp, 2023 yılı verilerine göre, Türkiye’de ERP yazılımı kullanım oranının 2021’e göre 1.6 puan artarak %29.7 seviyesine ulaştığını söylüyor: “CRM yazılımı kullanımı ise %12.1 ile benzer şekilde artış göstermiştir. Çalışan sayısı arttıkça bu yazılımların kullanımı da yükseliyor. 250 ve daha fazla çalışana sahip işletmelerde ERP kullanımı %77.5’e kadar çıkarken CRM yazılımı kullanımı ise %40 seviyelerine ulaşmaktadır. Küçük ölçekli işletmelerde ise ERP kullanımı %25.3, CRM kullanımı ise %10.1 gibi daha düşük oranlarla seyretmektedir. Bu da işletmelerin büyüklüğüne göre yazılım yatırımlarının arttığını göstermektedir.”
Yapay Zeka ve yeni teknolojiler: Yapay zeka (AI) teknolojilerinin kullanımının da giderek yaygınlaştığına dikkat çeken M. Göker Sarp, şu bilgileri veriyor: “TÜİK verilerine göre, 2023 yılında yapay zeka kullanan işletmelerin oranı, 2022 yılına göre %2 artarak %5.5’e yükseldi. Yapay zeka teknolojilerinden en çok tercih edilenler arasında görüntü tanıma (%48.4), iş akışlarını otomatikleştiren veya karar vermeye yardımcı olan sistemler (%43.7) ve dil üreten teknolojiler (%41.5) yer alıyor. Bu teknolojilerin kullanımı, işletmelerin süreçlerini hızlandırmak ve daha verimli hale getirmek için önemli bir fırsat yaratıyor. Ancak yapay zeka kullanmayan girişimler için en büyük engel maliyetlerin yüksek olmasıdır. %60.7'lik bir kesim, bu nedenle yapay zeka kullanmamaktadır. Ayrıca, %53.8'lik bir oran, ilgili uzmanlık eksikliğini ve %49.6'lık bir kesim ise mevcut ekipman veya yazılımların uyumsuzluğunu kullanmama nedeni olarak belirtmektedir.”
İhracat ve istihdamda artış: BİT sektörünün büyümesinin yalnızca iç pazarda değil, dış pazarlarda da etkisini gösterdiğini aktaran M. Göker Sarp, 2023’te sektörün, 57 milyar 590 milyon TL değerinde ihracat gerçekleştirdiğini kaydediyor: “Ayrıca, sektördeki istihdam da 237 bin kişiye yükselmiştir. Bu, Türkiye’nin dijital dönüşümdeki rolünün güçlendiğini ve yazılım çözümleri sağlayan firmaların küresel pazarda daha fazla yer almaya başladığını göstermektedir. Türkiye’nin kurumsal iş uygulamaları ve dijitalleşme alanındaki büyümesi, işletmelerin daha verimli ve rekabetçi olma hedefiyle doğru orantılı olarak hızla devam etmektedir. ERP, CRM ve SCM gibi iş uygulamaları kullanımındaki artış, yapay zeka gibi yenilikçi teknolojilerin daha fazla benimseneceğinin sinyallerini vermektedir.”