banner565

banner622

banner472

banner458

banner457

banner626

01.11.2013, 18:38 5375

Kaliteden Mükemmelliğe Yolculuk

Mükemmellik: Dalgayı yakalamaktır.
Mükemmellik: Dalgayı yakalamaktır. Performansları sürekli ölçerek, iyileştirmektir. İşletmenizi sürekli fit kılmaktır. Kıyaslama ve yenileşim fırsatlarını kovalamaktır. Liderliktir. Ve ‘Mükemmelliği’ paylaşmaktır.
Tam 21 yıldır kesintisiz verilen ve Türk iş dünyasının en prestijli ödülü olarak tanımlanan Ulusal Kalite Ödülleri artık “Türkiye Mükemmellik Ödülü’’ olarak verilecek. Bu büyük değişimin ilk uygulaması 22. Kalite Kongremiz’de gerçekleşecek. Bu süreç ile KalDer-TÜSİAD ödülü de Avrupa’daki muadilleriyle eş adlı bir tanıma geçmiş olacaktır. Mükemmellik Modeli, Avrupa’da tüm ülkelerde uygulanan bir yönetim modelidir ve 22 yıldır ülkemizde KalDer tarafından sunulmaktadır. Halen 35 bin kuruluş tarafından kullanılmaktadır. EFQM bu modelin Avrupa uygulamasını yürüten üst kurumdur. Mükemmellik ödülü ise bu modeli başarı ile uygulayan kuruluşlara verilen ödülün adıdır.
“Mükemmellik  nedir?” sorusunun sözlüklerde birbirine yakın pek çok tanımı ve hepimizde de farklı bir algısı bulunmaktadır. Mükemmellik kişiye, konuma, şartlara göre değişen soyut, muğlak bir kavram olarak değerlendirilmektedir. KalDer’in tanımı ise basit ve yalındır. Sektör, büyüklük, yapı, bölge ve ülke farkı gözetmeksizin kuruluşların sürdürülebilir bir başarıyı yakalayabilmelerini sağlayan bir yönetim modelidir. Kurum ve kuruluşlar için girdileri ile çıktıları arasındaki dengeyi sürekli iyileştirerek, geliştiren kaldıracın adı mükemmelliktir. Mükemmellik bir anlamda “dalgayı yakalamaktır.” Pek çok kuruluş dalgaları yakalayamadıkları için varolmayı sürdürememişlerdir. Bu bazen teknolojiyi ıskalamaktan, bazen küreselliği es geçmekten, bazen işletme körlüğünden, kısaca değişimi kaçırmaktan geçer. Mükemmellik Modeli mükemmelliği soyut değil, sayısal ve kavramsal parametrelerle somut bir kavramla tanımlar. Bu modelde ölçülebilen değerler sözkonusudur.
Peter Drucker’a göre iş modeli müşteriyi doğru tanımlayan, ‘O’nun neye değer verdiğini kavrayan ve bunu müşterilerine uygun bir maliyetle aktararak değer yaratarak başarıya götüren formüldür. Diyebiliriz ki “mükemmellik müşteri odaklılıktır.’’ “Mükemmellik Modeli’’ müşteri odaklı çıkışı ile bütünsel bir bakış açısı ortaya koyarak, birbirini tamamlayan süreçleri, teknikleri birleştirerek yorumlayışı ve üst düzeyde oluşan çatı kavramı ile tanımladığımız bir yönetim modelidir. Model, yöneticilerin/liderlerin, kuruluşlarının ne yaptığını ve sonrası hangi sonuçları elde ettiğine ilişkin neden-sonuç ilişkilerini anlamasını sağlar.(*) Gerek dayandığı temel kavramlar, gerekse modelin girdi ve çıktı kriterleri evrenseldir. Bütün sektörlerde ve her büyüklükteki kuruluşta uygulanabilir olma özelliği modelin karşılaştırma olanağı yaratan zenginliğidir. “Ölçmeden iyileştiremezsiniz” kuralına işlerlik kazandırır. Kuruluşların birbirlerinin deneyimlerinden yararlanabilmeleri ancak bilmediğiniz değerleri ölçmekle mümkündür. Ölçme kıyaslama ve yenileşim avantajı yaratır. Bu modeli başarı ile uygulayan kuruluşlar tüm paydaşların beklentilerini karşılayan veya aşan ileri bir performans ortaya koyarlar ve bunu sürdürürler.
Bu modelin sistem olarak değerlendirilebilmesi bağlamında;
1. Stratejisinin varlığı  ve sürekli iyileştirmeyi öngören yapısının olduğunu,
2. Uyum içinde çalışan ve ilkeleri birbirine bağlı süreç olgusunu içeriyor olmasını,
3. Sistemi güvence altına alan bir radar gözlemlemesi ve iyileştirme fırsatlarını barındırmasını, modelin özellikleri ve üstünlükleri olarak ortaya koymak doğru olacaktır.
Böylesine yaygın kullanımı olan modellerin avantajları ve dezavantajları her zaman gündeme gelmiştir. Modelin en büyük avantajı, binlerce kuruluşta uygulanmasıyla kazanacağı zengin içerik ve deneyimdir. Bir başka avantajı ise sürekli iyileşme ortamının yarattığı rekabet ve yarış ortamıdır. Bunu bir tehdit olarak görmeyip fırsata dönüştürebilen kuruluşlar “fit” olurlar. Genç ve sağlıklı kalıp sürekli başarıyı kovalarlar. KalDer uzun yıllardır sürekliliği sağlayan yapısı ve birikimi ile model ve uygulayıcılarına artı değer katan kuruluş olmuştur. Eğitici ve değerlendirici kadrolarındaki olgun potansiyel birçok kuruluşun hedeflerine ulaşmasında hızlandırıcı ve etkin bir rol oynamıştır. Kuruluşlar kısa sürede hedeflerin gerisinde kovalayan olmaktan çıkarak hedefleri aşan pozisyonları yakalamışlardır.
Savunmacı konumdan, hücum konumuna geçiş süreci kuruluşlarda önemli kültür değişikliklerine yol açar. Kurum kültürü liderlik ve öncülük güdüleri ile pekişir. Liderlik önde olmak demektir. “Mükemmellik Liderliktir.’’ Başkalarını izleyerek lider olunmaz, mükemmel olunmaz. Klasik bir deyiş ile “mükemmel doğulmaz, mükemmel olunur.”
Model kullanıldığında çalışanlarda artan motivasyon ve  gelişen performanslar ile doğru stratejilerle yol alan, hedefi belli, doğru istasyonlara zamanında girip kalkan bir seyir içinde yolculuğunuz sürecektir. Her adımda teknolojik gelişmelerin takip edildiği, işbirliklerinin örüldüğü ve üretildiği süreçlerle zenginleşen ürün ve hizmet platformları yaratılacaktır. Yaratıcılığı özendiren, sürdürülebilirliği kollayan bu model müşterilerin, paydaşların ve toplumun memnuniyetini sağlayan bir sonuçlar kümesi ile başarıya ulaştıracaktır. Zaman zaman anlatım ve uygulamalarda bu sürecin zorluğuna değinilir. Modelin her sürecini yaşamış ve uygulamış, ödülleri ekibi ile kucaklamış bir lider olarak buna katılmam mümkün değil. Bence zorluk ne zaman, ne yapacağını bilmemektir. Ancak, başarı da ıslık çalarak, eller cepte yürüyebileceğiniz bir yolculuk değildir.

Mükemmellik: 
Dalgayı yakalamaktır. Performansları sürekli ölçerek, iyileştirmektir. İşletmenizi sürekli fit kılmaktır. Kıyaslama ve yenileşim fırsatlarını kovalamaktır. Liderliktir. Ve ‘Mükemmelliği’ paylaşmaktır.
KalDer 22. Kalite Kongresi’nde işte bu özelliği öne çıkararak üyeleri ve izleyicileri için ana temayı “Mükemmelliği Paylaşmak” olarak belirledi. 2000 yılında İstanbul’da EFQM–KalDer işbirliğinde gerçekleşen Forum’dan sonra bu kongre Avrupa liderlerinin, ödüllü kuruluşların, kazananların katılacağı ikinci büyük uluslararası toplantı olacaktır. 22. Kalite Kongresinde de buluşmak dileği ile.

 

Yorumlar (0)