Koray Gültekin Bahar: “KOBİ’lerin uzayan vade sorununu ve nakit ihtiyacını çözüyoruz”
Firmaların ihtiyacı olan işletme sermayesini genişletmek amacıyla kurulan tedarikçi finansmanı platformu Figopara, pandemi sürecinde sıkıntı yaşayan KOBİ’lerin imdadına yetişti.
2020’de gelir tarafında yüzde 700 büyüyen Figopara, KOBİ’lerin 1.2 milyar TL’lik işlem hacmine aracılık etti. Figopara, 2021 yılında ise 2 milyar TL’lik işlem hacmine ulaşmayı hedefliyor.
KOBİ’lerin tedarik finansmanına aracılık etmek amacıyla kurulan Figopara, pandeminin zorlu sürecinde KOBİ’lerin nakit akışına destek oldu, bu sayede 2.5 kat büyüme sağladı.
Figopara Kurucu Ortağı ve CEO’su Koray Gültekin Bahar, “Şirketlerin nakit akışı ve işletme sermayesini yönetmelerine aracılık eden Figopara, iş modeliyle Türkiye’de benzeri olmayan bir FinTech şirketidir. 2020’nin zorlu koşullarına rağmen faaliyet alanımızın iyi anlaşıldığı bir yıl oldu. Gelişme rakamlarımıza yansıdı. Gelir tarafında yüzde 700’lük büyüme sağladık. İşlem hacminde ise bu yıl 1.2 milyar TL’ye ulaşıldı” dedi.
Koray Gültekin Bahar, aralarında Sabancı, Eczacıbaşı gibi markaların yer aldığı 10’u aşkın büyük alıcı firmanın ve bu firmaların binlerce tedarikçisinin faturasını 13 banka üzerinden finanse ettiklerini kaydetti. Bahar, “4000’in üzerinde tedarikçiye ulaştık. Önümüzdeki dönem 50 binden fazla şirketin burada işlem yapmasını istiyoruz. Sene başında aylık 20 milyon TL’lik faturayı finanse ederken şu anda bu rakam aylık 90 milyon TL’ye ulaştı” diye konuştu.
2021’de Figoskor geliyor
2021 yılında hacim olarak 3 kattan fazla büyüme öngördüklerini ifade eden Koray Gültekin Bahar, hedeflerini ise şöyle açıkladı: “3 ana konuda büyüme öngörüyoruz. İlk olarak önümüzdeki yıl 2 milyar TL’den fazla işlem yapan şirket haline geleceğiz. Kritik hedeflerimizden biri bu. İkinci olarak Figopara bir ülkede daha çalışır hale gelecek. Son olarak da 2021’in başında çıkaracağımız Figoskor’un kendini ispat etmesiyle büyümemize önemli katkı sağlayacaktır.”
KOBİ’nin teminat sorununu Figoskor çözecek
Finans alanında KOBİ’ler ile bankalar arasında temel sorun olan; kredi-teminat ilişkisine Figopara, yoğun Ar-Ge çalışmaları sonucunda geliştirdiği Figoskor hizmetiyle çözüm sağlıyor.
Kasım ve aralık ayında kapalı devre deneme süreçleri yapılan Figoskor, Ocak 2021 itibarıyla devreye alınacak. Koray Gültekin Bahar, Figoskor’u ve farklılıklarını şöyle anlatıyor: “Üzerine çok fazla yatırım yaptık ve Figoskor’u çıkardık. Figoskor, e-fatura ve elektronik defter kullanan KOBİ’nin aylık ciro, müşteri sayısı, ticari ömrü, ödemelerde vade ilişkisi gibi ticari performanslarını, anlık durumunu dahi tespit etmeyi sağlıyor. Bankaların elinde ise bu bilgiler bulunmuyor; aylar öncesindeki veriler ışığında kredi sağlamaya çalışıyor.
Bu teknolojinin en önemli artısı –pandemi döneminde önemi daha da artan- KOBİ’nin finans akışını anlık görmeyi sağlıyor. Tek tuşla KOBİ’nin elektronik fatura verileri üzerinden skor oluşturuluyor. Bu sayede bankalardan finansman desteğinin çok hızlı bir şekilde sağlanmasına aracılık ediyoruz.”
Figoskor için bankalar ile çalışacaklarını dile getiren Bahar, sermaye finansmanında teminata dayalı krediden ziyade nakit akışına ve ticaretin fonlamasında Figoskor’un daha iyi bir değerlendirme yapacağını, ticari performansı iyi olan işletmelerin uygun fiyatlı krediye ulaşmasına aracılık edeceğini açıkladı.
Bahar, Figoskor’un oluşmasında e-fatura uygulamasının önemli bir dönüşüm olduğunu aktararak, “Şu anda 300 binden fazla şirket elektronik fatura kullanıyor ve bu şirketler GSYİH’nın yüzde 70’ini oluşturuyor. Finansal Kurumlar Birliği’nin rapora göre Türkiye’de yapılan işlemlerin yüzde 90’ı elektronik fatura ile yapılıyor. Bu şirketlerin bilgilerine anlık ulaşabiliyoruz. Figopara olarak bunu 4 yıl önce yapamazdık. Ama artık ciddi bir veri var elimizde. Pandeminin etkisiyle banka müşteri ilişkisi dijitalleşiyor. Figopara olarak en büyük 10 entegratör firma ile çalışıyoruz. Farklılığımız; elektronik fatura kullanan müşterinin iznini alarak model oluşturuyoruz. Bankalar da bu skora güvenerek finanse ediyor. Ticari riske göre fiyatlamanın yapılacağı bir banka-KOBİ ilişkisini dizayn ediyoruz” bilgisini verdi.
Bahar, ocak ayı sonrasında birden çok bankanın Figoskor teknolojisi ile kredi sağlayacağını duyurdu.
“Don Kişot gibiyiz”
Türkiye’de tedarikçi finansmanı alanında faaliyet yürüten Figopara’nın birebir rakibi bulunmuyor. Bu durumun sağlıklı olmadığını, rekabeti sevdiklerini söyleyen Koray Gültekin Bahar, “KOBİ’lerin temel sorunu finansmana erişim. Figopara olarak KOBİ’lerin nakit akışı sorununu çözmeye odaklanıyoruz ve aynı zamanda pazarı oluşturuyoruz. Bir bakıma ‘Don Kişot’ gibiyiz. Pazarı biz oluşturduğumuz için de birebir rakibimiz yok. Rekabetten korkmuyor aksine istiyoruz. Çünkü teknolojimize çok güveniyoruz. Doğru teknolojik çözüm sunduğumuz sürece pazar büyüdüğünde de liderliğimizi sürdüreceğiz” dedi.
Finansörler ile finansal kaynağa ihtiyacı olan alıcı ve satıcıyı buluşturan bir platform olduklarını dile getiren Bahar, regülatör olarak BDDK, Merkez Bankası başta olmak üzere tüm oyuncuların KOBİ’lerin finansa ulaşması için oluşturulan alternatif yöntemlerin ortaya çıkmasında büyük destek sağladıklarının altını çizdi.
Figopara’ya 4.6 milyon dolarlık dev yatırım
Dünya Bankası, Revo Capital, Endeavor Catalyst’in yatırımcıları arasında bulunan Figopara, 7 Mayıs’ta şirketin halihazırda yatırımcıları olan; Ahmet Bilgen, Koray Gültekin Bahar, Hasan Davcı, Arman Eker ve Orhan Ayanlar’dan toplam 1 milyon dolar yatırım almıştı. Kaynağı KOBİ’lere sağlanacak finansmana aracılık etmek üzere yeni teknolojiler geliştirmek için kullanan marka, yıl bitmeden 2’inci yatırımını aldı.
Figopara, 30 Aralık’ta halihazırdaki yatırımcıları IFC, Revo Capital, Endeavur Catalyst, Ahmet Bilgen, Koray Bahar, Arman Eker, Hasan Davcı, Ayhan Boyacıoğlu’nun dışında Finberg, Eczacıbaşı Momentum, Lima Ventures, Yasemin Şengir ve Kerim Şengir’in katılımıyla birlikte 4.6 milyon dolar yatırım aldı.
Bu turda en büyük yatırımı Koray Gültekin Bahar yapıyor. Bahar, “Yaptığımız işe inanıyorum. Sadece ülkemizde değil dünyanın her noktasında KOBİ’lerin finansmana ulaşımı sıkıntılı. Figopara olarak bu sorunu çözebiliriz. Yatırımla elde edilen kaynağı Ar-Ge ve Figoskor modelinin gelişimine kullanarak, daha fazla KOBİ’nin finansmana ulaşmasını hedefliyoruz” açıklamasını yaptı.
Figopara hizmet ihracatının startını verdi
Figopara, 2021’in ilk çeyreğinde veya ikinci çeyreğinde hizmet ihracatında ilk faturayı kesmek istiyor.
Koray Gültekin Bahar, e-faturanın zorunlu olduğu tüm ülkelerde Figopara’nın faaliyet yürüteceğini belirterek şunları söyledi: “2021’de minimum bir ülkede faaliyetlere başlayacağız. İlk aşamada da İtalya sonra da Yunanistan, 5 yıl içinde ise Asya Pasifik’te; Endonezya, Vietnam, Hindistan olabilir. Ülkeleri incelerken iki noktaya odaklanıyoruz; ilki; o ülkede mutlaka elektronik fatura zorunluluğu olmalı, ikincisi ise finansa erişim problemi yaşanmalı. Bu ülkeleri belirlerken ortağımız olan Dünya Bankası tecrübesi önemli bir katkı sağlıyor.”
KOBİ’ye 1 dakikanın altında hizmet kalitesi
Figopara’nın performansının en fazla arttığı dönem yılın 4. çeyreğinde oldu. Büyük şirketlerin tedarikçi zincirini korumak istediklerini hatırlatan Koray Gültekin Bahar, daha fazla büyük şirketin Figopara’yı tercih ettiğini kaydetti. Banka, faktoring şirketleri, finansman şirketleri ve yatırım şirketleriyle çalıştıklarını ifade eden Koray Gültekin Bahar, KOBİ kategorisinde ortalama fatura tutarının 20 bin TL olduğunu, Figopara olarak ise 1000 TL’den 1 milyon TL’ye kadar faturası olan geniş yelpazede KOBİ segmentine hizmet verdiklerini söyledi.
Figopara’nın ana hedefi; KOBİ’ler tarafında veya büyük şirketlerde müşteri memnuniyeti. Koray Gültekin Bahar, “Figopara bir finansal teknoloji şirketi. Üyelik sürecini tamamlamış bir şirketin faturayı finanse etme süreci 1 dakikanın altında. Müşterimizin bizimle çalışmaktan mutlu olduğu nokta bu. Neye ihtiyacı olduğunu biliyor ve talepler doğrultusunda ürünler geliştiriyoruz. İhtiyaç duyduğu finansmana hızlı, kolay ve güvenilir bir yoldan ulaşması için teknolojiye yatırım yapmaya devam ediyoruz” diye konuştu.
Bankaların müşteriyi tanıma süreci dijital olmalı
Bankaların müşteriyi tanıma sürecinin şahıs şirketlerinde elektronik ortamda olurken Limited ve Anonim şirketlerde kağıt üzerinden yapılıyor. Yani müşterinin mutlaka bankaya gelip müşteri olma sürecini yürütmesi gerekiyor.
Kamunun bu sorunu çözmek için taslak hazırladığını hatırlatan Bahar, “2021’de beklediğimiz düzenleme bu olacaktır. Düzenlemenin çıkmasıyla tamamen dijital ortamda KOBİ’nin bankanın müşterisi olmasını sağlayacağız” dedi.
Figopara teknolojisinin en önemli noktalarından biri de kayıtdışı çalışmanın mümkün olmaması. Aksi halde sistem çalışmıyor. Bahar, sistemin işini düzgün yapanların finansmana ulaşmasına izin verdiğini, elektronik faturanın kayıtdışılığı engellemek için atılan önemli adımlardan biri olduğuna dikkat çekti.
En büyük yatırım Figopara’ya
Figopara, 2016 yılında Türkiye’nin öncü finansal teknoloji şirketlerinden Foriba’nın çatısı altında, Foriba’nın Kurucuları olan Ahmet Bilgen ve Koray Gültekin Bahar tarafından kuruldu. Sovos’un Foriba’yı satın almasının ardından ayrı bir şirket olarak yoluna devam etti.
Figopara Kurucu Ortağı ve CEO’su Koray Gültekin Bahar aynı zamanda bir yatırımcı. Toplam 13 şirketin yatırımcısı olan Bahar’ın en büyük yatırımı ise Figopara’ya yapıyor. Bahar, şirket satışının sermaye birikimi için önemli bir kaldıraç olduğuna inandığını belirterek, “Foriba’nın 10 yıllık sürecinde beyaz yaka olarak çalışan birçok arkadaşımız ayrıldığı zaman elindeki ciddi sermaye ile kendi şirketini kurabildi. Şirket satışını sermaye birikiminin bir aracı olarak görüyoruz. Bu büyüme modeline her zaman sıcak baktık” dedi.