KOBİ’lerin Büyüme ve Dönüşüm Yolculuklarını Hızlandırmak
“KOBİ’lere, vakit kaybetmeden süreçlerini yeniden gözden geçirmelerini, stratejik yol haritaları çıkartmalarını ve dijital dönüşüm projelerini çeviklikle hayata geçirebilmeleri için proje ekiplerinin gelişimine odaklanmalarını öneriyorum.”
Türkiye’de sayıları 4 milyona yaklaşan KOBİ’lerin ana amaçları şüphesiz ki kâr elde etmek, büyümek ve varlıklarını sürdürülebilir kılmak. Ben son 12 yıl içerisinde birçok kez işletmelerin büyüme ve dönüşüm yolculuğuna rehberlik etme, KOBİ’lerin kurumsallaşması adına danışmanlık ve eğitimler vermekle birlikte, yönetim kadrolarına da birebir koçluk yapma fırsatı buldum. Bu çalışmalarımın çıktıları ve saha analizlerim, KOBİ’lerin büyümeleri ve sürdürülebilir olmalarının önündeki en baskın 5 engeli görmemi sağladı:
1- Mikro yönetim tarzına sahip, günlük/ rutin iş akışlarına odaklanan yöneticiler
2- Gelecek vizyonunun belirsizliği
3- Nitelikli insan kaynağındaki yetersizlik, çalışanın gelişimine bütçe ayırmamak
4- Öngörüye dayalı stratejik aksiyon planı oluşturamamak
5- Nitelikli işgücünü elde tutamamak.
Pandemi Gerçekleri ile Değişen İş Dünyası ve KOBİ’ler
Pandemi’yle birlikte iş dünyası yönünü dijitalleşmeye çevirdi, uzaktan/hibrit çalışma alternatifleri geliştirdi. Bazı şirketler ise maalesef hala mesai saatleri kontrolüne ve çalışanları daha fazla nasıl denetleyebileceğine zaman ve efor harcamaya devam ediyor.
“Gerçekler”den devam edelim:
• İş yönetimi modelleri değişti, patronların/yöneticilerin zihin yapısında değişime direnç göstermeleri büyük resmi kaçırmalarına neden oluyor.
• Yapıcı bir yıkım süreci yaşandı, organizasyonlar eskiye dönme isteğini, dirençlerini artık bırakmak zorunda.
• Çalışan devir oranı arttı, nitelikli işgücünü çekmek ve elde tutmak için çalışma modellerinde esnemek, çalışanın gelişimine yatırım yapmak, organizasyonun sistemine ve işleyişine dış gözle bakabilmek şart oldu.
‘İş Dünyası’ bu değişimlerle mücadele ederken, iyi bir sınav vermek isteyen KOBİ’ler de dönüşüm için güçlü adımlar attı. Eğitim&danışmanlık alanlarında eski-yeni kıyaslaması yaptığımızda KOBİ’lerin geçmişte daha çok; satın alma ve tedarik yönetimi, proje yönetimi, veri analizi, ürün eğitimleri gibi teknik eğitimlere yatırım yaptığını ancak bu değişimle birlikte odağını yönetim becerilerinin arttırılması, müşteri ilişkileri yönetimi, satış becerileri gibi alanlara yönlendirdiğini net bir şekilde söyleyebiliyorum. Özetle KOBİ’ler, yöneticilerinin yetkinliklerini ve mevcut çalışanlarının uzmanlıklarını yukarıya taşımak için kapımızı daha da sık çalıyorlar.
KOBİ’lerin Büyüme ve Dönüşüm Yolculukları için Öneriler
Özellikle mikro ve küçük ölçekli işletmelerde patronun aynı zamanda genel müdür olması, işi ve insanı aynı anda yönetmesi, profesyonel bir koçtan destek almasını gerekli kılıyor.
Aynı zamanda farklı iş modellerinde çalışan insan kaynağının büyümesine, gelişmesine yatırım yapmak da en önemli gündemler arasında olmalı.
Faaliyet alanlarına doğrultusunda uzman kademelerinin zihin yapılarını ve beceri setlerini geliştirmenin yanı sıra etkin müşteri ilişkileri, satışta uzmanlaşma programları gibi mesleki donanımlarını arttırmaları ve bununla birlikte organizasyona yön vermeleri, Z kuşağı ile uyumlu çalışmaları adına yönetim kadrolarını için de liderlik gelişimi yatırımı yapmaları oldukça elzem.
Son olarak KOBİ’lere, vakit kaybetmeden süreçlerini yeniden gözden geçirmelerini, stratejik yol haritaları çıkartmalarını ve dijital dönüşüm projelerini çeviklikle hayata geçirebilmeleri için proje ekiplerinin gelişimine odaklanmalarını öneriyorum.