banner565

banner622

banner472

banner458

banner457

banner626

Alışverişte önce sebze ve meyve almak; Duygusal olarak rahatlatıyor

Tüketici Davranışları Uzmanı İhsan Özçıtak, “Sebze ve meyve alışverişini, yani sağlıklı alışverişi önden yapan tüketiciler kendini duygusal açıdan rahatlamış hissediyor” dedi.

HABER 16.09.2021, 10:30 24.09.2021, 11:08
6770
Alışverişte önce sebze ve meyve almak; Duygusal olarak rahatlatıyor
banner625

Organize perakendenin en büyük çatı örgütü Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) ile Türkiye’nin önde gelen kişisel temizlik ve bakım şirketlerinden olan Evyap işbirliğiyle ‘Geniş Açı Buluşmaları’nın ikincisi gerçekleşti.
Türkiye’nin dört bir yanındaki yerel zincir marketlerinin ve gıda perakendesinin gelişimi için önemli projeleri hayata geçiren TPF, sahip olduğu markalarla ülkemizi 100’den fazla ülkede temsil eden Evyap işbirliğinde imza attığı 2. ‘Geniş Açı Buluşmaları’nda, 200’e yakın yerel zincir market temsilcisini dijital ortamda ağırladı, organizasyonun moderatörlüğünü TPF Genel Koordinatörü Tuğba Camuzoğlu gerçekleştirdi.

Ege PERDER Başkanı Feyzi Başdaş, Evyap Genel Müdürü Serkan Ödemiş’in konuşmacı olarak katıldığı organizasyonda, Tüketici Davranışları Uzmanı İhsan Özçıtak gıda ve ihtiyaç maddeleri sektöründe tüketici davranışlarını katılımcılarla paylaşıp, yerel zincirlerin gelecek süreçte nasıl pozisyon alması gerektiğini aktardı.

“Dijitalleşmeye direnenler geçmişten daha fazla hasar alacak”
Toplantının açılış konuşmasını yapan Ege PERDER Başkanı Feyzi Başdaş, yerel zincirlerin gelişimini takip ederek bu süreçteki başarı hikayesini her fırsatta dinleyip, yerelin yanında olan Evyap’a teşekkür ederek; şunları dile getirdi: “Geniş Açı Buluşmaları ile dünyada gelişen iş modelleri, tüketici yaklaşımları, perakende sektörünü bekleyen değişimi alanında uzman isimlerden dinleyip, bu yönde gelecek planlarımızı hazırlayacağız. İçinde bulunduğumuz rekabet ortamı her geçen gün daha da ağırlaşıyor. Hipermarket, AVM’ler ile 10 yıl önce başlayan ağır rekabet koşulları indirim marketleriyle devam etti. Geride bıraktığımız 5 yılda rekabet kuralları net bir şekilde belirlenmediği için yerel zincirlerin yüzde 50’si olumsuz etkilendi. Bugün ise gelecek için daha hızlı hareket etmeli, yatırımlarımızı artırmalıyız. Dijitalleşmeye direnenler geçmişten daha fazla hasar alacak. Bu alanda üyelerimizin yüzde 50’si önemli yatırımları hayata geçirdi. Bazıları sektördeki pazaryerleri ile anlaştı. Günümüz koşullarında bu kanallar önemli fakat bizler kusursuz bir şekilde kendi yatırımlarımızı planlamalı, alt yapımızı hazırlamalıyız. Bugün bu planları yapamazsak, müşterilerimizin birkaç yıl içinde adresi farklı olacak. Doğru kanallar ve formatları yakalamak için tek yürek halinde hareket etmeliyiz."

“Marka gücümüzü sanayi gücümüze eşitlemek istiyoruz”
Evyap önderliğinde hayata geçen Geniş Açı Buluşmaları’nda Evyap Genel Müdürü Serkan Ödemiş ise katılımcılarla şirketin gelecek planlarını paylaştı. Organizasyonun sektörün tüm taraflarına katkı sağlayacağını, buluşmalarla işine ve sektöre katkı yapacak fikirlerin hayata geçeceğini belirten Serkan Ödemiş; “Evyap’ın kuruluşunun 100’üncü yılını 6 yıl sonra inşallah hep birlikte kutlayacağız. 100’üncü yıla ilerlerken güçlü bir vizyonumuz var. Evyap olarak marka gücümüzü, sanayi gücüne eşitlemek istiyoruz. Marka gücümüzü sanayi gücümüze eşitlemekteki kastımız, tüketicilerin ihtiyaçlarını daha iyi anlayıp, markalarımıza, büyük yatırımlar yaparak sizin raflarınızdaki ürünlerimizin dönüş hızını, tüketicinin çekiş hızını daha da artırmak. İşlerimizi büyütüp ülkemize daha fazla katmadeğer sağlayabilmemiz için hepimiz patronu olan tüketicilerimizi iyi anlamalı, onlara uygun ürünleri geliştirmeli, iletişimimizi tüketicilerimizin beklentileri doğrultusunda kurgulamalı ve memnuniyetlerini en üst düzeyde tutmalıyız. Hep birlikte ortak hareket ederek bu hedeflere ulaşacağımıza yürekten inanıyoruz” dedi.

“Ürün alım süreci 1.5 saniye”
Geniş Açı Buluşmaları’nın ikinci konuğu olan reklam ve pazarlama sektörünün önemli isimlerinden Tüketici Davranışları Uzmanı İhsan Özçıtak, gıda ve ihtiyaç maddeleri sektöründe tüketici davranışları ile veri üzerinden tüketici davranışlarını, yerel zincirlerin gelecek süreçte nasıl pozisyon alması gerektiğini paylaştı. Tüketici ve alışverişçiyi anlamanın yollarını, bu kavramların detaylarını, insanların satın alma kararı verirken neye dikkat ettiğini, nasıl davrandığını katılımcılara aktaran Özçıtak, akademik olarak tüketici ve alışverişçi davranışlarını etkileyen unsurlardan, güncel trendlerden bahsetti.

Mağazaya giren alışverişçilerin ortalama 1-1.5 saniyede ürün alımı yaptığına dikkat çeken İhsan Özçıtak; “Günümüzde tüketicilerin alışveriş için ayıracağı zamanı, enerjisi çok yok. Tabiri yerindeyse oto pilotta alışveriş gerçekleştiriliyor. Marketten içeri giren alışverişçilerin çok büyük bir bölümü o sırada akşam yapacağı yemeği, o gün yaptığı toplantıyı, tamamlaması gereken alışveriş listesini düşünüyor, mümkün olduğu en kısa sürede işini yapıp evine ulaşmak istiyor. Aslında çoğumuz bir noktadan bir noktaya giderken de oto pilotta oluyoruz. Özellikle ulaşım sırasında aklımızdan birçok şey geçiriyoruz ve bir bakmışız varacağımız noktaya ulaşmışız. Tüketicilerin de alışveriş hamleleri bu şekilde. Bu denli dikkatin düşük olduğu noktada alışverişçilerin davranışlarını değiştirmek zor. Avrupa’da yapılan birçok araştırma bu durumu ‘tercih körlüğü’ olarak adlandırıyor. Bunun için ürünün paketlenmesi ve satış noktalarının tasarımına ve ürünlerin sergilenmesine kadarki süreçte akıllı hamlelere başvurulması gerekiyor” dedi.

“Marketlerinizi müşterilerinizin davranışlarına göre tasarlayın”
Tüketicilerin ihtiyaç listelerini tamamlarken saniyelerle ölçülen alışveriş süresini uzatmak için market dizaynının, market içerisindeki ürün dağılımlarının önemini belirten Özçıtak; “Tüketicileri içeri girdikten sonra hafif hafif şaşırtmalı, ürün kombinlerine dikkat etmeli, hangi ürünleri hangi ürünlerden ayrı tutmanız gerektiğini detaylıca özen göstermelisiniz. Market içerisinde kullandığınız renk tonları da müşterinin karar verme sürecini etkiliyor. Örneğin kırmızı renk tonu ağırlıkta olursa, o gün daha fazla kırmızı renkte ürün satışı gerçekleştirirsiniz. Daha da önemlisi sebze ve meyve reyonlarınız her zaman market girişinde yer almalı. Yapılan araştırmalara göre sebze ve meyve alışverişini, yani sağlıklı alışverişi önden yapan tüketiciler kendini duygusal açıdan rahatlamış hissttiği için bunun ardından atıştırmalık alışverişini daha kolay yapıyor. Bu reyonu sona bırakırsanız, tüketici kendini iyi hissedemediği için anlık tüketimi azaltıyor. Müşterilerinizi mağazalarınızda ne kadar serbest bırakır, onların davranışlarına göre raflarınızı sıralar, fırsatlar sunarsanız, onlar da eyleme o kadar hızlı geçer” açıklamasını yaptı.

Yorumlar (0)