Page 28 - KobiEfor Haziran 2024
P. 28

UZMAN


                                     E-Ticaret, Büyüme ve Sosyal Dönüşümde Önemlidir

                                     T       ürkiye’de e-ticaret, hem ekonomik  edebilirliklerini artırmaktadır.

                                             büyüme hem de sosyal dönüşüm  E-ticaret, Türkiye ekonomisine katkı sağlamanın
                                             açısından önemlidir. Son yıllarda,  yanı sıra istihdam yaratma, tüketiciye daha geniş
                                     e-ticaret global perakende sektöründe vazgeçil- ürün yelpazesi sunma ve işletmelerin operas-
                                     mez bir konumdadır.                yonel verimliliklerini artırma gibi birçok avan-
                                     Diğer  pek  çok  sektörde  olduğu  gibi,  internetin  tajı da beraberinde getirmektedir. Bu nedenle
                                     yaygınlaşmasıyla  birlikte  mal  ve hizmet  alım- Türkiye’de e-ticaret; hem ekonomik büyüme
           Hilmi Develi              satımı önemli ölçüde dönüşüm geçirmiştir ve  hem de sosyal dönüşüm açısından önemlidir.
                                     modern yaşamın dijitalleşmesiyle birlikte dünya  EcommerceDB’nin verilerine göre Türkiye 2024
           hilmideveli@gmail.com     genelindeki tüketiciler çevrimiçi işlemlerin sun- yılında 26.884,9 milyon dolar gelir ile e-ticarette
                                     duğu avantajlardan yararlanmaya başlamıştır.  dünyanın  19.  en  büyük  pazarı  olarak  öngörül-
                                     Küresel internet erişimi ve kullanımı hızla artar- mektedir ve Hollanda’nın önüne geçeceği düşü-
                                     ken, dünya genelinde beş milyardan fazla inter- nülmektedir. Gelirin, 2028 yılına kadar 38.391,9
           KOBİ’lerden               net kullanıcısı bulunmaktadır ve çevrimiçi alışve- milyon dolar olarak öngörülen bir pazar hacmine
                                     riş yapanların sayısı sürekli olarak artmaktadır.
                                                                        ulaşması beklenmektedir. Bununla birlikte Türk
           büyük ölçekli             İnternet kullanıcıları, ihtiyaç duydukları ürün- e-ticaret pazarı içerisinde elektronik; en büyük
           işletmelere kadar         leri veya hizmetleri incelemek, karşılaştırmak  pazarı oluşturmaktadır ve e-ticaret gelirinin
           geniş bir yelpazede       ve satın almak için çeşitli çevrimiçi platformlar  %30.5’ini temsil etmektedir. Bunu %21.6 ile ba-
                                     arasından seçim yapabilmektedir. Bu seçenek- kım ürünleri, %15.9 ile moda, %12.2 ile gıda takip
           faaliyet gösteren         ler, bazı web sitelerinin özellikle B2B müşteri- etmektedir.
           şirketler, e-ticaretin    lerini hedeflemesiyle birlikte bireysel tüketici- Diğer yandan 2023 yılında Türkiye’de e-ticaret
           sunduğu fırsatlardan      lere geniş dijital imkanlar sunmaktadır. 2023  pazarında sunulan ödeme yöntemleri çeşitlidir
           yararlanarak hem          itibariyle,  çevrimiçi pazar yerleri dünya ge- ve az sayıda sağlayıcı tarafından domine edil-
                                     nelindeki çevrimiçi alımların en büyük payını  mektedir. VISA (Kartlar) kontrol edilen tüm çev-
           yerel hem de global       oluşturmaktadır. Trafik açısından küresel sı- rimiçi mağazaların %87.2’si ile en büyük paya
           pazarlarda rekabet        ralamada önde gelen çevrimiçi perakende web  sahiptir. Ülkede e-ticaret pazarında sunulan
           edebilirliklerini         siteleri arasında Amazon bulunmaktadır. Aralık  diğer ödeme yöntemleri arasında Mastercard
                                     2023’te, e-ticaret devi Amazon’un, e-ticaret,  (Kartlar) %87.2, Fatura (bilinmeyen) %59.5 ve
           artırmaktadır.            bilişim hizmetleri, tüketici elektroniği ve dijital  banka havalesi/peşin ödeme %48.7 oranla yer
           E-ticaret,                içerik sunan web sitesine doğrudan 6.1 milyar  almaktadır. Kapıda ödeme yönteminin oranıysa
           Türkiye ekonomisine       ziyaret kaydedilmiştir.            %40’tır. Statista verilerine göre Trendyol, 2023
           katkı sağlamanın          E-ticaret dünyasında dikkat çeken trendlerden  yılında Türkiye’de 3,644.5 milyon dolar e-ticaret
                                     biri; mobil cihazların yaygın kullanımıdır. 2023  net satışıyla Türk e-ticaret pazarında liderliğini
           yanı sıra istihdam        yılının sonlarında, akıllı telefonlar dünya gene- sürdürmüştür.  Bunu 767.7 milyon dolarla Mig-
           yaratma, tüketiciye       lindeki tüm perakende web sitesi ziyaretlerinin  ros izlemiştir. Üçüncü sırayı ise 582.4 milyon do-
           daha geniş ürün           neredeyse %80’ini oluşturmuştur ve bununla  lar geliriyle Hepsiburada almıştır.
           yelpazesi sunma           birlikte masaüstü bilgisayarlar ve tabletlerle kar- Ek olarak Amazon 2023 yılında Türkiye’deki dör-
                                     şılaştırıldığında çevrimiçi siparişlerin çoğunu da  düncü en büyük online mağaza olmuştur ve net
           ve işletmelerin           üretmiştir. Mobil cihazların benimsenmesi, özel- satışları 465 milyon dolardır.
           operasyonel               likle diğer dijital altyapıların eksik olduğu bölge- Bununla birlikte IPSOS’un yaptığı araştırmaya
           verimliliklerini          lerde hızla ilerlediğinden, mobil entegrasyon ge- göre Türkiye’de 2023 yılında online alışveriş har-
                                     leceğin alışveriş deneyimini getirmektedir.
                                                                        caması geçen yıla kıyasla %96 artmıştır, fakat
           artırma gibi              Türkiye’de e-ticaret, dijitalleşme süreçlerinin  daha seyrek alışveriş yapılmıştır. Ortalama bir
           birçok avantajı           hız  kazandığı ve tüketici alışkanlıklarının gide- kişi online alışveriş için 15362 TL harcamıştır.
           da beraberinde            rek çevrimiçi platformlara eğildiği bu dönemde  Online alışverişte Hızlı Tüketim Ürünleri (HTÜ)
           getirmektedir.            önemli bir yere sahiptir. Genç ve teknolojiye yat- satın alan bireylerin oranı artmıştır fakat bu artış
                                     kın nüfusu, artan internet ve mobil cihaz penet- harcama payına yansımamıştır.
           Bu nedenle                rasyonu ile Türkiye, e-ticaret sektöründe büyük  HTÜ harcamasında cilt ve saç bakım ürünleri ile
           Türkiye’de e-ticaret;     bir potansiyel sunmaktadır. Pandemi döneminde  ev temizlik ürünlerinin payı artmıştır.
           hem ekonomik              yaşanan hızlı değişim, çevrimiçi alışverişin pra- Diğer yandan özellikle kampanya dönemlerinde
           büyüme hem de             tikliği ve erişilebilirliği sayesinde birçok tüketici  harcamalarda artış gözlenmiştir, fakat Eylül ayı
                                     için vazgeçilmez bir alışkanlık haline gelmiştir.  diğer aylara göre yüksek seviyede harcamanın
           sosyal dönüşüm            KOBİ’lerden büyük ölçekli işletmelere kadar  yapıldığı ay olmuştur. Ülkemizde E-ticarette ge-
           açısından önemlidir.      geniş bir yelpazede  faaliyet  gösteren  şirketler,  linen süreç, özetle bunlar...
                                     e-ticaretin sunduğu fırsatlardan yararlanarak  Yazıda GOOINN’in yeni E-ticaret Raporu, kaynak
                                     hem  yerel  hem  de  global  pazarlarda  rekabet  olarak kullanılmıştır.

           28 KobiEfor Haziran 2024
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33