Page 28 - KobiEfor Haziran 2024
P. 28
UZMAN
E-Ticaret, Büyüme ve Sosyal Dönüşümde Önemlidir
T ürkiye’de e-ticaret, hem ekonomik edebilirliklerini artırmaktadır.
büyüme hem de sosyal dönüşüm E-ticaret, Türkiye ekonomisine katkı sağlamanın
açısından önemlidir. Son yıllarda, yanı sıra istihdam yaratma, tüketiciye daha geniş
e-ticaret global perakende sektöründe vazgeçil- ürün yelpazesi sunma ve işletmelerin operas-
mez bir konumdadır. yonel verimliliklerini artırma gibi birçok avan-
Diğer pek çok sektörde olduğu gibi, internetin tajı da beraberinde getirmektedir. Bu nedenle
yaygınlaşmasıyla birlikte mal ve hizmet alım- Türkiye’de e-ticaret; hem ekonomik büyüme
Hilmi Develi satımı önemli ölçüde dönüşüm geçirmiştir ve hem de sosyal dönüşüm açısından önemlidir.
modern yaşamın dijitalleşmesiyle birlikte dünya EcommerceDB’nin verilerine göre Türkiye 2024
hilmideveli@gmail.com genelindeki tüketiciler çevrimiçi işlemlerin sun- yılında 26.884,9 milyon dolar gelir ile e-ticarette
duğu avantajlardan yararlanmaya başlamıştır. dünyanın 19. en büyük pazarı olarak öngörül-
Küresel internet erişimi ve kullanımı hızla artar- mektedir ve Hollanda’nın önüne geçeceği düşü-
ken, dünya genelinde beş milyardan fazla inter- nülmektedir. Gelirin, 2028 yılına kadar 38.391,9
KOBİ’lerden net kullanıcısı bulunmaktadır ve çevrimiçi alışve- milyon dolar olarak öngörülen bir pazar hacmine
riş yapanların sayısı sürekli olarak artmaktadır.
ulaşması beklenmektedir. Bununla birlikte Türk
büyük ölçekli İnternet kullanıcıları, ihtiyaç duydukları ürün- e-ticaret pazarı içerisinde elektronik; en büyük
işletmelere kadar leri veya hizmetleri incelemek, karşılaştırmak pazarı oluşturmaktadır ve e-ticaret gelirinin
geniş bir yelpazede ve satın almak için çeşitli çevrimiçi platformlar %30.5’ini temsil etmektedir. Bunu %21.6 ile ba-
arasından seçim yapabilmektedir. Bu seçenek- kım ürünleri, %15.9 ile moda, %12.2 ile gıda takip
faaliyet gösteren ler, bazı web sitelerinin özellikle B2B müşteri- etmektedir.
şirketler, e-ticaretin lerini hedeflemesiyle birlikte bireysel tüketici- Diğer yandan 2023 yılında Türkiye’de e-ticaret
sunduğu fırsatlardan lere geniş dijital imkanlar sunmaktadır. 2023 pazarında sunulan ödeme yöntemleri çeşitlidir
yararlanarak hem itibariyle, çevrimiçi pazar yerleri dünya ge- ve az sayıda sağlayıcı tarafından domine edil-
nelindeki çevrimiçi alımların en büyük payını mektedir. VISA (Kartlar) kontrol edilen tüm çev-
yerel hem de global oluşturmaktadır. Trafik açısından küresel sı- rimiçi mağazaların %87.2’si ile en büyük paya
pazarlarda rekabet ralamada önde gelen çevrimiçi perakende web sahiptir. Ülkede e-ticaret pazarında sunulan
edebilirliklerini siteleri arasında Amazon bulunmaktadır. Aralık diğer ödeme yöntemleri arasında Mastercard
2023’te, e-ticaret devi Amazon’un, e-ticaret, (Kartlar) %87.2, Fatura (bilinmeyen) %59.5 ve
artırmaktadır. bilişim hizmetleri, tüketici elektroniği ve dijital banka havalesi/peşin ödeme %48.7 oranla yer
E-ticaret, içerik sunan web sitesine doğrudan 6.1 milyar almaktadır. Kapıda ödeme yönteminin oranıysa
Türkiye ekonomisine ziyaret kaydedilmiştir. %40’tır. Statista verilerine göre Trendyol, 2023
katkı sağlamanın E-ticaret dünyasında dikkat çeken trendlerden yılında Türkiye’de 3,644.5 milyon dolar e-ticaret
biri; mobil cihazların yaygın kullanımıdır. 2023 net satışıyla Türk e-ticaret pazarında liderliğini
yanı sıra istihdam yılının sonlarında, akıllı telefonlar dünya gene- sürdürmüştür. Bunu 767.7 milyon dolarla Mig-
yaratma, tüketiciye lindeki tüm perakende web sitesi ziyaretlerinin ros izlemiştir. Üçüncü sırayı ise 582.4 milyon do-
daha geniş ürün neredeyse %80’ini oluşturmuştur ve bununla lar geliriyle Hepsiburada almıştır.
yelpazesi sunma birlikte masaüstü bilgisayarlar ve tabletlerle kar- Ek olarak Amazon 2023 yılında Türkiye’deki dör-
şılaştırıldığında çevrimiçi siparişlerin çoğunu da düncü en büyük online mağaza olmuştur ve net
ve işletmelerin üretmiştir. Mobil cihazların benimsenmesi, özel- satışları 465 milyon dolardır.
operasyonel likle diğer dijital altyapıların eksik olduğu bölge- Bununla birlikte IPSOS’un yaptığı araştırmaya
verimliliklerini lerde hızla ilerlediğinden, mobil entegrasyon ge- göre Türkiye’de 2023 yılında online alışveriş har-
leceğin alışveriş deneyimini getirmektedir.
caması geçen yıla kıyasla %96 artmıştır, fakat
artırma gibi Türkiye’de e-ticaret, dijitalleşme süreçlerinin daha seyrek alışveriş yapılmıştır. Ortalama bir
birçok avantajı hız kazandığı ve tüketici alışkanlıklarının gide- kişi online alışveriş için 15362 TL harcamıştır.
da beraberinde rek çevrimiçi platformlara eğildiği bu dönemde Online alışverişte Hızlı Tüketim Ürünleri (HTÜ)
getirmektedir. önemli bir yere sahiptir. Genç ve teknolojiye yat- satın alan bireylerin oranı artmıştır fakat bu artış
kın nüfusu, artan internet ve mobil cihaz penet- harcama payına yansımamıştır.
Bu nedenle rasyonu ile Türkiye, e-ticaret sektöründe büyük HTÜ harcamasında cilt ve saç bakım ürünleri ile
Türkiye’de e-ticaret; bir potansiyel sunmaktadır. Pandemi döneminde ev temizlik ürünlerinin payı artmıştır.
hem ekonomik yaşanan hızlı değişim, çevrimiçi alışverişin pra- Diğer yandan özellikle kampanya dönemlerinde
büyüme hem de tikliği ve erişilebilirliği sayesinde birçok tüketici harcamalarda artış gözlenmiştir, fakat Eylül ayı
için vazgeçilmez bir alışkanlık haline gelmiştir. diğer aylara göre yüksek seviyede harcamanın
sosyal dönüşüm KOBİ’lerden büyük ölçekli işletmelere kadar yapıldığı ay olmuştur. Ülkemizde E-ticarette ge-
açısından önemlidir. geniş bir yelpazede faaliyet gösteren şirketler, linen süreç, özetle bunlar...
e-ticaretin sunduğu fırsatlardan yararlanarak Yazıda GOOINN’in yeni E-ticaret Raporu, kaynak
hem yerel hem de global pazarlarda rekabet olarak kullanılmıştır.
28 KobiEfor Haziran 2024