Page 40 - KobiEfor Mayıs 2024
P. 40
à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.
yor ve bu belgeye sahip lojistik firmalarının sahip olduğu
‘İntermodal Taşımacılık’ nedir? değerler, firmaların ihracatçılar tarafından tercih edilme-
sini sağlıyor. Bu sayede belgeli lojistik firmaları rekabette
İntermodal Taşımacılık, “Taşıma aracı değişmeden öne geçebilecek.”
en az iki farklı taşımacılık modu kullanılarak yapılan ta- İntermodal taşımacılığın ekonomik ve çevresel etkileri
şıma operasyonları. İntermodal taşımacılık yapılırken nedeniyle önümüzdeki yıllarda etki alanının gelişeceğini
yüklerin yer aldığı taşıma araçları veya konteyner çe- öngören Engin, “İntermodal taşımacılık operasyonların-
şitleri değişikliğe uğramaz. Yükün birden fazla noktaya da önemli rolü olan demiryolu taşımacılığının özellikle ül-
ulaşmasını da sağlamaktadır” diye tanımlanıyor. kemizde daha etkin kullanılabilmesi için de geliştirilmesi
Bir başka tanıma göre; “İntermodal (modlararası) gereken alanlar var. Türkiye’nin demiryolu taşımacılığı
yük taşımacılığı; mod değiştirirken yükün kendisinin altyapısını güçlendirmesi ve bu taşıma modunu daha et-
herhangi bir şekilde elleçlenmeden, birden fazla taşı- kin kullanması, ülkenin dünya tedarik zinciri üssü olma
ma modu (örneğin; demiryolu, gemi, uçak ve kamyon) hedefine ulaşmasına katkı sağlayabilir. Bu kapsamlı bir
kullanılarak intermodal bir konteyner veya araç içinde strateji ve yatırım gerektirir” diye konuşuyor.
taşınmasını içerir. Yöntem, kargo elleçlemeyi, hasar ve Lojistik merkezlerin önemi: Türkiye’de sunulan lojistik
kayıpları azaltıyor, güvenliği artırıyor, yükün daha hızlı hizmetlerin küresel anlamda rekabetçi niteliklere sahip
taşınmasını, maliyetlerin azaltılmasını sağlıyor.” olduğunun altını çizen Engin,
Bir diğer tanımsa şöyle: “İntermodal taşımada her- şunları kaydediyor: “Ülkemiz
hangi bir ürün veya hammadde aynı taşıma kabı içinde, gelişmiş işgücü ve ekono-
hiç açılmadan ve yüke hiç dokunulmadan farklı lojistik mik düzeyiyle lojistik sektörü
servis türleri arasında transfer olmaktadır. Ağırlıklı ola- oyuncularının yetkinlikleri bir
rak karayolu-denizyolu ve demiryolu servisleri arasında araya geldiğinde küresel re-
geçiş sağlanmakta, kombinasyonlar geliştirilmektedir.” kabette avantajlı bir konum-
da. Ancak ülkemiz için bu alanda da birçok gelişim alanı
belirlemek gibi çözüm yolları sayesinde taşıma için hep söz konusu. İntermodal taşımacılığın en önemli unsurla-
bir yol bulabildiğimizi ve krizleri fırsata çevirebileceğimizi rından biri de lojistik merkezler. Avrupa’daki örneklerinde
düşünüyorum. Ki bunlar da Türkiye’nin pazarda büyüme olduğu gibi tüm taşıma modlarına uyumlu, ticaret rotaları
payını artıran önemli etkenler arasında.” üzerinde bulunan ve doğru bir yönetim anlayışıyla hizmet
‘Yeşil Lojistik ile rekabet avantajı: Avrupa Yeşil Muta- verecek lojistik merkezler intermodal taşımacılığın gelişi-
bakatı çerçevesinde Avrupa’nın karbon nötr bir kıta olması mine katkı sunacağı gibi; intermodal taşımacılıktaki artış
hedefiyle demiryolu taşımacılığının ön plana çıkarıldığını
kaydeden Engin, lojistik sektöründe büyük öneme sahip ‘Multimodal Taşımacılık’ nedir?
enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji çözümlerini kul-
lanmanın verimliliği artırıp maliyetin düşmesine yardımcı
Multimodal Taşımacılık, “Multimodal taşımacılık
olurken çevreyi koruma adına önemli katkı sağladığını ak-
(kombine taşımacılık) tek bir sözleşme kapsamında,
tarıyor: “Bu dönüşümde ilk tercih çevreci taşımacılık anlayı-
ancak en az iki farklı taşıma moduyla gerçekleştiri-
şını destekleyen demiryolu taşımacılığı olacak. Avrupa Yeşil
len malların taşınmasıdır. Taşıyıcı, birkaç farklı taşı-
Mutabakatı’na uyum gereği yapılması gerekenler önümüz-
ma türüyle (örneğin; demiryolu, deniz ve karayolu)
deki dönemlerde sektörün rotasını belirleyecek unsurlar
gerçekleştirilmesine rağmen taşımanın tamamından
olarak karşımıza çıkacak. Çünkü dış ticaret firmaları yeşil
(hukuki anlamda) sorumludur. Taşıyıcı, tüm taşıma
lojistik uygulamalarına sahip firmalarla çalışmayı tercih
araçlarına sahip olmak zorunda değildir; taşıma ge-
edecek. Bu da yeni bir rekabet alanı yaratmış olacak.”
nellikle alt taşıyıcılar tarafından gerçekleştirilir.”
İntermodal taşımacılıkta Türkiye’nin, Doğu Avrupa,
Bir başka tanımsa şöyle: “Multimodal taşıma, tüm
Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’ya kolay erişim im-
lojistik servis türlerinin kombinasyonunu içeriyor. İh-
kanına sahip olduğunu söyleyen Engin, şu bilgileri veri-
tiyaç duyulursa yükün türüne göre ve yapılacak opti-
yor: “2023-2025 Orta Vadeli Program’da (OVP) demiryolu
mum planlama çerçevesinde farklı taşıma türlerine
ulaştırması başta olmak üzere düşük karbonlu ve sür-
rahatlıkla dönüştürülebiliyor. Operasyonun başından
dürülebilir ulaşım sistemine geçişi kolaylaştıracak tek-
sonuna kadar tek bir taşıyıcının sorumluluğunda yü-
nolojik dönüşümlere yönelik projeler geliştirileceğinden
rütülen süreçte yükleme adresinden varış noktasına
bahsediliyor. 2022’nin Mayıs’ında yayınlanan Kombine
kadar kullanılan her taşıma modülü için toplamda tek
Taşımacılık Yönetmeliği ile kombine yük taşımacılığı ve
bir taşıma sözleşmesi düzenlenmesi gerekiyor. Mul-
yeşil lojistik faaliyetlere ilişkin ilke, esas ve koşullar be-
timodal taşımacılıkta aslolan yükün varış noktaları
lirlendi. Yönetmelikte belirtilen şartların ve özellikle şir-
arasındaki yolculuğunda en az iki farklı lojistik servis
ketlerin yılda en az 200 kombine taşımacılık operasyonu
türünün kullanılması. Genellikle dökme yüklerin ta-
gerçekleştirmesinin sağlanmasıyla taşımacılık ve lojistik
şınmasında kullanılan bir lojistik modu.”
şirketleri Yeşil Lojistik Belgesi’ni almaya hak kazanabili-
KobiEfor 0D\ÜV