Page 40 - KobiEfor Mayıs 2024
P. 40

à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.



                                                          yor ve bu belgeye sahip lojistik firmalarının sahip olduğu
             ‘İntermodal Taşımacılık’ nedir?              değerler, firmaların ihracatçılar tarafından tercih edilme-
                                                          sini sağlıyor. Bu sayede belgeli lojistik firmaları rekabette
             İntermodal Taşımacılık, “Taşıma aracı değişmeden   öne geçebilecek.”
           en az iki farklı taşımacılık modu kullanılarak yapılan ta-  İntermodal taşımacılığın ekonomik ve çevresel etkileri
           şıma operasyonları. İntermodal taşımacılık yapılırken   nedeniyle önümüzdeki yıllarda etki alanının gelişeceğini
           yüklerin yer aldığı taşıma araçları veya konteyner çe-  öngören Engin, “İntermodal taşımacılık operasyonların-
           şitleri değişikliğe uğramaz. Yükün birden fazla noktaya   da önemli rolü olan demiryolu taşımacılığının özellikle ül-
           ulaşmasını da sağlamaktadır” diye tanımlanıyor.   kemizde daha etkin kullanılabilmesi için de geliştirilmesi
             Bir başka tanıma göre; “İntermodal (modlararası)   gereken alanlar var. Türkiye’nin demiryolu taşımacılığı
           yük taşımacılığı; mod değiştirirken yükün kendisinin   altyapısını güçlendirmesi ve bu taşıma modunu daha et-
           herhangi bir şekilde elleçlenmeden, birden fazla taşı-  kin kullanması, ülkenin dünya tedarik zinciri üssü olma
           ma modu (örneğin; demiryolu, gemi, uçak ve kamyon)   hedefine ulaşmasına katkı sağlayabilir. Bu kapsamlı bir
           kullanılarak intermodal bir konteyner veya araç içinde   strateji ve yatırım gerektirir” diye konuşuyor.
           taşınmasını içerir. Yöntem, kargo elleçlemeyi, hasar ve   Lojistik merkezlerin önemi: Türkiye’de sunulan lojistik
           kayıpları azaltıyor, güvenliği artırıyor, yükün daha hızlı   hizmetlerin küresel anlamda rekabetçi niteliklere sahip
           taşınmasını, maliyetlerin azaltılmasını sağlıyor.”   olduğunun altını çizen Engin,
             Bir diğer tanımsa şöyle: “İntermodal taşımada her-  şunları kaydediyor: “Ülkemiz
           hangi bir ürün veya hammadde aynı taşıma kabı içinde,   gelişmiş işgücü ve ekono-
           hiç açılmadan ve yüke hiç dokunulmadan farklı lojistik   mik düzeyiyle lojistik sektörü
           servis türleri arasında transfer olmaktadır. Ağırlıklı ola-  oyuncularının yetkinlikleri bir
           rak karayolu-denizyolu ve demiryolu servisleri arasında   araya geldiğinde küresel re-
           geçiş sağlanmakta, kombinasyonlar geliştirilmektedir.”  kabette avantajlı bir konum-
                                                          da.  Ancak ülkemiz için bu alanda da birçok gelişim alanı
         belirlemek gibi çözüm yolları sayesinde taşıma için hep   söz konusu. İntermodal taşımacılığın en önemli unsurla-
         bir yol bulabildiğimizi ve krizleri fırsata çevirebileceğimizi   rından biri de lojistik merkezler. Avrupa’daki örneklerinde
         düşünüyorum. Ki bunlar da Türkiye’nin pazarda büyüme   olduğu gibi tüm taşıma modlarına uyumlu, ticaret rotaları
         payını artıran önemli etkenler arasında.”        üzerinde bulunan ve doğru bir yönetim anlayışıyla hizmet
            ‘Yeşil Lojistik ile rekabet avantajı: Avrupa Yeşil Muta-  verecek lojistik merkezler intermodal taşımacılığın gelişi-
         bakatı çerçevesinde Avrupa’nın karbon nötr bir kıta olması   mine katkı sunacağı gibi; intermodal taşımacılıktaki artış
         hedefiyle demiryolu taşımacılığının ön plana çıkarıldığını
         kaydeden Engin, lojistik sektöründe büyük öneme sahip   ‘Multimodal Taşımacılık’ nedir?
         enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji çözümlerini kul-
         lanmanın verimliliği artırıp maliyetin düşmesine yardımcı
                                                             Multimodal Taşımacılık, “Multimodal taşımacılık
         olurken çevreyi koruma adına önemli katkı sağladığını ak-
                                                           (kombine taşımacılık) tek bir sözleşme kapsamında,
         tarıyor: “Bu dönüşümde ilk tercih çevreci taşımacılık anlayı-
                                                           ancak en az iki farklı taşıma moduyla gerçekleştiri-
         şını destekleyen demiryolu taşımacılığı olacak. Avrupa Yeşil
                                                           len malların taşınmasıdır. Taşıyıcı, birkaç farklı taşı-
         Mutabakatı’na uyum gereği yapılması gerekenler önümüz-
                                                           ma türüyle (örneğin; demiryolu, deniz ve karayolu)
         deki dönemlerde sektörün rotasını belirleyecek unsurlar
                                                           gerçekleştirilmesine rağmen taşımanın tamamından
         olarak karşımıza çıkacak. Çünkü dış ticaret firmaları yeşil
                                                           (hukuki anlamda) sorumludur. Taşıyıcı, tüm taşıma
         lojistik uygulamalarına sahip firmalarla çalışmayı tercih
                                                           araçlarına sahip olmak zorunda değildir; taşıma ge-
         edecek. Bu da yeni bir rekabet alanı yaratmış olacak.”
                                                           nellikle alt taşıyıcılar tarafından gerçekleştirilir.”
            İntermodal taşımacılıkta Türkiye’nin, Doğu Avrupa,
                                                             Bir başka tanımsa şöyle: “Multimodal taşıma, tüm
         Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’ya kolay erişim im-
                                                           lojistik servis türlerinin kombinasyonunu içeriyor. İh-
         kanına sahip olduğunu söyleyen Engin, şu bilgileri veri-
                                                           tiyaç duyulursa yükün türüne göre ve yapılacak opti-
         yor: “2023-2025 Orta Vadeli Program’da (OVP) demiryolu
                                                           mum planlama çerçevesinde farklı taşıma türlerine
         ulaştırması başta olmak üzere düşük karbonlu ve sür-
                                                           rahatlıkla dönüştürülebiliyor. Operasyonun başından
         dürülebilir ulaşım sistemine geçişi kolaylaştıracak tek-
                                                           sonuna kadar tek bir taşıyıcının sorumluluğunda yü-
         nolojik dönüşümlere yönelik projeler geliştirileceğinden
                                                           rütülen süreçte yükleme adresinden varış noktasına
         bahsediliyor. 2022’nin Mayıs’ında yayınlanan Kombine
                                                           kadar kullanılan her taşıma modülü için toplamda tek
         Taşımacılık Yönetmeliği ile kombine yük taşımacılığı ve
                                                           bir taşıma sözleşmesi düzenlenmesi gerekiyor. Mul-
         yeşil lojistik faaliyetlere ilişkin ilke, esas ve koşullar be-
                                                           timodal taşımacılıkta aslolan yükün varış noktaları
         lirlendi. Yönetmelikte belirtilen şartların ve özellikle şir-
                                                           arasındaki yolculuğunda en az iki farklı lojistik servis
         ketlerin yılda en az 200 kombine taşımacılık operasyonu
                                                           türünün kullanılması. Genellikle dökme yüklerin ta-
         gerçekleştirmesinin sağlanmasıyla taşımacılık ve lojistik
                                                           şınmasında kullanılan bir lojistik modu.”
         şirketleri Yeşil Lojistik Belgesi’ni almaya hak kazanabili-
            KobiEfor 0D\ÜV
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45