Page 39 - KobiEfor Mayıs 2024
P. 39
Kalkınma Yolu’nda tarihi adım
Kalkınma Yolu Projesi ile Türkiye’nin ekonomik ve jeo-
politik statüsünün daha da güçleneceğini vurguladı. Ba-
kan Uraloğlu, Fav limanından yola çıkacak bir geminin
Süveyş kanalı üzerinden Avrupa’ya ulaşması arasında
geçecek olan süreyle Kalkınma Yolu üzerinden aynı
yükün Avrupa’ya ulaşması arasında 15 günlük bir ka-
zanım sağlanacağını söyledi: “Fav Limanı’nı 1200 km’lik
demiryolu ve otoyoluyla Türkiye sınırına ve oradan da
Avrupa’ya bağlayacak proje bölgesel ticaret açısından
yeni bir kapı aralayacak. Kalkınma Yolu sadece uygun
maliyetli ve kısa süreli bir ulaştırma koridoru sunmakla
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, kalmadı, aynı zamanda mevcut ulaştırma koridorlarının
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın riyasetinde tamamlayıcısı oldu. Böylece, doğu batı yönündeki kori-
Irak’ta gerçekleştirilen görüşmeler kapsamında, Türki- dorları kuzey güney yönünde bağlamış oluyor. Kalkınma
ye, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Katar arasın- Yolu Projesi, Basra Körfez’inden kara ve demir yollarıyla
da Kalkınma Yolu Projesinde Ortak İşbirliği Mutabakat Türkiye’ye ve Avrupa’ya uzanıyor. Irak ve Türkiye’yi bir-
Zaptı’na imza atıldığını bildirdi. Katar Ulaştırma Baka- birine bağlarken, küresel anlamda da önemli bir ticari
nı Jassim Saif Ahmed Al Sulaiti, BAE Enerji ve Altyapı koridor oluşturmayı amaçlıyoruz.”
Bakanı Mohamed Al Mazrouei ve Irak Ulaştırma Bakanı
Razzaq Muhaibis Al-Saadawi ile Mutabakat metnini im-
zaladıklarını açıklayan Bakan Uraoğlu, “İmzalanan bu
mutabakat zaptı ile ülkelerimiz arasında karayolu ve de-
miryollarında tarihi adımlar atılacak. Türkiye’nin stra-
tejik konumunu temel alarak yürüttüğümüz ‘Kalkınma
Yolu Projesi’ ile artık Irak’ta bulunan Fav Limanı’ndan
Londra’ya kadar kara ve demiryoluyla Avrupa’nın her
ülkesine kesintisiz ulaşımı sağlayacağız” dedi.
Bakan Uraloğlu, Yeni İpek Yolu olarak nitelendirilen
Türkiye için hizmet kalitesi ve maliyet avantajı sağlayabile- venlik sebebiyle Süveyş Kanalı’nın armatörler tarafından
cek bir yük taşıma modu olarak değerlendirilebilir. Ancak, daha az tercih edilmesinin de yine Türkiye’nin üreticilerin
ne yazık ki Türkiye’nin jeopolitik konumu dolayısıyla transit hammadde tedariki için tercih ettiği bir merkeze dönüş-
taşımacılıktan alacağı pay oldukça yüksek olabilecekken mesi ve de yakın coğrafyasındaki alternatif ticari koridor-
bu avantaj yeterince değerlendirilemiyor.” ların gelişmesi süreçlerine katkı sağladığına değiniyor:
Türkiye’nin transit taşımacılıkta yükselebilmesi için ih- “Özellikle Avrupa ve Uzak Doğu arasındaki ticarette alter-
tiyaç duyduğu bazı fiziki altyapı eksikliklerinin ve mevzuat natif rota arayışı, ülkemizi lojistik hub olarak öne çıkarma
düzenlemelerinin yapılmasının şart olduğunu vurgulayan potansiyeline sahipken doğu-batı ekseninde kesintisiz
Engin, “Özellikle limanların demiryolu bağlantılarının ya- demiryolu taşımacılığının yapılamıyor oluşu, limanları-
pılması, doğu-batı yönünde demiryoluyla kesintisiz yük mızın demiryolu bağlantılarının eksikliği gibi unsurlar bu
taşımacılığının yapılması, öncelikli olarak hayata geçi- durum üzerinde etkili oluyor.”
rilmesi gereken projeler arasında olmalı. Dünya yeniden “Krizleri fırsata çevirme potansiyelimiz yüksek”:
şekilleniyor, ticaret rotaları da yeniden oluşturuluyor. Tür- Engin, krizleri fırsata çevirme potansiyelimizin de yük-
kiye de bu ticaret rotalarında mutlaka yer almalı.Özellikle sek olduğuna işaret ediyor: “Küresel tedarik zincirindeki
demiryolu yük taşımacılığına yapılacak altyapı yatırımla- kırılmalar etkilese de Türkiye’nin ekonomik büyüme hızı
rıyla limanların demiryolunun bağlantısının sağlanması artıyor. Yeni alternatif yollarının belirlenmesi ve gerekli
hem de doğu-batı doğrultusunda kesintisiz bir demiryolu girişimlerin hızla yapılması halinde ülkemiz pazardaki
taşıması gerçekleştirilebilir” diyor. payını artırmaya devam edecek. Krizlerin
“Türkiye, orta koridorda öne çıkıyor”: yenilikçi çözümlerle fırsata çevrilebilmesi
Hala devam eden Rusya-Ukrayna kriziyle bu noktada atılacak kritik adımlara, yatırım-
birlikte Türkiye’nin orta koridorda öne çıktı- lara, stratejik hamlelere bağlı ve bu değişim
ğını ancak çeşitli altyapı eksikleri sebebiyle de bir zorunluluk haline geldi. Karşılaşılan
orta koridorda potansiyelimizi tam anlamıy- sorunlar değişse de farklı taşıma modları-
la kullanamadığımızı belirten Engin, gü- na geçmek, yeni taşımacılık güzergahlarını
0D\ÜV KobiEfor 39