Page 39 - KobiEfor Mayıs 2024
P. 39

Kalkınma Yolu’nda tarihi adım

                                                          Kalkınma Yolu Projesi ile Türkiye’nin ekonomik ve jeo-
                                                          politik statüsünün daha da güçleneceğini vurguladı. Ba-
                                                          kan Uraloğlu, Fav limanından yola çıkacak bir geminin
                                                          Süveyş kanalı üzerinden Avrupa’ya ulaşması arasında
                                                          geçecek olan süreyle Kalkınma Yolu üzerinden aynı
                                                          yükün Avrupa’ya ulaşması arasında 15 günlük bir ka-
                                                          zanım sağlanacağını söyledi: “Fav Limanı’nı 1200 km’lik
                                                          demiryolu ve otoyoluyla Türkiye sınırına ve oradan da
                                                          Avrupa’ya bağlayacak proje bölgesel ticaret açısından
                                                          yeni bir kapı aralayacak. Kalkınma Yolu sadece uygun
                                                          maliyetli ve kısa süreli bir ulaştırma koridoru sunmakla
             Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu,   kalmadı, aynı zamanda mevcut ulaştırma koridorlarının
           Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın riyasetinde   tamamlayıcısı oldu. Böylece, doğu batı yönündeki kori-
           Irak’ta gerçekleştirilen görüşmeler kapsamında, Türki-  dorları kuzey güney yönünde bağlamış oluyor. Kalkınma
           ye, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Katar arasın-  Yolu Projesi, Basra Körfez’inden kara ve demir yollarıyla
           da Kalkınma Yolu Projesinde Ortak İşbirliği Mutabakat   Türkiye’ye ve Avrupa’ya uzanıyor. Irak ve Türkiye’yi bir-
           Zaptı’na imza atıldığını bildirdi. Katar Ulaştırma Baka-  birine bağlarken, küresel anlamda da önemli bir ticari
           nı Jassim Saif Ahmed Al Sulaiti, BAE Enerji ve Altyapı   koridor oluşturmayı amaçlıyoruz.”
           Bakanı Mohamed Al Mazrouei ve Irak Ulaştırma Bakanı
           Razzaq Muhaibis Al-Saadawi ile Mutabakat metnini im-
           zaladıklarını açıklayan Bakan Uraoğlu, “İmzalanan bu
           mutabakat zaptı ile ülkelerimiz arasında karayolu ve de-
           miryollarında tarihi adımlar atılacak.  Türkiye’nin stra-
           tejik konumunu temel alarak yürüttüğümüz ‘Kalkınma
           Yolu Projesi’ ile artık Irak’ta bulunan Fav Limanı’ndan
           Londra’ya kadar kara ve demiryoluyla Avrupa’nın her
           ülkesine kesintisiz ulaşımı sağlayacağız” dedi.
             Bakan Uraloğlu, Yeni İpek Yolu olarak nitelendirilen

         Türkiye için hizmet kalitesi ve maliyet avantajı sağlayabile-  venlik sebebiyle Süveyş Kanalı’nın armatörler tarafından
         cek bir yük taşıma modu olarak değerlendirilebilir. Ancak,   daha az tercih edilmesinin de yine Türkiye’nin üreticilerin
         ne yazık ki Türkiye’nin jeopolitik konumu dolayısıyla transit   hammadde tedariki için tercih ettiği bir merkeze dönüş-
         taşımacılıktan alacağı pay oldukça yüksek olabilecekken   mesi ve de yakın coğrafyasındaki alternatif ticari koridor-
         bu avantaj yeterince değerlendirilemiyor.”       ların gelişmesi süreçlerine katkı sağladığına değiniyor:
            Türkiye’nin transit taşımacılıkta yükselebilmesi için ih-  “Özellikle Avrupa ve Uzak Doğu arasındaki ticarette alter-
         tiyaç duyduğu bazı fiziki altyapı eksikliklerinin ve mevzuat   natif rota arayışı, ülkemizi lojistik hub olarak öne çıkarma
         düzenlemelerinin yapılmasının şart olduğunu vurgulayan   potansiyeline sahipken doğu-batı ekseninde kesintisiz
         Engin, “Özellikle limanların demiryolu bağlantılarının ya-  demiryolu taşımacılığının yapılamıyor oluşu, limanları-
         pılması, doğu-batı yönünde demiryoluyla kesintisiz yük   mızın demiryolu bağlantılarının eksikliği gibi unsurlar bu
         taşımacılığının yapılması, öncelikli olarak hayata geçi-  durum üzerinde etkili oluyor.”
         rilmesi gereken projeler arasında olmalı. Dünya yeniden   “Krizleri fırsata çevirme potansiyelimiz yüksek”:
         şekilleniyor, ticaret rotaları da yeniden oluşturuluyor. Tür-  Engin, krizleri fırsata çevirme potansiyelimizin de yük-
         kiye de bu ticaret rotalarında mutlaka yer almalı.Özellikle   sek olduğuna işaret ediyor: “Küresel tedarik zincirindeki
         demiryolu yük taşımacılığına yapılacak altyapı yatırımla-  kırılmalar etkilese de Türkiye’nin ekonomik büyüme hızı
         rıyla limanların demiryolunun bağlantısının sağlanması   artıyor. Yeni alternatif yollarının belirlenmesi ve gerekli
         hem de doğu-batı doğrultusunda kesintisiz bir demiryolu   girişimlerin hızla yapılması halinde ülkemiz pazardaki
         taşıması gerçekleştirilebilir” diyor.                      payını artırmaya devam edecek. Krizlerin
            “Türkiye, orta koridorda öne çıkıyor”:                  yenilikçi çözümlerle fırsata çevrilebilmesi
         Hala devam eden Rusya-Ukrayna kriziyle                     bu noktada atılacak kritik adımlara, yatırım-
         birlikte Türkiye’nin orta koridorda öne çıktı-             lara, stratejik hamlelere bağlı ve bu değişim
         ğını ancak çeşitli altyapı eksikleri sebebiyle             de bir zorunluluk haline geldi. Karşılaşılan
         orta koridorda potansiyelimizi tam anlamıy-                sorunlar değişse de farklı taşıma modları-
         la kullanamadığımızı belirten Engin, gü-                   na geçmek, yeni taşımacılık güzergahlarını
                                                                                     0D\ÜV      KobiEfor 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44