Page 22 - KobiEfor Nisan 2024
P. 22
UZMAN
Kriz, Plastik Sektöründe Fırsatlar da Getirdi
lastik Sanayicileri Federasyonu rın ertelenmesine sebep olurken; işletme
P (PLASFED) Yönetim Kurulu sermayesi sıkıntısı çeken kimi işletmelerin
Başkanı Ömer Karadeniz ile ise kapasite düşürmesine neden olmakta-
plastik sektörünün son dönem performan- dır. Bu kapsamda kalıcı büyümenin yegane
sını değerlendirdik. Plastik sektörünün anahtarı olan üretimi önceleyeceksek mut-
2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihraca- lak suretle finansman maliyetlerini düşür-
tını artırdığını dile getiren Başkan Karade- memiz ve finansmana erişim kanallarını
Hilmi Develi niz değerlendirmesine şu sözlerle başladı: kolaylaştırmamız gerekmektedir” dedi.
“Yılın ilk iki ayında sektörün ihracatının Kurun Gevşetilmesi Gerekiyor
hilmideveli@gmail.com
miktar bazında %15’in üzerinde arttığını Mevcut döviz kurunun ihracatın artışını ya-
gözlemledik. Tüm bölgesel gelişmelere vaşlattığını söyleyen Karadeniz, “Döviz ku-
rağmen ihracatımızı artırıyor oluşumuzu, runun güncel pozisyonu ve üretici fiyatların-
sektörümüzün dinamik yapısını ortaya da yaşanan enflasyon, ihracat pazarlarında
Plastik Sanayicileri koyması açısından da önemsiyoruz.” rekabet gücümüzü olumsuz etkileyerek
Federasyonu Plastik sektörünün ihracatının artışının ihracat artışımıza ket vuruyor. Döviz bazın-
(PLASFED) Yönetim arkasındaki en önemli nedenlerden birinin da tüm girdi kalemlerinde çok hızlı bir ar-
Kurulu Başkanı de Kızıldeniz’de yaşanan kriz olduğunu be- tışla karşı karşıyayız. Örneğin; asgari ücrete
Ömer Karadeniz ile lirten Karadeniz, “Kızıldeniz krizi sebebiy- yapılan son zam sonrası asgari ücret döviz
plastik sektörünün le lojistik maliyetlerin artması ve teslimat bazında çok sert bir artış yaşadı. Buna mu-
sürelerinin uzaması yakın coğrafyamızdaki kabil verimlilikte böylesi bir artış gerçek-
son dönem pazarlarda rekabet gücümüzün yüksel- leşmedi. Bu durum özellikle emek yoğun
performansını mesini mümkün kıldı. İhracat verilerini sektörlerin ihracatının istenilen seviyelere
değerlendirdik. incelediğimizde de en önemli pazarımız gelebilmesi adına büyük bir engel teşkil edi-
Başkan Karadeniz, olan Avrupa’ya ihracatımızın payının hızlı yor. Eğer büyüme yolunda ihracatın gücünü
plastik sektörünün bir şekilde arttığını görüyoruz. Türk plas- tam anlamıyla almak istiyorsak kurun biraz
2024 yılına tik sektörü lojistik avantajının yanı sıra daha gevşemesi gerekiyor. Bu kapsamda
dinamik yapısı sayesinde ortaya çıkan bu ülkemizde kalıcı büyümeyi sağlamak gibi
hızlı bir giriş tedarik zinciri değişimini de iyi değerlen- bir hedefimiz varsa kamunun, finansman
yaptığını ve dirmekte. Tabii ihracatta yaşanan bu nevi maliyetlerini düşürecek ve finansmana eri-
ihracatını artırdığını konjonktürel artışlar kök nedenin ortadan şim kanallarını geliştirecek adımlar atması
ve diğer imalat kalkması akabinde hızla eriyebilir. Bu se- gerekiyor. Son olarak üretim kompozisyo-
sanayi kollarından beple kazandığımız bu pazar payını kalıcı nunda değişikliğe giderek yüksek katma-
pozitif ayrıştığını hale getirmek için daha büyük çaba gös- değerli üretime geçilmesi gerektiğinin al-
tını çiziyoruz. Sektörümüzün uzun yıllardır
termeliyiz” dedi.
söyledi. Sektör Pozitif Ayrışıyor karşı karşıya olduğu temel sorunlardan biri,
Plastik sektörünün diğer imalat sanayi düşük katmadeğerli üretim yapmamızdır.
kollarından pozitif ayrıştığını kaydeden Yüksek katmadeğerli üretime geçişi teşvik
Karadeniz, “İSO PMI verilerini incelediği- etmek için sürekli hedefler belirlense de
mizde sektörümüzü de barındıran kimya- üretim kompozisyonunu değiştirmek için en
sal, plastik ve kauçuk ürünleri sektörünün temel ihtiyaç olan nitelikli insan kaynağına
geçen ay olduğu gibi bu ay da eşik değer erişimimizin çok sınırlı olduğunu göz ardı
olan 50’nin üzerinde yer aldığını görüyoruz. etmemeliyiz. Eğer ülke olarak verimliliği
Ne yazık ki 14 sektör arasından sadece 3 artırmak istiyorsak, kaynaklarımızı eğitime
sektör Şubat ayında eşik değerin üstüne yönlendirmemiz gerekiyor. Aksi halde ihra-
çıkabilmiş durumda. Zira tüm krizi fırsa- catta miktar bazında artışımızı sürdürürken
ta çevirme yönündeki girişimlere rağmen değer bazında gerilememiz işten bile değil.
imalat sanayinin potansiyelini gerçekleş- Üstelik dijital dönüşümün bir neticesi olarak
tirmesi önündeki temel sorunların hala ucuz emek gücüyle rekabetçi kalma ihtima-
çözülememiş olduğunu göz ardı etmemek linin her geçen gün azaldığını da göz ardı
gerekiyor. Yüksek finansman maliyetleri etmemeliyiz” dedi.
firmaların rekabette ayakta kalabilmek Başkan Ömer Karadeniz’in sektöre ilişkin
adına gerçekleştirmesi gereken yatırımla- değerlendirmeleri özetle bunlardı.
22 KobiEfor Nisan 2024