Page 44 - KobiEfor Haziran 2023 Sayı 285
P. 44
7(+/à.(/à 0$''( 9( /à.à7 7$á,0$&,/,ã,
rinin sağlanmasının yanı sıra ülkemiz üzerinde transit
yük taşımacılığının hızlanması ile söz konusu pazardan
alınan pay daha da artırılabilir. Bu bağlamda ülkemiz
üzerinden gerçekleşecek lojistik akışların hızlandırıl-
ması için yasal ve fiziki altyapıya yönelik çalışmalar teh-
likeli madde taşımacılığının ülkemizde gelişmesinde
etkili olacaktır. Petrol ve türevi ürünler açısından zengin
olan ülkelere coğrafi yakınlığımız, ülkemizde nükleer
enerjinin kullanımına yönelik çalışmalar, savunma sa-
nayinin gelişimine yönelik adımlar, kimya sektöründeki
gelişmeler ve ülkemizin lojistik bağlantılarının tüm ta-
şıma modları ile entegre bir şekilde kullanılabiliyor ol-
Ağırlıklı olarak denizyolu ile taşınıyor ması sektörün gelişimine katkı sağlayacak unsurlardır.”
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-
leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkan Ayşem
Ulusoy, “Tehlikeli maddelerin taşınması süreçlerine
ulaştırma modları açısından baktığımızda; karayolla-
rıyla taşınan yüklerin yüzde 11.7’sinin tehlike madde ta-
şımacılığına ait olduğunu görmekteyiz. Sektörümüzün
kimyevi madde taşımadaki dağılımına baktığımızda
ise yüzde 79.1’i deniz yoluy- “İlgili mevzuat, yönetmelik ve kanunların doğru ve
la, yüzde 17.6’sı karayoluyla, zamanında uygulanması son derece önemli”: Ayşem
kalan yaklaşık yüzde 3.5’luk Ulusoy, Türkiye’de karayolu, demiryolu, havayolu ve de-
kesimi ise diğer şekillerde ta- nizyoluyla yapılacak tehlikeli yük taşımacılığı faaliyetle-
şınmıştır” diyor. rinin uluslararası sözleşmeler, standartlar ve mevzuata
Ayşem Ulusoy, “Rakamlar uygun olarak güvenli, kaliteli, çevreye kötü etkisi en
da bize gelişime açık ve büyü- az olacak şekilde, serbest, sürdürülebilir bir rekabet
me potansiyeli yüksek bir alan ortamında yapılması ve bu faaliyetlerin diğer taşıma-
Aysem olduğunu göstermektedir. TİM cılık faaliyetleriyle uyumlu olarak hizmet vermesinin
Ulusoy İhracat Raporu’na baktığımız- önemli olduğunu da vurguluyor: “Ayrıca ilgili mevzuat,
da 2020 yılında dünyada en çok yönetmelik ve kanunların doğru ve zamanında uygu-
ithalat gerçekleştiren sektörün 2.76 trilyon dolarlık ha- lanmasının da son derece önemli olduğunu belirtmek
cimle kimyevi maddeler ve mamulleri sektörü olduğunu isterim. Tehlikeli Madde Taşımacılığı ile ilgili 1 Temmuz
görüyoruz. 2020 yılında küresel ithalatın yüzde 24.1’ini 2015 tarihi itibarıyla bazı
kimyevi maddeler ve mamulleri sektörünün oluşturdu- işletmeler için Tehlikeli
ğunu söyleyebiliriz” açıklamasını yapıyor. Madde Güvenlik Danış-
Türkiye’nin 2020 yılında 18.3 milyar dolarlık kim- manı İstihdam Etme veya
yevi maddeler ve mamul ihracatı gerçekleştirdiğini Tehlikeli Madde Güvenlik
kaydeden Ulusoy, bu anlamda kimya sektörünün en Danışmanlarından Hiz-
çok ihracat gerçekleştiren ikinci sektör konumunda met Alma zorunluluğu-
olduğunu aktarıyor: “2021 yılının ilk 3 ayında 5.3 mil- nun devreye alınmasıyla
yar dolarlık ihracat gerçekleştiren sektör, önceki yılın gerçek veya tüzel kişiler-
aynı dönemine göre yüzde 13.8 artış yaşamıştır.” ce tebliğin farklı yorumlanmasının önüne geçmek adı-
na UTİKAD olarak yayınlanan genelge kapsamında
Sektörün gelişimine katkı sağlayacak üyelerimizi bilgilendirdik. Sektörümüzü ve üyelerimizi
unsurlar yaptığımız duyurularla, güncel eğitim içeriklerimizle en
İlgili mevzuat, yönetmelik ve kanunların doğru ve doğru şekilde bilgilendirmeye ve sektörümüzün fayda-
zamanında uygulanması ile Türkiye’nin jeopolitik konu- sına olacak çalışmalara devam edeceğiz.”
mu sayesinde küresel pazar payını çok daha yukarılara Ayşem Ulusoy, UTİKAD olarak hem mevzuat
çıkarılabileceğini belirten Ulusoy, sektörün gelişimine hem de havayolu modunda taşınan tehlikeli madde
katkı sağlayacak unsurlara değiniyor: “Ülkemizin teh- standartlarının neler olduğu konusunda üyelerini
likeli madde taşımacılığının küresel pazarından daha ve sektör paydaşlarını bilgilendirmek, eğitim ala-
fazla pay alabilmesi için taşımacılık modları arasındaki nındaki var olan eksiklikleri gidermek adına bu yıl
entegrasyonun verimli bir şekilde tesis edilmiş olma- içinde ‘Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile Taşınması
sı gerekmektedir. Lojistik yük merkezlerinde tehlikeli Standartları ve Sorunların Çözümü Eğitimi’ni yeni
madde taşımacılığına yönelik fiziki altyapı gereklilikle- eğitim seminerlerine eklediklerini de açıklıyor.
44 KobiEfor 0D\ÜV