Page 40 - KobiEfor Haziran 2023 Sayı 285
P. 40
7(+/à.(/à 0$''( 9( /à.à7 7$á,0$&,/,ã,
¶7HKOLNHOL 0DGGH YH /LNLW 7Då×PDF×O×æ×·
\NVHN E\PH SRWDQVL\HOL\OH GLNNDW oHNL\RU
Türkiye’nin ihracat yıldızı role sahip. Gelişime açık ve büyüme
sektörlerinden kimya endüstrisi için potansiyeli yüksek bir alan olan
birbirinden tehlikeli kimyevi maddeler ‘Tehlikeli Madde ve Likit Taşımacılığı’
ve mamüllerin kolay, güvenli, çevreci, ağırlıklı olarak denizyolu ve karayoluyla
maliyet etkin çözümlerle taşınmasını yapılıyor, bu taşıma modlarını
sağlayan ‘Tehlikeli Madde ve Likit demiryolu ve havayolu izliyor.
Taşımacılığı’ oldukça önemli bir +D]ÖUOD\DQ 'HQL] <DQÖNWDû
ürkiye’nin ihracatta ikinci büyük sektörü kim- rünürlük, emniyet, zamanında teslimat, maliyet etkin
ya endüstrisinde lojistik süreçlerin ve mali- çözümler, çevre yönetmelikleri ve Tehlikeli Maddeler
Tyetlerin doğru yönetilmesi dünya ile rekabette Kuralları (DGR) sertifikası ile hizmet, lojistik firmala-
avantaj sağlıyor. Birbirinden tehlikeli maddelerin rının olmazsa olmazları arasında yer alıyor. Tehlikeli
kolaylıkla ve tehlikeden uzak biçimde taşınabilme- olarak ifade edilen maddelerin çoğu, günlük hayatı
sini sağlayan lojistik hizmeti ‘Tehlikeli Madde ve Li- ve üretimi sürdürülebilmemizi sağlıyor. Ayrıca ge-
kit Taşımacılığı’ ise kimyevi maddeler ve mamulleri lişmiş düzeydeki şehirler ve endüstriyel tesislerde
ihracatında önemli bir paya sahip. ortaya çıkan atıkları imha etme, yeniden değerlen-
Facialar ve çevresel felaketlere yol açma riski ne- dirme veya depolama süreçleri de ‘Tehlikeli Madde
deniyle ‘Tehlikeli Madde ve Likit Taşımacılığı’nda, gö- ve Likit Taşımacılığı’nı önemli hale getiriyor.
Tehlikeli maddeler, lojistiğin sağlandığı ortamı
Tehlikeli madde ve likit taşımacılığı nedir? da (denizyolu, karayolu vb.) kirletme riskini taşı-
yor. Dünyanın her yerine taşınabilen tehlikeli mad-
‘Tehlikeli Madde ve Likit Taşımacılığı’; “Teh- delerin taşınma işlemleri birbirinden farklı taşıma
likeli ve tehlikesiz kimya, gıda ve sıvılaştırılmış moduyla gerçekleşebiliyor. Örneğin; karayolu taşı-
gaz olarak likit dökme ürünlerin ve hammadde- macılığıyla başlayan tehlikeli madde taşımacılığının
lerin taşınması” diye tanımlanıyor. demiryoluyla devam ederek farklı bir ülkeye ulaşa-
Tehlikeli madde taşımacılığı; “Bünyesinde biliyor veya denizyoluyla başlayıp havayoluyla son
kimyasal madde barındıran, yanıcı özelliğe sahip buluyor. Bu durum, birtakım sorunlara yol açma
olan ürün ve hammaddelerin taşınma işlemi” ihtimali barındırdığından tehlikeli madde ve likit ta-
olarak tanımlanıyor. şımacılığının dünya çapında ortak bir karar sonucu
Likit taşımacılığı ise; “Dünya genelinde dök- düzenlenmiş kurallara uygun yapılması gereklidir.
me sıvıları taşımak için emniyetli, güvenilir, Bu nedenle çevrenin ve insanların en ufak bir hasar
maliyet etkin bir taşıma modu” diye tanımlanı- almasını önleyecek şekilde tasarlanan bazı kanun
yor. Bir diğer tanımsa şöyle: “Kimyasallar, petro ve kurallar bulunuyor. Gerekli yükümlülükleri içe-
kimyasallar ve gıda vb. olmak üzere tehlikeli ve ren bu kanun ve kurallar, lojistik hizmeti sağlayan
tehlikesiz her türlü likit ürün ve hammaddelerin firmayı, çalışanlarını ve sürücülerini, insan sağlığı-
taşınma işlemi.” nı, çevreyi ve ülkeleri koruma amacı gözetiyor.
40 KobiEfor Haziran 2023